قرآن خواندن به چه معناست + فیلم
کد خبر: 4047220
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
مشقی برای قرآن‌خوانی / 7

قرآن خواندن به چه معناست + فیلم

رضا دژبخش، مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در ادامه درس‌گفتار «مشقی برای قرآن‌خوانی»، با طرح این سؤال که قرآن خواندن به چه معناست؟ گفت: اشکال ندارد که قرآن خواندن با همه خواندن‌های دیگر فرق داشته باشد، ولی فرقش باید در جهتی باشد که سطح این خواندن بالاتر باشد.

رضا دژبخشبه گزارش ایکنا، مجموعه درس‌گفتارهایی با عنوان «مشقی برای قرآن‌خوانی؛ اصلاح رویکرد رجوع به قرآن» ویژه ماه مبارک رمضان در ۳۰ قسمت تهیه شده است که شش قسمت آن با تدریس احمدرضا اخوت، پژوهشگر قرآنی ارائه شد و از قسمت هفتم تا دوازدهم این موضوع را با تدریس رضا دژبخش، کارشناس قرآنی و مسئول مدرسه تزکیه و تعلیم دانشگاه تهران، خواهیم داشت. در ادامه متن و فیلم سخنان ایشان را بخوانید و ببینید؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

ماه مبارک رمضان، ماه قرآن است. بسیار خوب است تا در این ماه بیشتر از ماه‌های قبل به سراغ قرآن برویم، ولی باید اینقدر ضرورت رجوع به قرآن برایمان جدی و پررنگ باشد که نتوانیم از این ماه رمضان تا رمضان بعد صبر کنیم.

طی شش جلسه قبل مطرح شده است که باید نگاهمان را نسبت به ماهیت قرآن و اینکه قرآن چیست و چه جایگاهی در زندگی ما دارد؟ اصلاح کنیم. حال می‌خواهیم بدانیم، خواندن قرآن به چه معناست؟ ما محتواهای مختلفی را می‌خوانیم، مثلاً رُمان می‌خوانیم که ممکن است سیر زندگی فردی باشد، یا کتاب علمی می‌خوانیم به دنبال اینکه آورده‌ای برای ما دارد تا در آن روابطی را بین بعضی از پدیده‌ها و یکسری از مفاهیم کشف کنیم و اطلاعاتمان در جهتی زیاد می‌شود که احتمالاً یک جایی به کار آید.

بعضی وقت‌ها مطالبی می‌خوانیم که حالت دستورالعمل دارد مثلاً اطلاعاتی در مورد مکانی نوشته شده یا راهنمایی‌هایی مانند آیین‌نامه رانندگی صورت گرفته است. بالاخره متونی که می‌خوانیم اثری روی ما می‌گذارند و متناسب با اینکه آن خواندنی چه مطلبی است، شکل آن دریافت‌ها با هم متفاوت خواهد بود.

نمی‌دانم چرا این اتفاق را شاهدیم که قرآن خواندن با همه خواندن‌های دیگر فرق کرده است. البته مشکلی نیست که قرآن خواندن با همه خواندن‌های دیگر فرق داشته باشد، ولی فرقش باید در جهتی باشد که سطح این خواندن بالاتر باشد. نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاده که در زندگی ما، سطح قرآن خواندن از بقیه خواندن‌ها پایین‌تر آمده است.

قرآن را می‌خوانیم بدون اینکه بخوانیم، ما فقط کلمات قرآن را به لفظ در می‌آوریم، یعنی فقط به واسطه به لفظ درآوردن کلمات قرآن یک صدایی از دهان ما خارج می‌شود یا اینکه در ذهنمان آن کلمات را می‌خوانیم. انگار تعریفی که برای ما صورت گرفته اینگونه است که خواندن قرآن جدا از فهمیدن قرآن است، چه برسد به عمل کردن به آن، یعنی عمل کردن سر جای خودش، ما قرآن را می‌خوانیم بدون اینکه بفهمیم، فقط چون ثواب دارد، البته که دارد چون این کلام با هر کلام و کتاب دیگری متفاوت است و وقتی ما آن را می‌خوانیم خود همین الفاظ روی ما اثرگذار است.

این خیلی نکته مهمی است که وقتی فقط این الفاظ بدون توجه به معنی‌شان روی ما اثر دارند و در ما تحول ایجاد می‌کند، آیا ما نباید سعی کنیم تا این مفاهیم در زندگی تأثیر بیشتری بگذارد؟ آیا نباید برداشتی از آیاتی که تلاوت می‌شود، داشته باشیم؟

با توجه به اینکه قرآن کلام خداست، واقعاً لازم است ببینیم خداوند در کلام مبارک خودش به ما چه فرموده است. با توجه به اینکه قرآن کتاب رشد و هدایت است، لازم است ما از قرآن به گونه‌ای استفاده کنیم که با آن رشد کنیم.

ان‌شاء‌الله در این چند گفت‌وگو می‌خواهیم راجع به این نحوه خواندن قرآن بیشتر صحبت کنیم.»

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha