رمضان؛ فرصت اصلاح رویکردمان در رجوع به قرآن + فیلم
کد خبر: 4044152
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۳
مشقی برای قرآن‌خوانی / 1

رمضان؛ فرصت اصلاح رویکردمان در رجوع به قرآن + فیلم

احمدرضا اخوت، مدرس و پژوهشگر قرآنی در سلسله مباحثی با عنوان مشقی برای قرآن‌خوانی گفت: ماه مبارک رمضان بهانه‌ای است برای اینکه خلأهای وجودی خودمان درباره قرآن را جبران کنیم.

احمدرضا اخوتبه گزارش ایکنا، مجموعه درس‌گفتارهایی با عنوان «مشقی برای قرآن‌خوانی؛ اصلاح رویکرد رجوع به قرآن» ویژه ماه مبارک رمضان در 30 قسمت تهیه شده است که قسمت اول آن با تدریس احمدرضا اخوت، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود. در ادامه متن و فیلم سخنان ایشان را بخوانید و ببینید؛

«خدمت همه بزرگواران عرض سلام دارم. ان‌شاءالله که خداوند توفیق عمل به احکام دین، عبادت خالصانه، نماز و روزه‌های مقبول به همه ما عنایت کند.

طی این جلسات، قصد داریم راجع به مهم‌ترین موضوعی که مربوط به انسان و تعالی انسان است، امت‌ساز و تمدن‌ساز است، سخن بگوییم، و آن هم خود قرآن است و وظیفه‌ای که ما در قبال قرآن داریم.

خداوند، در آیه آخر سوره مزمل، تأکید می‌کند که «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن»، یعنی برای همه مسلمانان لازم است که به سمت قرآن بروند و واجب است هر مسلمانی به مقداری که برایش آسان است و متوجه می‌شود قرآن را بخواند و با آن انس بگیرد و عمل کند. این آیه شریفه، انسان‌ها را به قیام بر پایه قرآن دعوت می‌کند. یکی از نیازهای مبرم ما در زندگی، وجود قرآن است و می‌خواهیم با این کتاب آسمانی آشنا شویم و در ادامه درباره این موضوع صحبت کنیم.

اولین آیه‌ای که به آن اشاره می‌کنم آیه 185 سوره بقره است که اتفاقا در رابطه با همین روزهای مبارک است، «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآن». ماه مبارک رمضان اعتبار خود را از قرآن می‌گیرد، حتی در روایات است که نماز نیز، اعتبارش را از قرآن می‌گیرد. قرآن، وقتی می‎خواهد ماه رمضان را توصیف کند، می‌گوید این ماه، ماهی است که در آن قرآن نازل می‌شود و «هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ»، کارکرد قرآن هم هدایت و هم فرقان(تشخیص حق و باطل) است.

یکی از مسائلی که باید حتما در پی آن باشیم این است که امر خدا را در زندگی‌مان احیا کنیم. ماه مبارک رمضان بهانه‌ای می‌شود که با خواندن قرآن و انس با آن بیشتر آشنا شویم و خلأهای وجودی خودمان درباره این کتاب مقدس را جبران کنیم. ماه جبران نقص‌های ما درباره قرآن است و اینکه پیش از این نتوانستیم مفاهیم این کتاب آسمانی را در زندگی جاری کنیم.

این ضرورت دارد که رویکرد زندگی خود را تغییر دهیم و ماه مبارک رمضان موقعیت بسیار خوبی برای اصلاح رویکرد است.

برای اینکه بتوانیم با قرآن ارتباط بیشتری پیدا کنیم، یکی از کارها این است که ببینیم خداوند قرآن را در خود قرآن به چه صورتی و با چه عنوان‌هایی معرفی کرده است. اگر اسمش را قرآن گذاشته، اگر فرقان نامیده، اگر ذکر خطاب کرده و اسامی مختلفی به قرآن داده است، به چه دلیل بوده است؟ از ما چه انتظاری دارد؟ قرآن بخوانیم که چه اتفاقی در زندگی‌مان روی دهد؟ قرآن را چگونه بخوانیم که چه اتفاقی در زندگی‌مان بیفتد؟ اینها سؤالاتی است که باید به آن‌ها بپردازیم. چه بتوانیم به آن جواب دهیم و چه نتوانیم، این سؤالاتی است که تفکر در آن برای هر مسلمانی لازم است و ماه رمضان چه موقعیت خوبی است که درباره خود قرآن بیندیشیم.

ان‌شاءالله که خداوند توفیقات همه را در پرداختن به موارد مطرح شده بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد(ص)».

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha