در شورای سیاست‌گذاری کنگره اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب چه گذشت
کد خبر: 4115949
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳

در شورای سیاست‌گذاری کنگره اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب چه گذشت

جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری ظهر امروز سی‌ام دی‌ماه به میزبانی جامعةالمصطفی العالمیه در قم برگزار شد.

در شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، دبیر کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب با ارائه گزارشی اظهار کرد: شناخت اندیشه‌های کلی قرآنی، کشف نوآوری‌های قرآنی و تبیین شخصیت قرآنی رهبر انقلاب در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و تحکیم حکومت اسلامی و ارائه اندیشه‌های معظم‌له در مباحث تفسیری، علوم قرآنی، علوم انسانی با صبغه قرآنی، همچنین تبیین نقش اندیشه‌های قرآنی ایشان در سبک زندگی، از اهداف برگزاری این کنگره به شمار می‌آید و ما این کنگره را مصداقی از جهاد تبیین می‌بینیم.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی با اشاره به تشکیل ۱۴ گروه علمی در این کنگره بین‌المللی افزود: تدوین کتاب منبع شناخت؛ شامل معرفی مقالات، نرم افزارها، کتب و سایت‌ها در راستای محور‌های همایش یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در دبیرخانه کنگره می‌باشد و هم اکنون ۵۰۰ زیرموضوع در محور‌های همایش در سایت و کانال کنگره در دسترس محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی المصطفی با اشاره به اعلام آمادگی بیش از هفتاد مرکز علمی برای همکاری در برگزاری این کنگره، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲۰ مجله علمی و ۳۰ مجله ترویجی و تخصصی، برای انتشار مقالات منتخب کنگره اعلام امادگی کرده‌اند و همچنین تا امروز ۲۷ پیش نشست و ۲۴ کارگاه آموزشی، مرتبط با این کنگره در شهر‌های مشهد، اصفهان، گرگان، بندرعباس، اهواز، قم و تهران برگزار شده است.

رضایی اصفهانی این کنگره را نمادی از وحدت میان حوزه و دانشگاه و همه مراکز علمی کشور دانست و ادامه داد: تاکنون ۳۵۰ چکیده و ۷۰ مقاله توسط دبیرخانه کنگره دریافت شده است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به استقبال چشمگیر محققان و مراکز علمی، این کنگره به یکی از بزرگترین کنگره‌های تاریخ کشور مبدل گردد.

این کنگره بسترساز اقامه کتاب الهی است

سپس، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، مسئول عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنانی ادامه داد: بنابر آیه شریفه قرآن، یکی از رسالت‌های ما اقامه کتب آسمانی است که پیش نیاز دستیابی به قله تمدنی می‌باشد. این کنگره یکی از عوامل بسترساز اقامه کتاب الهی بوده و لذا خود را موظف می‌دانیم هرآنچه در اختیار داریم به پای کار بیاوریم.

وی ارتش جمهوری اسلامی ایران را یک ارتش قرآنی خواند و ابراز کرد: از زمان آغاز به کار این کنگره، ۱۷ اقدام در زمینه ترویج و معرفی کنگره در سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد که جدا از ارتشیان شرکت‌کننده در کنگره، ۱۰۰ نفر از روحانیون عقیدتی سیاسی ارتش در زمینه ارسال مقاله مشارکت داشته‌اند و چهل چکیده مقاله نیز مورد پذیرش دبیرخانه قرار گرفته است.

برگزاری پیش‌نشست‌های علمی در کشور‌های مختلف

در ادامه حجت‌الاسلام محسن قنبری، معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعةالمصطفی در سخنانی با اشاره به اهمیت پرداختن به اندیشه‌های علمی مقام معظم رهبری، از آمادگی کامل نمایندگی‌های خارج از کشور المصطفی برای مشارکت در این همایش از جمله در زمینه برگزاری پیش نشست‌های علمی، پوشش و ترجمه کنگره به زبان‌های مختلف در نمایندگی‌ها، اجرای وبینار‌های متعدد به زبان‌های مختلف خبر داد.

وی با اشاره به اینکه جامعةالمصطفی در قالب نمایندگی‌های خود می‌تواند اجرای این کنگره را در سطح بین‌الملل برعهده گیرد، گفت: تدوین کتابچه‌ای از چکیده این کنگره که بیانگر اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری و ترجمه آن به زبان‌های مختلف می‌تواند بسیار راهگشا باشد و جامعةالمصطفی با توجه به ظرفیت زبانی خود آمادگی همکاری در این عرصه را نیز دارد.

قرآن و شخصیت مقام معظم رهبری، بیانگر اهمیت کنگره

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، معاون آموزش حوزه علمیه در این جلسه ضمن اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه سراسر کشور جهت مشارکت در این کنگره، ابراز کرد: بُعد بین‌المللی، موضوع قرآن و شخصیت مقام معظم رهبری، بیانگر اهمیت این کنگره است؛ لذا باید سختگیری لازم در زمینه پذیرش آثار لحاظ شود تا نتیجه فاخر و غنی حاصل گردد.

وی افزود: اندیشه‌های مقام معظم رهبری در مباحث گوناگون برگرفته از قرآن کریم است و ضرورت دارد مقالات ویژه‌ای در این کنگره شامل تعریف جامعی از اندیشه‌های معظم‌له، توسط محققان آشنا با اندیشه مقام معظم رهبری و مسلط به مباحث قرآنی تدوین گردد، این مقالات می‌تواند از مهم‌ترین محصولات این کنگره باشد.

برگزاری بیش از ۵۰ پیش‌نشست علمی در ۳۰ استان

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در واحد‌های این دانشگاه به منظور مشارکت در کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: برگزاری بیش از پنجاه پیش نشست در سی استان کشور از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده است که تنها در استان تهران پنج پیش نشست ویژه‌ این کنگره برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود، مهلت ارسال چکیده‌ها تا ۳۰ بهمن ماه سال جاری و مهلت ارسال اصل مقالات تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ است، کنگره اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری آبان‌ ماه ۱۴۰۲ در شهر‌های قم، تهران و مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha