کتاب «قاعده تقیه» منتشر شد
کد خبر: 4042615
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «قاعده تقیه» منتشر شد

کتاب «قاعده تقیه» اثر سیدمجتبی نورمفیدی و تنظیم و تدوین حجت منگنه‌چی به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «قاعده تقیه» اثر سیدمجتبی نورمفیدی و تنظیم و تدوین حجت منگنه‌چی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 360 صفحه منتشر شد.
 
امروز موضوعات بحث‌انگیز و اختلافی در حوزه معارف و احکام کم نیستند و چنانچه دامنه تقیه را شامل پیروان مذهب اهل بیت(ع) نیز بدانیم، گستره وسیعی از امور را در بر می‌گیرد و به دنبال آن سؤالات و شبهاتی پدید می‌آید که باید چاره‌ای بر آن‌ها اندیشید.
 
از جمله این موضوعات «قاعده تقیه» است. قاعده تقیه در بعد اجتماعی و سیاسی کاربرد دارد و می‌توان آن را در شمار قواعد فقه سیاسی دانست؛ از این رو، می‌توان آن را در شمار «قواعد فقه سیاسی» دانست و از این منظر موضوع بحث و دقت نظر قرار داد.  نوشتار حاضر درس‌های خارج «قواعد فقهی» آیت‌الله سیدمجتبی نور مفیدی درباره قاعده یاد شده است که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ایراد گشته و پس از بازنگری و تنظیم و ترتیب آن به قلم استاد، در پنج فصل سامان دهی شده است.

ساختار اثر

در فصل اول که با پیشینه‌شناسی قاعده تقیه آغاز شده، معنای لغوی و نیز معنای اصطلاحی تقیه از منظر اندیشمندان شیعه و اهل سنت بررسی می‌شود و در نهایت، تعریف مورد نظر مؤلف ارائه می‌گردد. در ادامه به دلیل رابطه‌ای که میان تقیه و سه عنوان اکراه، اضطرار و توریه وجود دارد، نسبت به تقیه با عنوان‌های یاد شده بررسی می‌شود. بخش پایانی این فصل به اقسام تقیه اختصاص یافته است.
 
فصل دوم درباره ادله مشروعیت تقیه است که جایگاهی مهم در فرایند بحث دارد. در این فصل از 9 دلیل سخن گفته شده و محدوده دلالت آن‌ها بررسی شده است. در ادامه شش اشکال به مشروعیت تقیه مطرح و پاسخ هر یک بیان گردیده است.  فصل سوم به قلمرو تقیه از چهار جهت (ذات تقیه، تقیه کننده، تقیه شونده، متعلق تقیه) می‌پردازد. با نظر به این که متعلق تقیه می‌تواند عقاید، احکام و موضوعات باشد، هر یک از این سه عنوان به تفصیل موضوع بحث قرار گرفته‌اند. 
 
در فصل چهارم، شرایط چهارگانه تقیه با توجه به دیدگاه‌هایی از این باره وجود دارد، بیان شده و بررسی می‌شود. فصل پنجم که آخرین فصل این کتاب است، به آثار تقیه در دو مقام می‌پردازد و دیدگاه‌های مطرح در هر مقام را بررسی می‌کند.  علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه نمایند. 
 
انتهای پیام
captcha