اصلاح رویکرد درباره روش یادگیری قرآن + فیلم
کد خبر: 4048773
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
مشقی برای قرآن‌خوانی / ۱۳

اصلاح رویکرد درباره روش یادگیری قرآن + فیلم

کاظم رجبعلی، عضو علمی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با اشاره به اصلاح رویکرد درباره روش یادگیری قرآن گفت: اگر تعریف خود را به اینکه قرآن را چگونه یاد بگیریم و به چه چیزی یاد گرفتن بگوییم، درست کنیم، چه بسا برخی متوجه شوند که چقدر خوب می‌توانستند قرآن را یاد بگیرند و دست خود را از این ماجرا کوتاه می‌دانستند.

کاظم رجبعلیبه گزارش ایکنا، مجموعه درس‌گفتارهایی با عنوان «مشقی برای قرآن‌خوانی؛ اصلاح رویکرد رجوع به قرآن» ویژه ماه مبارک رمضان در ۳۰ قسمت تهیه شده است که شش قسمت آن با تدریس احمدرضا اخوت، پژوهشگر قرآنی، ارائه شد، از قسمت هفتم تا دوازدهم نیز به تدریس رضا دژبخش، کارشناس قرآنی و مسئول مدرسه تزکیه و تعلیم دانشگاه تهران، اختصاص داشت، حال از قسمت سیزدهم تا هفدهم را نیز کاظم رجبعلی، عضو علمی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران تدریس خواهد کرد. در ادامه متن و فیلم سخنان ایشان را بخوانید و ببینید؛

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ

خیلی اوقات پیش می‌آید که ظرفیت و ثروتی در اختیار ماست، ولی نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. مثلاً خیلی از کشاورزان هستند که زمین دارند ولی نمی‌توانند از آن استفاده کنند، بعد می‌گوییم دشت به این بزرگی در اختیار توست چرا فقیر هستی؟ دقیق که می‌شویم می‌بینیم مشکل او نداشتن امکان و زمین نیست، بلکه باید رویکردش را تغییر دهد و دید مناسبی داشته باشد تا بتواند اوضاع و احوال بهتری پیدا کند.

در مورد قرآن هم اینگونه است یعنی اگر قرآن را بزرگترین نعمتی که خدا به بشر داده در نظر بگیریم، می‌بینیم که 1400 سال است در خانه‌ها قرار دارد، افراد آن را دارند، حتی شاید حفظ باشد و سوره‌ها را نیز از حفظ بخوانند، هر جا هم که شما غلط بگویی، اشتباهت را اصلاح کنند، ولی دقیق که می‌شویم می‌بینیم، پس چرا اینقدر درمانده‌ای، مناسب تو نیست که کلام خدا دستت است و این حال و روزت باشد، متوجه می‌شویم رویکرد، رویکرد درستی نیست.

در جلساتی که گذشت درباره اصلاح رویکرد صحبت شد، این اصلاح رویکرد اینقدر مهم است که وقتی اصلاح در مورد آدم صورت بگیرد می‌گوید که انگار تا دیروز قرآن را نداشتم و از این به بعد دارم.

اساتید در جلسات قبل از اصلاح رویکرد صحبت کردند، دفتر اول که اصلاح رویکرد درباره کلیت قرآن هست و دفتر دوم که اصلاح رویکرد درباره چگونه قرآن خواندن است، بیان شد، حال می‌خواهیم با هم اصلاح رویکرد درباره روش یادگیری قرآن را بررسی کنیم، اینکه اصلاً تو قرآن را چگونه یاد می‌گیری و به چه چیزی یاد گرفتن می‌گویی، اگر این را درست کنیم می‌بیینم که چه بسا خیلی‌ها فکر می‌کردند قرآن را بلدند ولی بلد نیستند و چه بسا بعضی‌ها متوجه شوند که چقدر خوب می‌توانستند قرآن را یاد بگیرند و دست خودشان را از این ماجرا کوتاه می‌دانستند.

ان‌شاء‌الله به این نقطه برسیم و صحبت‌هایی که در ادامه خواهیم کرد ما را به این قسمت برساند و بتوانیم رویکرد خودمان را درباره روش یادگیری قرآن تغییر دهیم.»

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha