قرآن‌‌خواندن‌های گره‌گشا + فیلم
کد خبر: 4052130
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
مشقی برای قرآن‌خوانی /۲۷

قرآن‌‌خواندن‌های گره‌گشا + فیلم

هانی چیت‌چیان، مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با بیان اینکه پیش‌فرض‌ها مانع فهم قرآن می‌شوند، گفت: نسبت به واژه‌های قرآن هم ذهنیت داریم، در مورد قرائت، ترتیل، تلاوت و تدبر ذهنیت داریم و با همان ذهنیت سراغ قرآن می‌رویم و بعد می‌گوییم چرا قرائت، ترتیل، تلاوت و تدبر در قرآن گره‌های ما را باز نمی‌کند؟

هانی چیت چیانبه گزارش ایکنا، قسمت‌های 26 تا 30 مجموعه درس‌گفتارهای «مشقی برای قرآن‌خوانی؛ اصلاح رویکرد رجوع به قرآن» را هانی چیت‌چیان، مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، تدریس می‌کند. در ادامه متن و فیلم  این سخنان را بخوانید و ببینید.

«بِسمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قرآن را کلام خداوند برای حیات و روند زندگی‌مان می‌دانیم، ولی متأسفانه از آن دور بوده و در این زمینه دچار مشکلاتی هستیم.

در این مجموعه در مورد نکات مختلفی صحبت کردیم که لازم است در رویکرد ما اصلاحاتی انجام شود. اگر آن طور که خود قرآن فرموده آن را بخوانیم در زندگی ما اثر می‌گذارد.

در جلسه قبل گفتیم، پیش‌فرض‌های ذهنی مانع فهم قرآن می‌شود و طبیعتاً آن‌طور که قرآن می‌خواهد هدایت کند در ما اتفاقی نمی‌افتد. حتی نسبت به واژه‌های قرآن هم ذهنیت داریم، مثلاً می‌گویند قرائت کردن، «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ»، (مزمل/20) می‌گوییم قرائت یعنی اینکه قرآن را بخوانی، تجوید را رعایت کنی با تحریر هم نخواندی مهم نیست یا می‌گویند ترتیل قرآن، می‌گوییم یعنی آهنگین خواندن قرآن و غیره و غیره. برای همه این واژه‌ها ذهنیت داریم و با همان ذهنیت سراغ قرآن می‌رویم و بعد می‌گوییم، چرا قرائت، ترتیل و تدبر در قرآن گره‌های زندگی ما را باز نمی‌کند؟

نگاه به قرآن، لمس آن، خواندنش فایده دارد، اما وقتی خود قرآن گفته من را قرائت کنید، یعنی من را به گونه‌ای بخوانید که بفهمید، اینجاست که پیامبر(ص) می‌فرمایند «اقْرَأْ وَ ارْقَه» بخوان و بالا برو، قرائت یعنی چقدر از قرآن به جانت نشسته و تو را ارتقا داده است؟

در قرآن درباره ترتیل آمده است: «ورَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا» یعنی این حقایق قرآن را پیوسته ببین، جدا جدا نبین، این به هم پیوسته دیدنش گره‌هایی از زندگی من و شما را باز می‌کند، یا تلاوت قرآن، تلاوت از تالی تِلو است، مانند اینکه ماه نورش را از خورشید می‌گیرد که به کار ماه، تلاوت خورشید می‌گویند. پس تلاوت قرآن یعنی نور قرآن در من و شما منعکس شود به گونه‌ای که وقتی من و شما را می‌بینند، بگویند چقدر جالب، سوره‌های قرآن در این آدم منعکس شده و قابل رؤیت است.

تدبر در قرآن یعنی غرض آیات را فهمیدن، البته خواندن کتاب تفسیر و ... مؤثر است، ولی تا وقتی من پیام را پیدا نکرده و آن را در زندگی‌ام پیاده نکنم، کافی نیست. فاصله ما با عرف قرآن مانع فهمیدن می‌شود.

چه کار باید کرد؟ یک؛ برنامه منظم قرآن خواندن داشته باشیم که اگر مستمر قرآن بخوانید کم کم با این عرف آشنا می‌شوید. دو؛ کلمات قرآن را مطالعه کنید، یعنی یک کتاب مفردات را به همراه داشته باشید و بر روی کلمات عمیق‌تر شوید. سه؛ آیات را با هم یکپارچه و در یک منظومه ببینید. چهار؛ به بستر سوره‌ها دقت کنید. پنج؛ اعتقادات اسلامی‌مان را بر اساس سوره‌ها باز‌آفرینی کنیم.

اینها مجموعه نکات مهمی هستند تا نگاه‌هایمان را با قرآن منطبق با آن چیزی کنیم که خود خدا خواسته است. ان‌شاء‌الله خداوند توفیق آن را به ما بدهد».

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha