جشنواره تئاتر مقاومت با بودجه یک نمایش سفارشی برگزار شد
کد خبر: 4105062
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳

جشنواره تئاتر مقاومت با بودجه یک نمایش سفارشی برگزار شد

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت نسبت به تعریف موجود از عدالت فرهنگی انتقاد کرد و با تاکید براینکه فرار از تهران به‌معنی عدالت فرهنگی نیست، گفت: علیرغم هجمه‌های صورت گرفته از بین ۵۰۰ هنرمند جشنواره مقاومت هیچ انصرافی وجود نداشت.

جشنواره تئاتر مقاومتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، آیین اختتامیه بخش صحنه‌ای هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، امروز ۱۵ آذرماه، در تالار شهر مشهد برگزار شد. 

محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت، محمد حبیبی رئیس انجمن هنرهای نمایشی، فرهاد قائمیان، آزیتا ترکاشوند، جهانگیر الماسی، حسین مسافر آستانه، احسان قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و جمعی از هنرمندان و مسئولان در این مراسم حضور داشتند. 

سیدوحید فخرموسوی دبیر جشنواره تئاتر مقاومت با بیان اینکه برای نخستین بار است که جشنواره‌ای در چهارفصل برگزار می‌شود که اتفاق منحصربه فردی است، گفت: بخش ابتدایی جشنواره در گرمای تابستان کربلا و جوار حرم مطهر امام حسین‌(ع) و سپس در شیراز و یزد دنبال شد و اما امروز در جوار حرم امام رضای رئوف(ع) با برف زمستانی در مشهد این اختتاميه را برگزار می‌کنیم. 

وی از هنرمندان حاضر در این جشنواره قدردانی کرد و با تاکید براینکه هنرمندان ما امروز صبورانه و مظلوم کنار ما ایستاده‌اند، افزود: در طول این جشنواره که در چهار بخش برگزار شد، علی‌رغم هجمه‌هایی که وارد شد، بیش از ۵۰۰ هنرمند حضور داشتند که در بخش‌های مختلف حتی یک هنرمند انصرافی نداشتیم و سالن‌های اجرای ما مملو از جمعیت بود. 

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت با تاکید براینکه همه همکاران همت کردند این جشنواره در کنار مرقد حضرت ثامن‌الحجج(ع) به‌خوبی برگزار شود، خطاب به مسئولان گفت: ما در بحث عدالت فرهنگی و تمرکززدایی برادری‌مان را ثابت کردیم، اما عدالت‌ فرهنگی صرفا فرار از تهران نیست و این عدالت نیست که کارهای سفارشی با بودجه‌های میلیاردی در تهران اجرا و مورد حمایت باشند و ما در این جشنواره با ۵۰۰ هنرمند یک‌چهارم آن‌ها بودجه داشته باشیم. 

فخرموسوی به شرایط هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی پرداخت و با اشاره به هجمه‌های صورت گرفته اخیر، بیان کرد: با وجود فشارهای موجود اما عزیزان جهانگیر الماسی، فرهاد قائمیان، کوروش زارعی، حسین مسافرآستانه و آزیتا ترکاشوند داوری این ۱۲ اثر را برعهده داشتند و همکار ما بودند. 

جشنواره تئاتر مقاومت را با بودجه یک نمایشِ سفارشی برگزار کردیم

راهیابی دو نمایش به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

وی از راهیابی مستقیم دو نمایش به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خبر داد و گفت: دو نمایش «به حق چیزهای ندیده و نشنیده» به کارگردانی سمیه آباده و نمایش‌ «هاراگیری» به کارگردانی اصغر گروسی به صورت مستقیم در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوی جشنواره تئاتر مقاومت پذیرفته شدند و دو اثر «شیموئید» و «شت و شوط پی» از بازبینی به جشنواره فجر راه خواهند یافت. 

در ادامه این مراسم و در بخش بزرگداشت‌ها، کلیپی از علی سلیمانی هنرمند فقید هنرهای نمایشی پخش شد و سپس همسر مرحوم سلیمانی و حاجتمند از همکاران ایشان روی صحنه آمدند. 

حاجتمند در سخنان کوتاهی به ذکر خاطره‌ای از کارگردانی علی سلیمانی در فیلم سینمایی «اشنوگل» پرداخت و با بیان اینکه بعد از فوت علی سلیمانی در هیچ مراسمی سخنرانی نکرده‌ام، افزود: اشنوگل فیلمی درباره شهدای غواص بود که او با تمام وجود آن را کارگردانی کرد. 

وی خاطرنشان کرد: ما در تهران در گلزار شهدا پنج‌شنبه‌ها در جوار شهید آوینی برای شهدا قرآن قرائت می‌کنیم و دوستان عکس علی سلیمانی را نیز در کنار شهدا قرار داده‌اند که امیدوارم در این روزگار که عاقبت بخیری سخت است، عاقبت بخیر شویم. 

همسر مرحوم سلیمانی در تکمیل سخنان حاجتمند گفت: علی سلیمانی دقیقآ در همان مکان و قطعه هر پنج‌شنبه خادم الشهدا بود و به پدران و مادران شهدا چایی می‌داد. 

در ادامه بخش بزرگداشت‌ها از محمد کاسبی تقدیر شد، وی که به‌صورت تلفنی با اختتامیه در ارتباط بود، گفت: دو سالی است در بستر بیماری هستم و چندباری تحت عمل قلب قرار داده‌ شده‌ام و از آقا اما رضا(ع) که از کودکی موی سرم نذر ایشان بوده‌ تقاضای کمک دارم|، همانطور که کمک‌های زیادی از ایشان گرفته‌ام. 

مجلس اعتبار بنیاد روایت فتح را افزایش می‌دهد

احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی از دبیران، برگزارکنندگان و متولیان جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت از بنیاد روایت فتح قدردانی کرد و با بیان اینکه روایت فتح بنیاد ترویج هنر انقلاب اسلامی است، افزود: یاد و خاطره استاد هنرمند شهید مرتضی آوینی را گرامی می‌داریم که در بنیاد روایت فتح حقيقتا روایت صحیح و درستی از انقلاب اسلامی و جنگ ارائه داد و در ادامه آرزو می‌کنم گروه‌های نمایشی جشنواره مقاومت در جشنواره تئاتر فجر نیز بدرخشند. 

وی از حمایت مجلس شورای اسلامی از بنیاد روایت فتح خبرداد و با بیان اینکه در حوزه پشتیبانی مادی و معنوی از فعالیت‌های هنری در وزارت ارشاد حامی موسسات فعال مانند روایت فتح و حوزه هنری خواهیم بود، افزود: تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری مورد حمایت مادی و معنوی مجلس است. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اعتبارات خوبی را برای کمک به بنیاد روایت فتح و دستگاه‌های هنری پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدواریم منجر به تولید آثار جدید و فعالیت‌های سینمایی، نمایش و تجسمی شود. 

قاضی‌زاده‌ هاشمی تخصیص کامل اعتبارات فرهنگی در بودجه ۱۴۰۱ را ضروری دانست و گفت:  حمایت مجلس در سال ۱۴۰۲ از موسسات به‌خصوص روایت فتح ادامه خواهد داشت تا کارهای شاخص‌ و کیفی در عرصه هنرهای نمایشی، سینمایی و مستند داشته باشند.

در ادامه، محمد حسین‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی از همکاری و اهتمام آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و حوزه هنری برای برگزاری این رویداد قدردانی کرد و سپس متنی در رثای مقاومت مردم ایران در طول تاریخ را قرائت کرد. 

بخش پایانی این مراسم به معرفی برگزیدگان جشنواره اختصاص داشت. 

انتهای پیام
captcha