افتتاح خانه یاریگران زندگی آموزش و پرورش خراسان رضوی
کد خبر: 4105554
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹

افتتاح خانه یاریگران زندگی آموزش و پرورش خراسان رضوی

خانه یاریگران زندگی آموزش و پرورش خراسان رضوی با هدف کاهش، کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان امروز در مشهد افتتاح شد.

علیرضا کاظمی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا کاظمی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، امروز، ۱۷ آذر، در مراسم افتتاح و بازدید از خانه یاریگران زندگی خراسان رضوی اظهار کرد: خراسان رضوی از قدیم ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی در عرصه کشور نشان داده است. این استان دبیرخانه چند حوزه مهم راهبری کشور بود و اقدامات بسیار خوبی را در حوزه هدایت تحصیلی و طراحی مسیر شغلی دانش‌آموزان طراحی کردند.

وی افزود: طبیعتا یکی از اصلاحاتی که باید در نظام تعلیم و تربیت اتفاق بیفتد، طراحی مسیر شغلی و هدایت تحصیلی است که هنوز آموزش و پرورش در این حوزه مشکل دارد. در بخش‌های مشاوره‌ای و خط ملی ۱۵۷۰، ریل‌گذاری‌های خوبی در استان انجام شده که می‌تواند به الگوهای کشوری تبدیل شود. استان این توانمندی‌ها را در حد بالا دارد. مرکز یاریگران زندگی نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی را در سطح استان ایجاد کرده که می‌تواند خدمات قابل قبولی را به دانش‌آموزان استان ارائه دهد.

کاظمی با بیان اینکه اگر مبانی و رویکرد دینی و نگاه‌های قرآنی در اقدامات ما حضور نداشته باشد، توفیق چندانی نخواهیم داشت، عنوان کرد: ما در زمینه آسیب‌های اجتماعی هم در حوزه پیشگیری و هم در حوزه درمان می‌توانیم دو نگاه داشته باشیم که هر دو هم ارزشمند است اما زمانی ارزش تولید می‌کند که نگاه الهی نیز در این بخش حاکم باشد؛ یک نگاه تکلیف اداری انسانی است که ما مشاور هستیم، مشاوره می‌دهیم و به درمان و حل مشکلات دانش‌آموزان کمک می‌کنیم. نگاه عمیق‌تر و وسیع‌تر برخاسته از آیات قرآن است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: مرکز مشاره و مشاوران در تغییر مسیرهای زندگی انسان‌‎ها نقش بسیار مهمی دارند و می‌توانند یک انسان را به تمام معنا زنده کنند. ما به آسیب‌های اجتماعی یک نگاه کلان داریم اما باید نگاه جزئی داشته باشیم؛ یعنی وقتی با یک دانش‌آموز مواجه می‌شوید فکر کنید فرزند خودتان است، چگونه برای وی برنامه‌ریزی می‌کنید و مشاوره می‌دهید، در اینجا نگاه الهی شکل می‌گیرد و می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

وی با اشاه به اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی اتفاقات بسیار بزرگی در آموزش و پرورش رخ داده است، تصریح کرد: در آموزش و پروش نظام جامع مراقبت از دانش‌آموزان شکل گرفت که هنوز در ابتدای راه خود است و راهی طولانی در پیش دارد. خط ۱۵۷۰ نیز خط بسیار ارزشمندی است، کاری که سه سال روی آن سرمایه‌گذاری کردیم تا به نتیجه رسید. این خط زمانی می‌تواند ارزشمند باشد که بتوانیم آن را به ۷۵۰ منطقه آموزش و پرورش کشور بسط دهیم. این خط باید در استان‌ها نیز باشد تا وقتی دانش‌آموز تماس می‌گیرد ابتدا با منطقه تماس بگیرد، اگر پاسخگو نبود با استان و اگر آن هم پاسخگو نبود با کشور تماس بگیرد.

کاظمی اضافه کرد: این خط زمانی ارزش تولید می‌کند که بتوانیم خدمات تخصصی ارائه دهیم. این در طراحی‌های کلان ما وجود داشت که برای هر موضوعی یک مشاور متخصص کشوری یا استانی طراحی کنیم تا اگر دانش‌آموزی در خصوص خشم تماس گرفت، یک متخصص در این زمینه وجود داشته باشد، بعد از آن باید فرایند را دنبال کنیم کهه چند ساعت مشاوره دریافت کرده و نتیجه چه بوده است. تمام این موارد باید هوشمند باشد. اگر نتوانیم این فرایندها را دنبال کنیم درجا می‌زنیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص خانه یاریگران زندگی گفت: این مرکز به عنوان یک مرکز استانی که می‌تواند طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خوبی را در سطح استان داشته باشد، افتخاری بوده که کارهای خوبی را رقم زدند و حتما پیامدهای خوبی هم خواهد داشت. باید برنامه‌ریزی‌ها در خصوص این مرکز را در دو مسیر محتوای موجود در این خانه و اثرات آن در مدارس دنبال کنیم: زیرا کانون اصلی ما در حوزه تعلیم و تربیت، مدرسه است. اگر نتوانیم پیامدهای آن را به مدارس بیاوریم توفیق چندانی نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: یکی دیگر از کارهای زیرساختی ما تشکیل کانون‌های یاریگران زندگی است که این کانون‌ها آنگونه که در نظام تعلیم و تربیت طراحی شد، هنوز نتوانسته یک درک مشترک دقیق و درستی از کانون یاریگران در سطح مدارس تولید کند. هدف اصلی ما از تشکیل این کانون این بود که دانش‌آموزمحور باشد، هم دانش‌آموز خود را توانمند کند و هم به توانمندی دانش‌آموزان در سایه هدایت مشاور مدرسه بپردازد. مسیرهایی را خوب پیش رفتند اما هنوز کامل نشده است.

کاظمی خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک مجموعه سیاست‌گذار در سطح کشور تمام همت خود را وقف این می‌کنیم که بتوانیم ظرفیت‌های مختلف را در سطح کشور در کنار آموزش و پرورش بیاوریم و در اختیار آن قرار دهیم؛ آموزش و پرورشی که در خط مقدم حوزه پیشگیری و درمان در بخش‌های مختلف قرار دارد و هرچه نظام ما در حوزه دانش‌آموزی سرمایه‌گذاری کند، ضرر نمی‌کند.

در بخشی از این مراسم امیر شوشتری،  مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: در صحبت از نکات مدیریتی در استان و کشور احساس می‌کنیم اگر از دین بگوییم بسیار معتبرتر، ارزشمندتر و کامل‌تر است. توصیه‌های مقام معظم رهبری در جمع سران نظام، فرماندهان، مسئولان دولت و مجلس اخلاقی است.

وی افزود: ما که تمام عائله‌مان دانش‌آموزان هستند باید به این نکته توجه کنیم که اگر در مسیر درست حرکت کنیم، امید داریم که بتوانیم کلیه مفاسد اداری و اجتماعی را از بین ببریم و پاک‌دستی داشته باشیم، در نتیجه از بسیاری از معضلات در امان خواهیم بود. هدف از افتتاح خانه یاریگران زندگی پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر و ارائه خدمات گوناگون آموزشی به دانش‌آموزان و سایر گروه‌های هدف است. این مرکز شامل اتاق‌های ایده‌پردازی، اتاق آموزش، اتاق پیشگیری، اتاق خلاقیت‌های دانش‌آموزی و نمایشگاه پیشگیری است.

انتهای پیام
captcha