تعویق اعلام حکم نهایی دادگاه فدرال درباره انتخابات عراق
کد خبر: 4022922
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸

تعویق اعلام حکم نهایی دادگاه فدرال درباره انتخابات عراق

دادگاه فدرال عراق تصمیم‌گیری نهایی درباره انتخابات عراق را تا 26 دسامبر به تعویق انداخت.

به گزارش ایکنا، به نقل از الجزیره، دادگاه فدرال عراق اعلام حکم نهایی درباره پرونده انتخابات پارلمانی این کشور را به 26 دسامبر موکول کرد.

این پرونده پس از شکایت هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح در اعتراض به نتایج انتخابات در اوایل ماه جاری میلادی تشکیل شده بود.

شورای عالی قضایی عراق با انتشار بیانیه‌ای این تصمیم را اعلام و تصریح کرده که رأی نهایی پس از استماع آخرین ادله و توضیحات طرفین صادر و قطعی خواهد بود.

العامری در زمان مطرح کردن شکایت خود در دادگاه فدرال تأکید کرد: این دعوا علیه هیچ‌یک از احزاب برنده انتخابات نیست بلکه در واقع علیه عملکرد ضعیف کمیسیون انتخابات مطرح شده است.

به اعتقاد وی، رویه اتخاذ شده از سوی این کمیسیون، منجر به محرومیت میلیون‌ها عراقی از شرکت در انتخابات شده است.

کمیسیون انتخابات عراق در پایان ماه گذشته میلادی پس از بازشماری آراء، نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را اعلام و وجود هرگونه تقلب در این انتخابات را رد کرد.

تصمیم نهایی دادگاه فدرال قطعی بوده و امکان تجدیدنظر در آن نیست. اگرچه رسیدگی به شکایاتی از این نوع در صلاحیت دادگاه فدرال بوده اما این دادگاه پیش از این هیچ‌گاه شکایتی مبنی بر لغو نتایج انتخابات را بررسی نکرده است.

هادی العامری، چهارم دسامبر در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد اعلام کرد: شکایتی را برای لغو نتایج انتخابات پارلمانی به دادگاه فدرال ارائه کرده است.

وی تصریح کرد: مدارک گسترده‌ای مبنی بر تخلفات فنی و قانونی صورت گرفته در روند رأی‌گیری را تقدیم دادگاه کرده است.

از ابتدای اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در عراق، این کشور شاهد اعتراض گروه‌های مختلف به روند برگزاری و نتایج نهایی آن بوده است.

برخی از اعتراضات نیز با وجود تأکید بر مسالمت‌آمیز بودن آن‌ها به خشونت کشیده شده و چندین نفر نیز در جریان این خشونت‌ها جان باختند.

این اعتراضات همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد با اعلام رأی نهایی دادگاه فدرال، شاهد مرحله جدیدی از اعتراضات خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha