فواید نکته‌برداری به هنگام خواندن قرآن + فیلم
کد خبر: 4050505
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
مشقی برای قرآن‌خوانی / ۲۴

فواید نکته‌برداری به هنگام خواندن قرآن + فیلم

یاسر رضازاده با بیان اینکه نوشتن سبب می‌شود تا سیر رشد و معرفت ما سریع‌تر شود، گفت: در مواجهه درست با قرآن باید نکاتی را که می‌فهمیم یادداشت کنیم، این کار، انسان را وارد فرایند یادگیری می‌کند و قرآن را به عنوان یک استاد حی و حاضر نشان می‌دهد.

یاسر رضازاده

به گزارش ایکنا، قسمت‌های ۱۸ تا ۲۵ مجموعه درس‌گفتارهای «مشقی برای قرآن‌خوانی؛ اصلاح رویکرد رجوع به قرآن» را یاسر رضازاده، مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، تدریس می‌کند. در ادامه متن و فیلم  این سخنان را بخوانید و ببینید.

«بِسمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَ بِه نَسْتَعِین

با ادامه مباحث مربوط به اصلاح رویکرد به قرآن در خدمت شما هستیم. گفتیم که ضرورت دارد در مواجهه با قرآن نکاتی را که از آن می‌فهمیم، ثبت کنیم.

نوشتن، فرایندی است که باعث می‌شود، سیر رشد و معرفت ما سریع‌تر شود و قرآن خواندن به یک فرایند واقعی در یادگیری تبدیل می‌شود. معمولاً در مواجهه با قرآن حس می‌کنیم که باید نکاتی را که می‌فهمیم، یادداشت کنیم. در مواجهه با اساتید سعی بر  یادداشت‌برداری داریم و این کار نشان‌دهنده جایگاه متکلم و سخنران است. وقتی قرآن کتابی با این عظمت و جایگاه است، یکی از آداب خیلی خوبی که باعث می‌شود، مواجهه ما با آن درست باشد، این است که نکاتی را که می‌فهمیم یادداشت کنیم، حتی خوب است که گاهی آیه را هم یادداشت کنیم و باعث می‌شود که انسان وارد فرایند یادگیری شود و قرآن را به عنوان یک معلم حاضر و ناظر ‌ببیند و سعی کند که با یادداشت کردن نشان دهد که من در حال یادگیری هستم.

از فواید دیگر نوشتن این است که بسیاری از مشکلات در ساختار ادراک و فهم مشخص می‌شود. یعنی چه؟ وقتی شما فهم خود را یادداشت می‌کنید و یک یا دو ماه بعد، دو سال و چند سال بعد به آن مراجعه می‌کنید یا وقتی فهمتان را یادداشت و به تفسیری مراجعه کردید، می‌بینید نکته‌ای که نوشتید با نکته‌ای که در تفسیر هست هم‌خوانی، هماهنگی و انطباق لازم را ندارد. بعد می‌فهمید که در فهم واژه و آیه دقت نکردم یا به فلان نکته توجه نکردم. این باعث می‌شود که بعد از مدتی ساختار ادراکی یعنی دیدن، شنیدن، خواندن و تحلیل کردن ما قوت پیدا کند و وقتی آیه‌ای را می‌خوانیم، احتمال اینکه آن را دقیق بفهمیم، بسیار افزایش پیدا می‌کند.

برخی بزرگواران توصیه می‌کنند که خاطرات زندگی و فهم خودتان را از حوادث سیاسی و اجتماعی یا اتفاقات خانوادگی بنویسید. بعد وقتی به نوشته‌تان مراجعه می‌کنید، می‌گویید مثلاً یادش بخیر من دو سال پیش چه افکار زیبایی داشتم یا چه نقاط ضعفی داشتم. مکتوب کردن به آدم کمک می‌کند که بتواند فرایند رشدش را تسهیل کند و با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شود و در صورت لزوم به نکات قوت خود مراجعه و آنها را یادآوری کند.

غرض اینکه گزاره‌نویسی و ثبت فهم از آیات، یادگیری و آموزش را جدی و رسمی می‌کند. الان بیشتر نوع رویکرد ما خواندن آیات و دریافت ثواب است و این امری ارزشمند محسوب می‌شود و بسیار توصیه شده است، ولی آنچه باعث می‌شود که قرآن به صورت یک فرمول، قاعده و دستورالعمل وارد عرصه زندگی شود، این است که سعی کنیم نکاتی را که از آن می‌فهمیم به صورت گزاره در دفتری یادداشت کنیم و آن را به عنوان مبنای عمل در زندگی قرار دهیم.

امیدوارم که روزبه‌روز انس ما با قرآن بیشتر و وارد ساحت‌های مختلف زندگی ما شود. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد».

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha