صبر لازمه فهم قرآن است + فیلم
کد خبر: 4048309
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
مشقی برای قرآن‌خوانی / 9

صبر لازمه فهم قرآن است + فیلم

لازمه تحقق مفهوم اصلی خواندن قرآن نیز تخصیص وقت کافی است. درس خواندن از خردسالی تا جوانی در مقاطع مختلف تحصیلی برای ما پذیرفته شده است و چنین وقت چندساله‌ای می‌گذاریم، ولی برای فهم قرآن عجله داریم، می‌خواهیم از اول خیلی سریع همه چیز به ما منتقل شود.

رضا دژبخشبه گزارش ایکنا، مجموعه درس‌گفتارهایی با عنوان «مشقی برای قرآن‌خوانی؛ اصلاح رویکرد رجوع به قرآن» ویژه ماه مبارک رمضان در ۳۰ قسمت تهیه شده است که شش قسمت آن با تدریس احمدرضا اخوت، پژوهشگر قرآنی ارائه شد و از قسمت هفتم تا دوازدهم این موضوع را با تدریس رضا دژبخش، کارشناس قرآنی و مسئول مدرسه تزکیه و تعلیم دانشگاه تهران، خواهیم داشت. در ادامه متن و فیلم سخنان ایشان را بخوانید و ببینید؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

در این ماه مبارک رمضان، ماه قرآن، برآنیم تا آنقدر با قرآن انس بگیریم تا ان‌شاء‌الله هیچگاه از آن جدا نشویم.

در جلسات قبل گفتیم که باید خواندن قرآن را فرا بگیریم [و مفهوم خواندن قرآن را نیز شرح دادیم] و دانستیم برای اینکه این کتاب را در شأنش بخوانیم لازم است که نیازمان را بشناسیم.

این روزها در خیلی از مطالب درسی و بحث‌هایی که مربوط به انواع مطالعه است، بحث‌های تندخوانی، روش‌های تستی و ... مطرح می‌شود، چرا که همگان دوست دارند خیلی سریع‌تر به نتیجه برسند. حتی در مباحث تندخوانی و روش‌های تستی اگر بخواهیم آن چیزی که می‌خوانیم، تبدیل به یک معرفت شود تا در وجودمان نهادینه شده و بعداً آن را به کار گیریم، قطعا نیاز به زمان بیشتری دارد. ممکن است یکسری اطلاعات را مانند یک کامپیوتر دریافت کنیم ولی وقتی می‌خواهیم معرفت و نورانیت داشته باشیم، باید به اصطلاح رفت و برگشت و دقت در اطلاعاتمان روی دهد، که نیاز به زمان دارد.

لازمه تحقق مفهوم اصلی خواندن قرآن نیز تخصیص وقت کافی است. درس خواندن از خردسالی تا جوانی در مقاطع مختلف تحصیلی برای ما پذیرفته شده است و چنین وقت چندساله‌ای می‌گذاریم، ولی برای فهم و درک قرآن کریم عجله داریم، می‌خواهیم از اول خیلی سریع همه چیز به ما منتقل شود. لازم است تا همنشین قرآن شویم و این برقراری ارتباط به گونه‌ای است که به تدریج به مفاهیم آن احساس انس پیدا کنیم.

در نخستین ارتباط انسان با قرآن ممکن است هر آنچه می‌خواند برایش تازگی داشته یا کمی در نظرش عجیب باشد و حتی بعضی از بیان‌ها در نظرش نسبت به تجربیات زندگی‌اش غیر عادی جلوه کند، همه این موارد با اختصاص وقت رفع می‌شود.

در ابتدا از یک آیه و سوره‌ای از قرآن باید شروع کنیم و آرام بقیه سور را بخوانیم. برای درک نوع ادبیات و فهم آیات وقت بگذاریم. ما باید یاد بگیریم قرآن را خوانش کنیم، آن وقت دیگر برایمان غریب نیست و هر آنچه هست به نحوی برایمان آشکار می‌شود، مثلاً می‌بینیم این مطلب با مطلبی که در صفحات دیگر است هماهنگی دارد، گویی توضیحی بر آیات قبل است.

نیاز داریم نسبت به وقت گذاشتن برای قرآن دست و دل بازتر باشیم، چون قرآن آمده که زندگی‌مان را متحول کند.»

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha