کاربردی کردن آموزه‌های قرآنی؛ راه‌ برون‌رفت از مسائل روز جامعه
کد خبر: 4100142
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
مسئول فعالیت‌های قرآن و عترت نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی مطرح کرد

کاربردی کردن آموزه‌های قرآنی؛ راه‌ برون‌رفت از مسائل روز جامعه

مسئول فعالیت‌های قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: کاربردی کردن آموزه‌های قرآنی، راه‌حل برون‌رفت از مسائل روز جامعه است. این جریان را به جامعه دانشگاهی آوردیم، زیرا با درگیر شدن فضای دانشگاهی در این حوزه می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی، مسئول فعالیت‌های قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی و معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آزاد خراسان رضویحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی، مسئول فعالیت‌های قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی و معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آزاد اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان، در حاشیه مراسم نکوداشت هفته قرآن و عترت با عنوان «محفل انس با قرآن کریم» که به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، با همکاری کانون قرآن، عترت و نماز این دانشگاه، روز گذشته 24 آبان ماه، در دارالقرآن کریم حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این برنامه‌ها، پیوند و انس دانشجویان با فضای قرآن است.

وی با اشاره به حضور قاریان بین‌المللی، اجرای گروه تواشیح و... در این محفل انس با قرآن، بیان کرد: در این حوزه، تنها حفظ و قرائت‌های مجلسی در دستور کار نیست، بلکه برای کسانی که علاقه به مفاهیم دارند، کارگاه‌های تدبر در نظر گرفته شده است. همچنین برای کسانی که علاقه به مباحث هنری مانند خطاطی و یا تولیدات فضای مجازی دارند، جشنواره هنری در نظر گرفته‌ایم که اجرای زنده خوشنویسی در این مراسم از آن جمله است.

موسوی ادامه داد: اینکه دانشجویان بتوانند هنرشان را با توجه به قرآن به ظهور و بروز برسانند، هدف اصلی در حوزه قرآن است و از هر شیوه‌ای، برای گشایش راه انس با قرآن بهره گرفته می‌شود، به این معنا که به عنوان مثال اگر کسی به دلیل ضعف در روخوانی از قرآن دوری می‌کند، بتواند از سفره مفاهیم بلند قرآن استفاده کند. 

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به نگاه تشریفاتی قرآن به عنوان کتابی آسمانی که خواندن آن ثواب دارد، گفت: اگرچه این نگاه به قرآن در جای خود زیباست، اما تا زمانی که قرآن در بطن زندگی، به صورت کاربردی آورده نشود، اثری که باید داشته باشد را نخواهد داشت. قرآن باید به صورت پیش فرضی که افراد به آن نیاز دارند، مطرح شود، زیرا هر گفتمان و جریانی که بخواهید در جامعه ایجاد کنید، ابتدا باید نیاز برای آن گفتمان در جامعه ایجاد شود.

وی بیان کرد: جوان وقتی به سراغ قرآن می‌رود که برای حل مسائل زندگی به آن احساس نیاز کند و توجه به این نکته چند سالی است که پیگیری می‌شود. از جمله تلاش‌های به ثمر نشسته در این حوزه می‌توان تولید محتوای بسیار کوتاه تصویری با عنوان «زندگی بر مدار قرآن» را نام برد که در آن آیات کاربردی از قرآن با کدهای اخلاقی، تربیتی، اقتصادی توسط عده‌ای از مفسران قرآنی تولید و منعکس ‌شد و در آرشیو آستان قدس رضوی موجود است.

مسئول فعالیت‌های قرآن و عترت نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی تصریح کرد: در این تولیدات رسانه‌ای فرمول طلایی ارتباط مؤثر، تربیت موفق، گشایش روزی معنوی و مادی، و ازدواج موفق از نظر قرآن مورد توجه بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، اما در حوزه تولیدات رسانه‌ای باقی ماند و آن‌طور که باید در جامعه بازنشر نیافت.

موسوی درخصوص این مسئله که چگونه می‌توان از ادبیات قرآن و داستان‌های آن در ترویج فرهنگ دینی و گفتمان اسلامی در جامعه و ارتقای فرهنگ استفاده کرد، خاطرنشان کرد: کاربردی کردن آموزه‌های قرآنی، راه‌حل برون رفت از مسائل روز جامعه است. این جریان را به جامعه دانشگاهی آوردیم، زیرا با درگیر شدن فضای دانشگاهی در این حوزه می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بازدید از مراکز قرآنی در حال انجام است، اظهار کرد: افتتاح مرکز قرآنی دانشگاه بینالود صورت گرفت و مطابق وعده‌ای که در جلسه 8 آبان‌ماه داده شد، در هفته قرآن و عترت در حد توان به مراکز آموزش عالی و مؤسسات غیرانتفاعی در راستای مدیریت، هماهنگی و پشتیبانی این فعالیت‌ها کمک خواهد شد و بازدید از مؤسسه آموزش عالی خاوران، توس و خراسان جز برنامه‌های این هفته است.

انتهای پیام
captcha