خبرهایی از استقرار قرارگاه قرآنی در دبیرخانه شورای توسعه
کد خبر: 4021433
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

خبرهایی از استقرار قرارگاه قرآنی در دبیرخانه شورای توسعه

نشست مشترک رئیس فراکسیون قرآن مجلس با اتحادیه قرآنی کشور، بیانیه جمعی از فعالان قرآنی در مورد انتصابات اخیر در معاونت قرآن، استقرار قرارگاه قرآنی کشور در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اختتامیه جشنواره تلاوت های مجلسی را می‌توان مهمترین اخبار و رویدادهای قرآنی این هفته برشمرد.

به گزارش ایکنا، طی این هفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره تلاوت‌های مجلسی حاضر شد. همچنین درحالی که هنوز معاونت قرآن وزارت ارشاد با حضور سرپرست اداره می‌شود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سومین انتصاب در معاونت در حکمی، مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت منصوب کرد که این انتصابات واکنش برخی از اعضای جامعه قرآنی را به همراه داشت.

البته طی این هفته شاهد انتشار اخبار و رویدادهای مهم دیگری ازجمله تشریح جزئیات فنی فینال چهل‌وچهارمین مسابقات سراسری قرآن، نشست مشترک رئیس فراکسیون قرآن مجلس با اتحادیه قرآنی کشور، خبر استقرار قرارگاه قرآنی کشور در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برگزاری آزمون مرحله سوم شانزدهمین دوره اعطای مدرک به حافظان قرآن، برگزاری نوزدهمین همایش عمری با قرآن، آغاز گام دوم طرح ملی ارزیابی و پایش خانه‌های قرآن و عترت، بررسی پیشنهادات جامعه قرآنی برای دهه فجر و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و... بودیم.

آغاز بیست و ششمین دوره بیوت نورانی در تهران و شهرستان‌ها

دوره بیوت نورانی با محوریت برگزاری جلسات انس با قرآن ویژه بزرگسالان در منازل، مراکز فرهنگی و مساجد به صورت حضوری و مجازی برپا می‌شود.

میزبانان و مربیان داوطلب تا پایان روز پنجشنبه، بیست و پنجم آذر، مهلت ثبت نام از طریق ارسال درخواست به شناسه ble.ir/m_esmaeilpor را در پیام‌رسان بله دارند. جهت میزبانی، حضور حداقل ۸ مخاطب الزامی است. دوره نیز از ۲۵ آذر تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ برگزار و طی آن یک جزء قرآن کریم در ۱۲ الی ۱۴ هفته ارائه می‌شود.
 

طی این هفته و درحالی که هنوز معاونت قرآن وزارت ارشاد با حضور سرپرست اداره می‌شود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، حامد منیری را به عنوان مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت منصوب کرد.

طی حکمی از سوی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآنی وزارت ارشاد معرفی شد.
 
 
بیانیه جمعی از فعالان قرآنی در مورد انتصابات اخیر در معاونت قرآن

انتصاب مدیرکل‌های ارتباطات، آموزش و تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز‌های گذشته باعث شده تا فعالان قرآنی نسبت به این انتصابات و شیوه آن اعتراض کرده و خواستار توضیحات وزیر ارشاد در این زمینه شوند.

بر همین اساس جمعی از قاریان، حافظان و فعالان قرآنی طی بیانیه‌ای نسبت به این اقدام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش نشان داده و به صدور بیانیه‌ای پرداخته‌اند.
 
نامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزرای علوم و ارشاد منتشر شد

طی روز‌های اخیر انتصاب برخی مدیران در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاشیه‌هایی را به دنبال داشته و باعث اعتراض برخی فعالان قرآنی شده است.

همین انتصاب‌ها باعث شد تا تعدادی از فعالان قرآنی دست به انتشار بیانیه‌ای بزنند. در این بیانیه علاوه بر اینکه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته شده است تا نسبت به این انتصاب‌ها پاسخ دهد، از مدیرکل‌های منصوب شده نیز خواسته شده است تا به شفاف‌سازی تجارب خود در حوزه قرآن بپردازند.

به دنبال همین اعتراضات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در خصوص لزوم نظارت جدی‌تر نامه‌ای را منتشر کرده است. این نامه که از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است، نشان می‌دهد در تاریخ ۲۲ شهریورماه یعنی سه ماه قبل، از وزرای علوم و ارشاد خواسته شده است تا انتصابات خود را بر اساس شاخص‌هایی که در مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است، انجام دهند.
 

نشست مشترک رئیس فراکسیون قرآن مجلس با اتحادیه قرآنی کشور

نشست مشترک حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اواخر هفته گذشته به منظور بررسی موانع حضور حداکثری بخش مردمی در عرصه فعالیت‌های قرآنی و چاره‌اندیشی آن در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

طی این نشست بر تعاملات فراگیر برای حضور حداکثری ساختار‌های مردم نهاد در عرصه فعالیت‌های قرآنی تأکید و موانع آن تبیین شد. مقرر شد در کارگروه ویژه‌ای، موانع این حضور، به صورت موضوعی و دستگاهی مورد بررسی قرار گیرد تا فراکسیون قرآن با بهره‌گیری از ظرفیت کمیسیون‌های مختلف مجلس به پیگیری این مشکلات بپردازد.

 

تشریح جزئیات فنی فینال چهل‌وچهارمین مسابقات سراسری قرآن

مرحله نهایی(فینال) چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از دوشنبه ۲۹ آذرماه آغاز می‌شود و تا سوم دی‌ماه در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ادامه خواهد داشت.

https://iqna.ir/files/fa/news/1400/9/21/2281613_366.jpg

بر همین اساس مراسم افتتاحیه دوشنبه ۲۹ آذرماه از ساعت ۱۸ تا ۱۹ برگزار می‌شود و بعد از آن رقابت‌ها در بخش آقایان از ساعت ۱۹ تا ۲۳ ادامه خواهد یافت.

در این مرحله از مسابقات، شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، قرائت تحقیق،‌ قرائت ترتیل، همخوانی و مدیحه‌سرایی،‌ اذان و دعاخوانی در دو گروه بانوان و آقایان حضور خواهند داشت که برخی رشته‌ها همچون رشته اذان و همخوانی ویژه آقایان است.

 

تمدید زمان ثبت‌نام پنجمین دوره «شوق تلاوت»

ثبت‌نام پنجمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت ویژه تمامی نوجوانان قرآنی سراسر کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۱۶ سال و همچنین تمامی فراگیران طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع) تا ۳۰ آذرماه تمدید شد.

این دوره از رقابت‌ها در رشته‌های قرائت تقلید از اساتید مطرح مصری و به سبک‌های مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، محمدصدیق منشاوی و شحات انور از سوی مؤسسات مجری طرح برگزار می‌شود. نوجوانان علاقه‌مند برای ثبت‌نام به پایگاه اینترنتی مؤسسه به نشانی www.melitelavat.ir مراجعه کنند.

 

آزمون مرحله استانی رشته حفظ جزء ۳۰ پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، ۲۵ و ۲۶ آذر ماه از طریق سامانه بچه‌های مسجد برگزار شد. تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ نفر برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کره‌اند که این افراد برای شرکت در مسابقات باید در پروفایل خود از مسیر فعالیت‌های من، وارد قسمت آزمون‌ها شده و با ورود به سامانه آموزش‌های الکترونیک در این آزمون شرکت کنند.

 


سیزدهمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و همسران کارکنان نیرو‌های مسلح و سومین دوره مسابقات قرآن فرزندان از ۲۴ تا ۲۶ آذرماه به مدت سه روز به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.این مسابقات با رقابت ۶۴۴ متسابق راه‌یافته از نیرو‌های مسلح، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و ستاد کل نیرو‌های مسلح در دژبان ارتش برپا شد.


اعلام برنامه اجرای شرکت کنندگان در مسابقات سراسری قرآن

زمان اجرای شرکت‌کنندگان در مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اعلام شد که بر اساس آن، رقابت‌ها با برگزاری مراسم افتتاحیه در روز دوشنبه ۲۹ آذرماه آغاز می‌شود. این مراسم از ساعت ۱۸ تا ۱۹ در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در جریان خواهد بود.

بعد از مراسم افتتاحیه نیز مسابقات در بخش آقایان آغاز می‌شود و در اولین شب تا ساعت ۲۳ ادامه خواهد داشت. با توجه به اینکه در بخش آقایان مسابقات به صورت رشته‌ای برگزار نمی‌شود لذا هر شب شاهد اجرای گروهی از شرکت‌کنندگان در تمامی رشته‌ها خواهیم بود. به عنوان مثال در اولین شب مسابقات شش قاری، سه مرتل، سه حافظ ۲۰ جزء، سه حافظ کل و دو گروه تواشیح اجرا خواهند داشت.
 
سامانه رصد فعالیت‌های قرآن و عترت کرمان راه‌اندازی شد

سامانه شناسایی، رصد و هدایت هوشمند فعالیت‌های قرآن و عترت استان کرمان برای اولین بار در کشور به همت کارگروه آموزش عالی و پژوهش‌های قرآنی شورای فرهنگ عمومی استان کرمان راه‌اندازی شد.

سامانه جامع قرآنی، سامانه‌ای جهت ارائه تمامی خدمات حوزه قرآن و عترت بوده که این خدمات در قالب زیرسامانه‌های متعدد به مخاطبان و متقاضیان ارائه می‌شود و نام مختصر آن «شفق»، مخفف شناسایی فعالیت‌های قرآنی است.
 
استقرار قرارگاه قرآنی کشور در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

برنامه زنده افق رادیو قرآن ۲۰ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اجرای کارشناسی جواد نصیری به منظور بررسی آخرین وضعیت تغییر و تحولات ساختار قرآنی کشور به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.
https://iqna.ir/files/fa/news/1400/9/20/2281452_715.jpg
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه مأمور شده‌ایم تا تحول در ساختار‌های قرآنی کشور را دنبال کنیم، به تبیین برخی دلایل ورود به حوزه تحول اشاره کرد و گفت: سند‌های بالادستی که پیش از این تهیه شده بر بازنگری دوره‌ای اسناد تأکید کرده است، علاوه بر این در پیام مقام معظم رهبری به دولت سیزدهم نیز بر بازسازی انقلابی و خردمندانه ساختار فرهنگی کشور تأکید شده است. در کنار این دو موضوع باید به پیوست حکم معظم له در انتصاب اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اشاره کرد. شاه بیت همه این موارد تبدیل شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی به قرارگاه فرهنگی کشور است. این مطالبه ۲۰ ساله مقام معظم رهبری است.
 
۱۱۴ مربی حفظ قرآن تجلیل می‌شوند

در بخشی از بیست و ششمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم که ۲۰ آذرماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، از برپایی مراسم تجلیل از ۱۱۴ مربی حفظ قرآن در ایام برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طی اسفندماه امسال خبر داده شد.

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در این‌باره گفت: برای انتخاب این تعداد یک کمیته مرکزی تشکیل شده و نمایندگان دستگاه‌هایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان دارالقرآن الکریم، شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن، اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور، دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و ... در آن حضور دارند.
 
 
آزمون مرحله سوم شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان جمعه ۲۶ آذرماه از ساعت ۱۴ و به صورت متمرکز در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود.
https://iqna.ir/files/fa/news/1400/9/21/2281720_811.jpg
 
محمد رمضانی فرد، مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم در خصوص برگزاری این آزمون گفت: این آزمون ویژه حافظان کل قرآن کریم است که در مرحله اول شانزدهمین دوره، موفق به کسب حد نصاب نمره ۱۳۰ و بالاتر و در مرحله دوم نیز که به صورت شفاهی برگزار شد، در حد حافظ ممتاز تلاوت کرده‌اند.
 
نوزدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان «عمری با قرآن» به همت فرهنگ‌سرای قرآن و با همکاری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران جمعه، ۲۶ آذرماه به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

طی این همایش از پنج پیشکسوت قرآنی شهر و یک مؤسسه فعال قرآنی تجلیل می‌شود که پس از جلسات متعدد با صاحب‌نظران، اساتید رشته‌های مختلف علوم قرآنی از جمله قرائت، داوری، مدیریت، تدریس، هنر و ... انتخاب شدند.

براساس این گزارش در نوزدهمین دوره همایش عمری با قرآن از اساتیدی، چون علی‌اکبر توپچی، محمد عباسی، مرتضی لبانی، احمد ابوالقاسمی، عباس اخوین و عذرا روشندل، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی نور الزهراء تجلیل خواهد شد.
 
مشارکت ۳۰۰ هزار بسیجی در برنامه‌هایی با محوریت حفظ قرآن

بیست و ششمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم ۲۰ آذرماه با حضور اعضای این ستاد و به منظور بررسی چهار موضوع برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمدرسول تکبیری، از حافظان کل قرآن کریم به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین به ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی این سازمان پرداخت.
https://iqna.ir/files/fa/news/1400/9/20/2281092_149.jpg
 
در این گزارش به همراهی ۳۰۰ هزار بسیجی در برنامه‌هایی با محوریت حفظ قرآن اشاره و همچنین درباره ۶۹۵ میلیون تومان از بودجه حفظ قرآن تصمیم‌گیری شد.
 
آغاز گام دوم طرح ملی ارزیابی و پایش خانه‌های قرآن و عترت

حسین بهبودی، مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم در گفتگو با ایکنا، با اشاره به نقش خانه­‌های قرآن و عترت به عنوان فراگیرترین تشکل قرآنی در اقصی نقاط کشور گفت: با توجه به نقش بی‌­بدیل خانه‌های قرآن در ترویج و تعمیق فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) در جامعه اسلامی و اجرای سیاست‌­های قرآنی کشور، لازم است فعالیت خانه‌های قرآن در هموارترین مسیر جهت توسعه برخوردار بوده و واجد مطلوب‌­ترین سطح کیفیت باشند تا بتوانند نقش محوری خود را ایفا کنند. حصول به این نقطه مطلوب و ترسیم مسیر راه، نیازمند اطلاع دقیق از وضعیت موجود است.
 
مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم گفت: از روز ۲۲ آذرماه گام دوم پایش و ارزیابی مبتنی بر رصد میدانی خانه­‌های قرآن و عترت با مشارکت حدود ۳۰۰ نفر از کارشناسان و ارزیابان واجد شرایط آغاز و تا ۲۲ بهمن ادامه خواهد داشت.
 
بررسی پیشنهادات جامعه قرآنی برای دهه فجر و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست کارگروه تخصصی قرآن بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی و ستاد قرآنی گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، دوشنبه ۲۲ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، سیدعلی سرابی، قائم مقام و محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت کشور، سایر اعضای کارگروه قرآن و دستگاه‌های قرآنی کشور در سالن جلسات سازمان دارالقرآن برگزار شد.

طی این نشست نهاد‌ها و دستگاه‌های قرآنی پیشنهادات و برنامه‌های خود را برای اجرا در ایام ۱۳ دی‌ماه تا ۲۲ بهمن‌ماه ارائه کردند.
 
 
مهدی قربانعلی؛ منتخب هفتمین جلسه ارتقای دعاخوان ممتاز

به گزارش ایکنا، هفتمین جلسه از پنجمین دوره ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور، چهارشنبه ۲۴ آذر به صورت نیمه حضوری و مجازی به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد و دعاخوانان ممتاز با برقراری ارتباط دوسویه و برخط تصویری، در این جلسه شرکت کردند که طی آن مهدی قربانعلی منتخب هفتمین جلسه شد.

در این جلسه سیدعباس انجام، کارشناس و داور رشته دعاخوانی و رضا روان‌بخش کارشناس مقامات و نغمات ایرانی به نقد و تحلیل اجرای دعاخوانان پرداختند.
 
توسعه و ترویج قرآن، مأموریت اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

این هفته محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز ۲۵ آذرماه با حضور در اختتامیه جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی، با اشاره به در پیش بودن ایام شهادت حضرت فاطمه (س) اظهار کرد: هیچ مسلمانی نیست که به این بانوی دو عالم ارادت نداشته باشد، خاندان اهل بیت (ع)، از مهمترین مولفه‌های وحدت جهان اسلام هستند و همه مسلمین به این خاندان عشق می‌ورزند.
https://mazandaran.iqna.ir/files/fa/news/1400/9/25/2286558_548.jpeg
 
وی مأموریت تشکیل دولت اسلامی را ترویج فرهنگ قرآنی و جاری کردن سبک زندگی قرآنی در جامعه دانست و افزود: ما باید این لیاقت را داشته باشیم که خدمتگزار و خادم قرآن لقب بگیریم. خوشا به حال عزیزان قرآنی که افتخار خادمی قرآن را دارند و این محفل نورانی را فراهم کردند، ما امید به شفاعت خادمان و حاملان قرآن داریم و احترامشان بر ما واجب است.

اسماعیلی با بیان اینکه در دولت مردمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسعه و ترویج قرآن از مأموریت‌های اصلی است و از اقدامات مردمی برای توسعه فرهنگ قرآنی حمایت می‌کنیم، گفت: ما در دولت تصدی‌گری نمی‌کنیم، بلکه در امر مردمی‌سازی قرآن تسهیلگری می‌کنیم و تلاش داریم تا موانع شکل‌گیری محافل قرآنی را مرتفع کنیم تا با گسترش فرهنگ قرآنی، جامعه را بیمه کنیم.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha