چگونه قرآن انسان را به ثبات رأی می‌رساند + فیلم
کد خبر: 4046880
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
مشقی برای قرآن‌خوانی / ۵

چگونه قرآن انسان را به ثبات رأی می‌رساند + فیلم

احمدرضا اخوت، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران به توضیح چگونگی رسیدن به ثبات رأی به واسطه قرآن پرداخت و گفت: قرآن، مؤمنین را چنین بشارت می‌دهد که وقتی مؤمن شود و عمل صالح انجام دهد، آن‌گاه لایق قرآن می‌شود.

احمدرضا اخوتبه گزارش ایکنا، مجموعه درس‌گفتارهایی با عنوان «مشقی برای قرآن‌خوانی؛ اصلاح رویکرد رجوع به قرآن» ویژه ماه مبارک رمضان در ۳۰ قسمت تهیه شده است که قسمت پنجم آن با تدریس احمدرضا اخوت، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت، تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود. در ادامه متن و فیلم سخنان ایشان را بخوانید و ببینید؛

«بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیم، وَ بِه نَستَعین، إنَّهُ خَیرُ نَاصِرٍ وَ مُعینٍ

رویکرد ما به قرآن باید اصلاح شود، بدین جهت بهتر است به خود قرآن مراجعه کنیم. پیشنهادم این است که افراد با یک دور قرائت قرآن، این کتاب مقدس را بشناسند و ببینند که چگونه و به چه چیزی هدایت می‌کند.

یکی از بهترین سوره‌هایی که ما را دلالت به این مضمون می‌دهد، سوره مبارکه اسراست. این سوره در دلالت ما به فهم قرائت نکات بسیاری دارد از جمله آیه 9 که می‌فرماید: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا»، هدف قرآن این است تا به مسیر و شیوه پایدار هدایت کند و پایدارترین حالت را در زندگی انسان به وجود آورد. قرآن، مؤمنین را چنین بشارت می‌دهد که وقتی مؤمن شود و عمل صالح انجام دهد، آن‌گاه لایق قرآن می‌شود. می‌دانیم که این کتاب برای عوام و خواص مفید است، ولی حقایق نابش را به کسانی بازگو می‌کند که توأمان اهل عمل صالح و ایمان باشند.

انسان همیشه در زندگی دنبال یک وضعیت پایدار است، می‌خواهد متزلزل نباشد. انسان درس می‌خواند، ازدواج می‌کند، فرزنددار می‌‌شود و... تا پایدار باشد، بعد ناگهان می‌بینیم که پایداری در آن نیست. آن‌ها دعوت به پایداری نمی‌کنند «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ». آن چیزی که می‌تواند انسان را به یک ثبات و اعتقاد درست برساند، قرآن است. هر چقدر که توقع و انتظارمان از قرآن بالاتر برود، برداشتمان قوی‌تر و فهم‌مان استوارتر می‌شود و بستگی دارد که ما چه چیزی از قرآن می‌خواهیم.

متنی را جلویتان می‌گذارند، ممکن است شما بگویید همین مقدار ما می‌خواهیم ثواب برداریم، موقعی می‌گویید که من می‌خواهم به پایدارترین وضعیت حالت انسانی خود برسیم، مثل اینکه کسی معامله‌ای می‌کند بعد می‌گویند این معامله آنچنان هم سودی نداشت یا نه اصلاً کلاه سرش گذاشته‌اند. انسان اگر طبق مبناهای محکمی وارد نشود، هر لحظه ممکن است بگویند: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ»، (عصر/2)، این مسیری که رفتی مسیر اشتباهی بوده است. پس برای اینکه بتوانیم به ثبات باورهایمان برسیم، یعنی یک سری باورهایی داشته باشیم که هیچ چیزی نتواند آن باورها را تخریب کند و نزد خدا هم محبوب باشد باید قرآن را از این حیث بخوانیم که به ثبات برسیم.

ان‌شاء‌الله همه‌ ما به واسطه قرآن به ثبات نظر و باور برسیم، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد».

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha