به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوتو تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)؛ برنامه «گفتوگوی فرهنگی» به تهیهکنندگی رقیهزهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی با موضوع «آموزش سواد صوت و تصویر فراگیر از دبستان تا دانشگاه، چالشها و راهکارها» و با حضور محمدمهدی مومنیها، مدیرکل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی ساترا، مهناز رونقی، عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد و لیلا وصالی، معاون آموزشی انجمن سواد رسانهای ایران بهصورت تلفنی از رادیو گفتوگو پخش شد.
مهناز رونقی، عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد درباره میزان توجه به امر سواد رسانهای گفت: در سالهای اخیر، سواد رسانهای در حوزه آموزش، صدا و سیما، برنامهها و اطلاعرسانیها مورد توجه قرار گرفته است. اما از دید من باید بیش از این به آن توجه شود.
وی افزود: اگر قدرت فکر و اندیشهورزی در کودکان قوت پیدا کند، بحث تفکر انتقادی هم به دنبال آن میآید. بنابراین آنچه برای ما دارای اهمیت است، محتوای آن است و قدرت تشخیص محتوای درست از غلط. تفکر انتقادی تشخیص سره از ناسره همین است.
رونقی درباره جایگاه پژوهش در حوزه سواد رسانهای گفت: در حوزه سواد رسانهای در سالهای اخیر کارهای بسیاری از جمله تألیف کتاب و برگزاری دورههای مختلف انجام شده است. در حوزه سواد بصری با صوت و تصویر سروکار داریم، اما سواد تصویری دیجیتال کمتر و سواد صوتی از همه کمتر است؛ درواقع آنچه در این زمینه وجود دارد مربوط به پادکستها و موارد آموزشی مهارتی است که باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد.
مؤمنیها، مدیرکل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی ساترا نیز در ادامه درباره اینکه کاربران و دانشجویان چقدر برای سواد رسانهای خودشان تلاش میکنند و در این زمینه دغدغهمند هستند، گفت: پیش از اینکه دانشجویان و خانوادهها دغدغه داشته باشند، باید مسئولان امر به ویژه آموزش و پرورش به این موضوع اهمیت دهند و نگران این مسئله باشند.
وی افزود: با توجه به گسترش تکنولوژی در بحث فضای مجازی استفاده از این فضا به سنین کوچک تقلیل پیدا کرده است، اما بحث آموزش سواد رسانهای را از کلاس دهم آغاز کردهایم و دقیقاً زمانی که شخصیت دانشآموز شکل گرفته تازه میخواهیم به او آموزش دهیم تا چگونه اقدام کند، به نظرم تأثیری نخواهد داشت و هر اتفاقی قرار بوده بیفتد قبل از سن ۱۵ سالگی باید رخ میداد؛ بههمین منظور درخواست ما از وزارت آموزش و پرورش این است که خیلی زودتر و از کلاس ابتدایی سواد رسانهای را آموزش دهند.
مومنیها درباره اقدامات ساترا در زمینه ارتقای سواد صوتو توصیر فراگیر بیان کرد: در حوزه تحقیقات و اقدامات آکادمیک همکاریهای خوبی با دانشگاه صدا و سیما داشتهایم و از دانشجویان این دانشگاه و سایر دانشگاهها خواستهایم به این موضوع بپردازند. همچنین در حوزه سواد رسانهای و تنظیمگری در حال ساخت مستند، برنامه و کلیپهای کوتاهی هستیم که در بسترهای فضای مجازی و تلویزیون آنها را نمایش دهیم؛ بهعلاوه کتابی هم گرداوری شده است که از سوی انتشارات سروش چاپ خواهد شد.
در ادامه لیلا وصالی، معاون آموزشی انجمن سواد رسانهای ایران گفت: تعریفی که یونسکو از سواد دارد، شامل ۱۲ نوع سواد است که یکی از آنها سواد رسانهای است و کسی که توانسته باشد، آن را تبدیل به مهارت کند، دارای سواد است.
وی افزود: سواد رسانهای یک اتفاق جدا افتاده از بقیه موارد نیست و ما درباره یک مهارت صحبت میکنیم؛ این مهارت در زندگی روزمره به کار میرود. بنابراین در این حالت آنچه بیش از هر چیزی باید در نظر بگیریم، زمانی است که کسی میخواهد کلاسی تشکیل دهد؛ از این رو نیازمند یک ارتباط اقنایی است و بحث روانشناسی رفتاری باید مورد توجه باشد.
مومنیها در پایان برنامه با بیان اینکه ضرورت و گفتمانسازی در بحث سواد رسانهای و تنظیمگری صوتو تصویر فراگیر بیش از پیش احساس میشود، تأکید کرد: باید با ترویج بعد اجتماعی تنظیمگری به این حوزه پرداخت و در رابطه با راهاندازی شبکه ملی باید اقداماتی انجام شود، در غیر اینصورت ما مشکلات بسیاری خواهیم داشت.
انتهای پیام