عدم آموزش صحیح به مبلغان برای تبلیغ دین در خارج از کشور
کد خبر: 4013192
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
مدیر سابق مرکز اسلامی آفریقای جنوبی بیان کرد:

عدم آموزش صحیح به مبلغان برای تبلیغ دین در خارج از کشور

مدیرسابق مرکز اسلامی آفریقای جنوبی گفت: با توجه به اینکه افراد زیادی هستند که انگیزه تبلیغ دین و شیعه را در خارج از کشور دارند، اما این در حالی است که آموزش درستی در جهت تبلیغ روش مبلغان شیعی در خارج از کشور وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله حسینی، مدیر سابق مرکز اسلامی آفریقای جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله حسینی، مدیر سابق مرکز اسلامی آفریقای جنوبی، امروز 23 آبان‌ماه در هفتمین پیش نشست کنفرانس بین‌المللی تبلیغ جهانی دین با موضوع «چالش‌ها، فرصت‌ها و تجربه در عرصه بین‌الملل» که به‌صورت مجازی برگزار شد، در خصوص راهکارهای مؤثر تبلیغ در خارج از کشور اظهار کرد: همواره بحث تبلیغ در خارج از کشور یک بحث بسیار گسترده‌ای است اما متأسفانه علی‌رغم نیاز فراوانی که به این موضوع وجود دارد، کمتر به آن پرداخته و توجه شده و در حقیقت به‌صورت سطحی به این موضع نگاه می‌شود و این کار تخصصی و مهم دانسته نشده اما این در حالی است که تبلیغ در خارج از کشور یک رشته پیچیده بسیار علمی به‌شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در حقیقت روش‌های تبلیغی ما از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون کمتر شده است که این وضعیت را در سطح کشور هم در سطح بین‌الملل داریم. هرچه در خارج از کشور تاکنون موفقیت داشته‌ایم به سیستم تبلیغی ما مربوط نمی‌شود بلکه تمام فعالیت‌های مؤثری که در خارج از کشور انجام شده صرفاً به توان، روش‌ها، متادولوژی‌ها و مدارج علمی شخصی یک مبلغ بازمی‌گردد که توانسته به موفقیت‌هایی دست پیدا کند.

مدیر سابق مرکز اسلامی آفریقای جنوبی با اشاره به اینکه مشکل این است که شاید برای اولین بار است که سمیناری تشکیل شده که به بررسی راهکارهای تبلیغ مؤثر در خارج از کشور پرداخته می‌شود، ادامه داد: مدت‌هاست که با این مشکل مواجه هستم و متأسفانه در جامعه و سیستم تبلیغاتی گوش شنوایی برای این کار نیست و جایی برای ثبت این خاطرات و تجربیات مثبت و منفی وجود ندارد و نادیده گرفته شده‌اند.

حسینی اظهار کرد: باید اعتراف کنم که حتی برخی از افرادی که برای آن‌ها تبلیغ کردیم و به اسلام روی آورده‌اند و برای تحصیلات نیز به قم آمدند، پس از مدتی از اسلام مرتد شدند و دین اسلام را کنار گذاشته‌اند. به گونه‌ای که یکی از این افراد امروزه در شبکه‌های مجازی طرفداران بسیاری را جذب کرده و در این کانال‌ها به تبلیغ ضد خدا می‌پردازد که در حقیقت این اتفاقات محصول برخی از فعالیت‌ها و رفتارهای ما در برابر آن‌ها است البته ما این آثار را مورد توجه قرار نداده‌ایم و به نوعی آسیب‌شناسی نکرده‌ایم تا ببینیم چه کارهایی باید انجام دهیم تا تبلیغ مؤثری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروزه نه تنها در خارج از کشور بلکه در داخل کشور هم با این مشکلات مواجه هستیم و امروزه تبلیغ به یک کار روزمره‌ای تبدیل شده است، افزود: این در حالی است که امروزه افراد بسیاری برای کسب درآمد برای تبلیغ دین سفرهای مختلفی دارند و به دنبال این اعزام‌ها این مهم را در نظر نمی‎گیرند که آیا می‌تواند مؤثر باشد یا خیر بلکه این امر برایشان مهم است که اعزام شوند و مبلغی را دریافت کند و به نوعی آمار مبلغان اعزامی را سال به سال افزایش دهند که در حقیقت این افراد بدون هیچگونه تجربه‌ای در این جهت ندارند و بر همین اساس است که سفر این افراد هیچگونه خروجی، فایده و نتیجه‌ای ندارد.

ضرورت شناخت دردهای روحی

مؤسس مرکز اسلامی آفریقای جنوبی بیان کرد: همانگونه که بتوانیم جسم انسان را درمان کنیم، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی را راه‌اندازی کرده‌ایم که کار این وزارتخانه این است که افرادی را تربیت کنند که بتوانند دردهای جسمی کشور را درمان کنند و این درمان را به خوبی انجام دهند و نظارت کنند برای اینکه هم به خوبی دردها درمان شود، نسخه پیچی شود و هم نتایج بعد و قبل از استفاده از دارو نیز بررسی شود و همواره مراحل مختلف و  بسیاری در این مسیر طی می‌شود و هرگونه اتفاقی هم که در این مسیر رخ دهد، مسئولیت این اتفاقات بر عهده وزارتخانه مربوطه است.

حسینی در ادامه تصریح کرد: اما این در حالی است که برای اینکه بتوانیم روح انسان‌ها را درمان کنیم هیچگونه اقدام تخصصی در این راستا انجام نمی‌شود، بدین منظور که براساس شناخت دردهای روحی متخصصینی تربیت نمی‌شوند، زیرا در ابتدا دردها را تشخیص نمی‌دهیم و نمی‌دانیم که باید دروغ‌گویی و غیره را باید چگونه درمان کرد.

وی اظهار کرد: بنابراین وقتی این دردهای روحی را نمی‌شناسیم و راه‌های درمان آن را هم نمی‌دانیم، قطعاً نمی‌توانیم کسی را که بتواند این دردها را تشخیص دهد و نسخه‌ای برای درمان آن‌ها تجویز کند نداریم و نمی‌توانیم این افراد را تربیت کنیم.

مؤسس مرکز اسلامی آفریقای جنوبیبا تأکید براینکه نتوانسته‌ایم دردهای مزمن دینی و اجتماعی را دنبال کنیم، تشخیص دهیم، بیان کرد: نمی‎توانیم برای این معضلات مبلغ متخصص تربیت می‌کنیم و به هیچ عنوان به اینکه تا چه اندازه تبلیغ ما مؤثر بوده نیز توجهی نداریم و همواره به دنبال افزایش اعزام مبلغان به اقصی نقاط دنیا هستیم.

حسینی با اشاره بر اینکه امیدواریم تا برای این مسائل راه‌کاری ارائه شود، اظهار کرد: حقیقتاً دردآور است که در کشور به این مسائل توجهی نمی‌شود. یکی از مشکلات بزرگ این است که افرادی که اسلام را تبلیغ می‌کنند، حتی خودشان هنوز اسلام را نشناخته‌اند.

استفاده برخی از مبلغان از احادیث جعلی و نامعتبر

وی با بیان اینکه بسیاری از افرد در جهت کار تبلیغی خود به احادیثی استناد می‌کنند که معتبر نیستند و جای تأسف دارد که با وجود اینکه این افراد حدیث شناس نیستند اما از این احادیث استفاده می‌کنند، تصریح کرد: دلیل این امر این است که روش درست تبلیغ نه در داخل و نه در خارج از کشور به مبلغان آموزش داده نمی‌شود و اگر هم افرادی مانند شیخ زکزاکی در این راستا موفق بوده‌اند تنها به دلیل مطالعات و تجربیاتی است که در زندگی شخصی خود داشته‌اند.

مدیر سابق مرکز اسلامی آفریقای جنوبی اظهار کرد: بنابراین مبلغان باید مخاطب‌شناسی و روش‌های هنری را بیاموزند تا بتوانند در کار خود موفق باشند اما این در حالی است که مبلغان ضعیف عمل کرده‌‌اند و دلیل این امر هم این است که هیچکس روش تبلیغ را به مبلغان آموزش نداده است.

حسینی بیان کرد: در واقع مذهب تشیع حرف‌های خوب و شگفت‌انگیزی برای گفتن دارد اما مبلغان شیعه و اسلامی ما نمی‌دانند که چگونه این آموزه‌ها را از طریق حرف زدن، منتقل کنند اما این در حالی است که مسیحیان و مذاهب دیگر حرف خوبی ندارند که بگویند اما می‌دانند که چگونه حرف بزنند و از این طریق هم تا کنون توانسته‌اند به خوبی دین خود را تبلیغ کنند.

وی گفت: در حقیقت شیعه رؤیای شفگت‌انگیزی را در جهان دارد اما مبلغان این شگفتی‌ها را نمی‌توانند آنگونه که باید به زبان بیاورند و اگر هم می‌آورند بسیار ناقص و بی محتوا هستند.

راهکارهای اصلی تبلیغ در خارج از کشور

مؤسس مرکز اسلامی آفریقای جنوبی، یکی از راهکارهای تبلیغ در خارج از کشور را آموزش بیان کرد و افزود: در حقیقت اگر به مبلغان خود به درستی آموزش ندهیم طبیعتاً آنها هم نمی‌دانند که باید در خارج از کشور چه بگویند. برای تبلیغ خارج از کشور کتاب خاصی برای مطالعه وجود ندارد و بر همین اساس مبلغان با انگیزه پس از اعزام به کشوری نمی‌دانند که چگونه آموزه‌های دینی و شیعه را تبلیغ کنند و چه بگویند.

حسینی افزود: همچنین مسئله دوم در این راستا، هنر حرف زدن و برقراری ارتباط مبلغان با مردم است. در حقیقت مبلغان ما نمی‌دانند که چگونه دین و شیعه را در خارج از کشور تبلیغ کنند و چگونه با مردم ارتباط مؤثری داشته باشند که همین امر باعث شده که نتایج خوب، مؤثر و کارآمدی در این زمینه نداریم و حتی تبلیغات ما به سمت ضدتبلیغات سوق داده شده‌اند.

وی بیان کرد: بنابراین همانگونه که جان انسان ارزش دارد، روح انسان هم دارای ارزش است و باید سیستمی را در حوزه داشته باشیم که اگر مبلغی به نقطه‌ای از دنیا اعزام شود و به نوعی اثر کار او ضد تبلیغ باشد و تبلیغات او بر اساس کلام شیعه نباشد و در نهایت باعث شود که افرادی از دین باز گردند، به دلیل همین تجویزات نادرستی است که توسط مبلغان دین صورت گرفته و همین معضلات باعث می‌شود که امروزه ما شاهد نسل سوخته در جامعه باشیم.

انتهای پیام
captcha