همکاری جامعه‌المصطفی با ۲۰۰ مرکز علمی داخلی و خارجی
کد خبر: 4038223
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
حجت‌الاسلام علی عباسی:

همکاری جامعه‌المصطفی با ۲۰۰ مرکز علمی داخلی و خارجی

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: توسعه رشته‌های دانشی در راستای تولید علم و متناظر بر نیاز‌ها از رسالت‌ها واولویت جامعةالمصطفی است.

تفاهم نامه همکاری میان المصطفی و دانشگاه قفقاز ترکیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه امروز سوم بهمن‌ماه در دیدار رئیس و معاونین دانشگاه قفقاز شهر کارس ترکیه اظهار کرد: روابط بسیار برادرانه و صمیمی میان دو ملت و دولت ایران و ترکیه برقرار است و مدت‌هاست این روابط صمیمی ادامه دارد و امیدواریم روز به روز گسترش یابد. ما به هیچ وجه احساس دوگانگی با عزیزان و برادران خود در ترکیه نداریم و ایران اسلامی را خانه شما دانسته و به عنوان عضوی از خانواده خود، به شما خیر مقدم عرض می‌کنیم.

همکاری المصطفی با ۲۰۰ مرکز علمی داخلی و خارجی

وی ایران و ترکیه را از کشور‌های مؤثر در دنیای اسلام توصیف کرد و افزود: این دو کشور می‌توانند با همکاری در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، فناوری، نقش مهمی در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و یادآور شد: جامعةالمصطفی در اتحادیه‌های مهم دانشگاه‌های جهان اسلام عضویت دارد و با دویست مرکز علمی در داخل و خارج از کشور تفاهم‌نامه‌های همکاری علمی و آموزشی به امضا رسانده است. بسیار علاقه‌مندیم همکاری‌های خود را با مراکز علمی کشور همسایه و برادر ترکیه، توسعه دهیم.

شیوه المصطفی تلفیقی از حوزه‌ سنتی و آموزش آکادمیک

وی نظام آموزشی جامعةالمصطفی را تلفیقی از حوزه علمیه سنتی و مراکز علمی آکادمیک دانست و گفت: در علوم‌ اسلامی سنتی، رشته فقه با گستردگی فراوان وجود دارد، ولی در جامعةالمصطفی این رشته‌ها به صورت تخصصی مانند فقه محیط زیست، فقه خانواده، فقه بهداشت و سلامت، فقه سیاسی، فقه اقتصادی و... ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به توسعه فراوان رشته‌های فلسفه و کلام اسلامی در جامعةالمصطفی، اظهار کرد: این دستاورد‌ها تجربه جدیدی است که می‌تواند با کمک دیگر مراکز علمی توسعه بیشتری یابد و از رسالت‌ها و مأموریت‌های مهم دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان اسلام به شمار می‌آید.

وی، با اشاره به تحصیل ده‌ها هزار دانش‌پژوه از ۱۳۰ ملیت در واحد‌های داخل و خارج کشور جامعةالمصطفی، گفت: المصطفی پذیرای فراگیران از دیگر مذاهب اسلامی است که بر اساس فقه، کلام و عقاید مذاهب خود تحصیل می‌کنند. همچنین دانشگاه مجازی المصطفی، پذیرای هزاران نفر از دانشجویان غیرایرانی است که به صورت غیرحضوری تحصیلات خود را دنبال کرده و مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعةالمصطفی نقش ویژه‌ای در علم آموزی دانش‌پژوهان و مخاطبان المصطفی ایفا می‌کند.

60 درصد دانشجویان دانشگاه‌ها بانوان هستند

استاد جامعةالمصطفی به بیان برخی از دستاورد‌های علمی و دانشگاهی در جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های علمی و آموزشی کشور روی داد. براساس آمار‌های موجود، پیش از انقلاب اسلامی حدود ۱۵۰ هزار دانشجو در ایران تحصیل می‌کردند و امروز این آمار به بیش از سه‌ میلیون نفر رسیده است. پیش از انقلاب اسلامی، ۱۹۵ رشته کارشناسی در حدود ۲۲۰ مرکز آموزش عالی در ایران ارائه می‌شد که امروز این رقم به ۹۵۰ رشته کارشناسی و ۲۵۰۰ مرکز آموزش‌عالی ارتقا یافته است، در حالی که پیش از از انقلاب، تنها نزدیک به ۶ درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها به بانوان تعلق داشت، امروز نزدیک به ۶۰ درصد دانشجویان ما از بانوان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به سرعت چشمگیر رشد تولید علم در جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ابراز کرد: انقلاب اسلامی، انقلاب علمی، فرهنگی و معنوی بود و از ابتدا ایجاد تمدن جدید اسلامی و احیای شکوه مسلمانان را دنبال می‌کرد. ما در این راه، دست دوستی و همکاری خود را به سوی مراکز علمی دنیای اسلام، به ویژه کشور دوست و برادر ترکیه، دراز کرده، از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه قفقاز استقبال می‌کنیم.

ارتقا جایگاه امت اسلام، با تمرکز بر مشترکات دینی

پروفسور حسنو کاپو، رئیس دانشگاه قفقاز در این دیدار گفت: همه ما فرزندان یک امت هستیم و باید به دنبال ارتقای جایگاه امت اسلامی در جهان باشیم که مهم‌ترین قدم در این مسیر، کنار گذاشتن اختلافات و تکیه بر نقاط مشترک است.

وی مراکز علمی و دانشگاه‌های دو کشور را بهترین ظرفیت برای افزایش همکاری‌های میان دو کشور دانست و در ادامه ضمن معرفی دانشگاه قفقاز، گفت: دانشگاه قفقاز در ترکیه قرار دارد و همان گونه که از نام آن پیداست، مخاطبان آن از کشور‌های منطقه قفقاز هستند. فعالیت دانشگاه شامل رشته‌های علوم اجتماعی، الهیات، اقتصاد، مدیریت، ادبیات، تاریخ، پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، دانشکده علوم مهندسی است و هم‌اکنون بیست‌ هزار دانشجو دارد.

پروفسور کاپو با استقبال از گسترش زمینه‌های همکاری با جامعةالمصطفی در عرصه‌های گوناگون علمی و آموزشی، به ویژه تبادل استاد و دانشجو اظهار کرد: دانشگاه قفقاز علاقه‌مند است از تجربیات ارزشمند دانشگاه‌های ایران به ویژه جامعةالمصطفی، استفاده کند. هر دو دانشگاه قفقاز و جامعةالمصطفی از توانمندی‌های گران‌بهایی برخوردارند که امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه همکاری بتوانیم از تجربیات یکدیگر بسیار استفاده کنیم.

در پایان این نشست صمیمی که با حضور جمعی از معاونین و مدیران جامعةالمصطفی همراه بود، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان جامعةالمصطفی و دانشگاه قفقاز به امضای رؤسای دو مجموعه رسید.

انتهای پیام
captcha