آغاز نمایشگاه قرآن در طلیعه ماه رمضان و برگزاری همایش خادمان قرآن کریم
کد خبر: 4124887
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۸
مروری بر اهم رویداد‌های قرآنی بهار ۱۴۰۱

آغاز نمایشگاه قرآن در طلیعه ماه رمضان و برگزاری همایش خادمان قرآن کریم

‌فعالیت‌های قرآنی کشور در فصل بهار سال ۱۴۰۱ گره‌خورده با بهار قرآن بود و البته کم‌تر از سال گذشته تحت تأثیر ویروس کرونا قرار داشت. در این فصل و در طلیعه ماه مبارک رمضان، دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری و نمایشگاه قرآن و همچنین همایش خادمان قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش ایکنا، بهار، پیام‌آور رویش و موسم آشتی است که با آمدنش دل‌ها سرشار از شادی، سرور و ایمان به حضرت دوست می‌شود. فعالیت‌های قرآنی کشور در فصل بهار سال ۱۴۰۱ گره‌خورده با بهار قرآن بود به همین خاطر اگرچه همچون سایر عرصه‌های فرهنگی، علمی، پژوهشی و معارفی و البته کم‌تر از سال گذشته تحت تأثیر ویروس کرونا قرار داشت اما، آغاز سال ۱۴۰۱ و در روز‌های آغازین ماه رمضان، توفیق با خبرگزاری قرآن یار بود تا با رعایت ضوابط بهداشتی، میزبان جمعی از فعالان و پیشکسوتان قرآنی به نمایندگی بی‌شمار مشتاق به خدمت به ساحت قرآن از سراسر کشور باشد.  

در طلیعه ماه مبارک رمضان، دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری برگزار شد، رهبر معظم انقلاب در این دیدار صمیمانه که بیش از سه ساعت به طول انجامید به بیان سخنان مهمی در مورد تلاوت قرآن کریم و نکات فنی مربوط به این هنر، پرداختند.

همچنین برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن بعد از دوسال وقفه، برپایی نشستی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور مدیران امور قرآنی که طی چهار دهه اخیر فعالیت داشته‌اند، ابلاغ بیانیه تحول ساختار امور قرآنی به دستگاه‌ها، برگزاری بیست و هفتمین دوره همایش خادمان قرآن کریم با حضور رئیس‌جمهور، آغاز ثبت‌نام چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف، ابلاغ دو مصوبه قرآنی از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزاری مرحله سراسری مسابقات قرآن بسیج، آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان دارالقرآن، اعزام اعضای کاروان قرآنی حج و تشریح جزئیات چهارمین جشنواره ملی و بین‌المللی قرآنی مشکات ازجمله مهمترین رویدادهای قرآنی این فصل بودند. اهم فعالیت‌های قرآنی فصل بهار سال ۱۴۰۱ بدین شرح است؛


بیشتر بخوانید:


دیدار صمیمی جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری

در نخستین روز ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ ه ق، مصادف با یکشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ه ش، شاهد برپایی محفل انس با قرآن کریم در محضر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌‎ای بودیم. در این محفل نورانی تعدادی از قاریان بین المللی و ممتاز، مبتهلان و گروه های همسرایی به اجرای برنامه پرداختند. بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار صمیمی شامل سه بخش، «برکات ماه رمضان»، «ضرورت و اهمیت انس با قرآن» و «نکاتی به قاریان» من باب قرائت قرآن، بود. ایشان در بخشی از بیاناتشان فرمودند: «تلاوت باید تکرار شود؛ پیوسته و پی در پی باید قرآن را استفاده کرد. قرآن معجزه پیغمبر(ص) است. دین پیغمبر ابدی است و پس معجزه ایشان هم باید ابدی باشد». با شیوع کرونا، اجرای این محفل باشکوه، که برگزاری آن به یک سنت هرساله تبدیل شده است با تغییراتی مواجه بود و به صورت ارتباط تصویری بین قاریان و حافظان قرآن با حسینیه امام خمینی(ره) و پخش زنده این ارتباط از شبکه‌های تخصصی قرآنی صدا و سیما همراه بود، اما با کاهش شیوع این بیماری، امسال شاهد برپایی حضوری این محفل بودیم.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن نیز در راستای پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری به ویژه بیانات ایشان در محفل قرآنی طلیعه ماه رمضان، سلسله گفت‌وگوهایی را با اساتید و پیشکسوتان از جمله عباس سلیمی، محمدعلی خواجه‌پیری و محمدرضا پورزرگری منتشر کرد.

برگزاری هشتمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا

هشتمین سال دیدار نوروزی جامعه قرآنی به میزبانی ایکنا، عصر یکشنبه ۱۵ فروردین‌ماه 1401 با حضور جمعی از استادان، قاریان، حافظان و مدیران امور قرآنی کشور در محوطه باز خبرگزاری برگزار شد. در این دیدار علاوه بر عباس سلیمی و احمد مسجدجامعی جمع دیگری از فعالان قرآنی کشورمان به بیان سخنانی پرداختند. همچنین جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی اظهار امیدواری کرد تا امسال را سالی پررونق برای امور قرآنی کشور بسازیم. در این دیدار از مهدی قره شیخلو، رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و همچنین هادی موحدامین، نفر اول سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران در رشته قرائت تحقیق تجلیل به عمل آمد.

تدارک ویژه ایکنا برای ماه مبارک رمضان

همزمان با‌ آغاز ماه مبارک رمضان پرونده ویژه این ماه با عنوان «قرار بندگی» روی خروجی ایکنا فعال شد. در این پرونده کوشیده است با تولیدات متنوع قرآنی به برخی پرسش‌های انسان امروز درباره قرآن، اخلاق و دین با بیان اساتید حوزه و دانشگاه پاسخ دهد.

طراحی طرح‌‌نامه تربیت ۴ هزار حافظ و تشکیل ۴ هزار جلسه خانگی قرآن

در بیستمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان یزد مقرر شد؛ طرح‌نامه تربیت ۴ هزار حافظ قرآن و تشکیل ۴ هزار جلسه خانگی قرآن برای جلسه آینده هیئت مدیره تهیه و ارائه شود.

نگاه ویژه به جایگاه مساجد در آموزش قرآن پس از تأکیدات رهبر انقلاب

 

ابلاغ بیانیه تحول ساختار امور قرآنی به دستگاه‌ها

ابلاغیه مصوبه «بیانیه تحول و بازسازی ساختار و نظام امور قرآنی کشور» که در پنجاه و پنجمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی(برگزار شده در ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰) به تصویب رسیده بود از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی به دستگاه‌ها و نهادها ابلاغ شد.

اجرای دوره جدید طرح دانشجو متدبر قرآن

دوره جدید طرح ملی دانشجومتدبر قرآن کریم از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی از روز بیستم فروردین‌ماه با حضور ۱۰۰ شرکت‌کننده آغاز شد و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه داشت.ثبت‌نام این دوره طی اسفند‌ماه انجام شد و در این دوره ۱۰۰ نفر از علاقه‌مندان پس از گذراندن مراحل ثبت‌نام در دوره حضور پیدا کردند.

سومین دوره طرح مشکوة ویژه جهادگران جهاددانشگاهی

سومین دوره طرح حفظ تلفنی قرآن کریم(طرح مشکوة) با محوریت حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم و با هدف ایجاد زمینه مناسب به منظور انس و الفت جهادگران و خانواده آنها با قرآن كریم و مفاهیم والای آن از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

یازدهمین دوره طرح سراسری «مشکوة»

طی این فصل یازدهمین دوره طرح ملی حفظ تلفنی قرآن کریم «مشکوة» با حضور ۱۰۰ نفر از نابینایان و توانیابان جسمی ـ حرکتی از سراسر کشور برگزار شد. این طرح به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی از پاییز سال ۹۷ آغاز شده است.

راه‌اندازی ۳۰ هزار واحد قرآنی در پایگاه‌های بسیج

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، مدیر دارالقرآن بسیج کشور با اشاره به تدوین سند ۱۰ ساله اعتلای بسیج گفت: در این سند بر راه‌اندازی ۳۰ هزار واحد قرآنی در پایگاه‌های مقاومت بسیج مستقر در مساجد تأکید شده است.

تدوین و اجرای طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌­های قرآنی مساجد

حسین بهبودی، مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به دیدار جامعه قرآنی در طلیعه ماه مبارک رمضان با مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان نسبت به‌فعال شدن مساجد و تبدیل شدن هرمسجد به یک پایگاه قرآنی گفت: مقام معظم رهبری ضمن اشاره به موضوعات مختلف قرآنی، به موضوع تبدیل شدن «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» اشاره داشتند که جای تأمل و دقت نظر دارد.

وی با اشاره به نقش سازمان دارالقرآن به عنوان مسئول راهبری مأموریت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: با همکاری برخی دستگاه‌های قرآنی، طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌‌های قرآنی مساجد تدوین و اجرایی می‌شود.

مادران و بانوان قرآنی پناهی امن برای آینده جامعه هستند

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، در چهارمین نشست هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور که با محوریت جهاد تبیین، جمعیت و خانواده و به‌مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، ۲۴ فروردین‌ماه در سازمان دارالقرآن برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که امروزه در جامعه ما مطرح است بحث نگاه قرآنی به جمعیت است، اظهار کرد: این موضوع با نوع زندگی و به تعبیر قرآن بهترین زندگی که انسان می‌تواند انتخاب کند مرتبط است. در این خصوص امام رضا(ع) در روایتی به علی‌بن شعیب می‌فرمایند: «بهترین زندگی آن است که تو در زندگی دیگران نقش داشته باشی و بدترین آن است که در زندگی دیگران هیچ نقشی نداشته باشی».

چهارمین نشست هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور با محوریت جهاد تبیین، جمعیت و خانواده به‌مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، ۲۴ فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، لاله افتخاری، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی و اعضای این هیئت با موضوع جهاد تبیین، جمعیت و خانواده برگزار شد.

دولت کارگزار دقیقی برای حفظ قرآن نیست

نشست مدیران یک دهه اخیر امور قرآنی کشور چهارشنبه ۲۴ فروردین‌ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدسعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این نشست طی سخنانی بیان کرد: از سال ۱۳۹۰ که مقام معظم رهبری مطالبه خود در حوزه حفظ قرآن کریم را مطرح کردند تا به امروز هیچ اثری از حفظ قرآن در هیچ کتاب درسی وجود نداشته و ما بحران پذیرش این فکر را نیز داشته‌ایم. خوشبختانه در دو سال اخیر با تحولی که در کتاب‌های درسی ایجاد شد، این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری که به بحث مساجد اشاره فرمودند، قرار است محتوا و سازوکار حفظ قرآن در مساجد با آنچه که در آموزش و پرورش رخ می‌دهد هماهنگ شود تا دانش آموزان بتواند در هر دو مورد بهره خود را در مسیر حفظ قرآن کریم ببرند.

محمدی با تأکید بر اینکه کم کاری یا تغییر مسیرهای ناگهانی برخی دستگاه‌ها در اقدامات طرح ملی حفظ قرآن قابل توجه است، به بیانیه تحول در امور قرآنی اشاره و اظهار کرد: این بیانیه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی بعد از گفت‌وگوهای قابل توجه به تایید اجمالی رسید و قرار شد مبنا و ملاک تحولات باشد. لذا از محضر همه عزیزانی که در این جلسه حضور دارند انتظار داریم با رهنمودهای خود به این مسیر پر نور کمک کنند.

در حاشیه نشست مدیران یک دهه اخیر حوزه فعالیت‌های قرانی کشور نمایشگاه آثار و دستاوردهای دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و‌ کمیسیون‌های این شورا برگزار شد.

رونمایی از سامانه طرح ملی حفظ عمومی قرآن

این طرح یکی از طرح‌هایی است که از سوی ستاد ملی راهبری حفظ قرآن کریم جهت اجرا به سازمان دارالقرآن الکریم محول شده است که همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) رونمایی شد. حافظان علاقه‌مند می‌توانند با ورود به این سامانه نسبت به شرکت در آزمون‌های طراحی شده مشارکت داشته و پس از قبولی، مدرک حفظ عمومی قرآن را دریافت کنند.

قرآن

افتتاحیه بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» ۲۷ فروردین در مصلای امام خمینی(ره) تهران با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مدیران دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و فعالان حوزه قرآن و عترت برگزار شد.

این مراسم با تلاوت هادی موحدامین، قاری بین‌المللی و نفر اول سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.  سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید «بر تبدیل نمایشگاه قرآن به مجموعه جشنواره‌ها» و وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با اشاره به «مطالبه مردمی برای برگزاری حضوری نمایشگاه قرآن» و تجلیل از محمدرضا جاهدی‌نیا، حافظ کل قرآن و نماینده ایران در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از جمله بخش‌های این آیین بود.

افتتاح HD و سامانه یکپارچه‌سازی مدیریت شبکه قرآن

همزمان با بیست و دومین سالگرد تأسیس شبکه قرآن، اچ دی سازی شبکه و سامانه مدیریت محتوایی یکپارچه شبکه قرآن و معارف سیما با افزایش کیفیت تصویر، رقم خورد. سامانه مدیریت محتوایی همزمانی بارگذاری محتوا برای آنتن و فضای مجازی است که این سامانه  با حضور پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما افتتاح شد.

تولد ۱۹ سالگی ایکنا

نوزدهمین سال تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مراکز سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی ۲۸ فروردین، مصادف با ۱۵ ماه رمضان و همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) طی مراسمی در محل بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گرامی داشته شد.

در این مراسم حسن بیادی، احمد مسجدجامعی، محمود صلاحی، عیسی علیزاده، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و مدیرعامل اسبق ایکنا؛ جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی عزیززاده، قائم‌مقام رئیس بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و سیدمحمدحسین چاوشیان، مدیر بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان نمایشگاه قرآن،  حجت‌الاسلام والمسلمین حسین‌زاده، رئیس بنیاد قرآن و .. حضور داشتند.

طی این مراسم بر ضرورت ورود ایکنا به حوزه آینده‌پژوهی قرآنی، ضرورت تشکیل ساختمانی ویژه قرآن، ایکنا؛ شاه‌بیت نمایشگاه قرآن، لزوم راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی از سوی ایکنا، ایکنا؛ نگین انگشتر فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی و ... تأکید شد.

تشکیل نخستین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۱۴۰۱

نشست مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به منظور بررسی نحوه تحقق مطالبات اخیر مقام معظم رهبری که در جمع قرآنیان و در طلیعه ماه مبارک رمضان مطرح شده بود، برگزار شد. در این نشست مقرر شد تا در جلسه آینده مجمع مدلی از مسجد مطلوب و تراز قرآنی برای بررسی ارائه شود.

همچنین طی این جلسه محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات قرآن و عترت خواستار تسریع انعقاد تفاهم‌نامه‌ها جهت آغاز عملیات اجرایی فعالیت‌ها به‌ویژه در بخش مردمی در راستای بهره‌مندی از  اعتبارات صندوق شد.

۶ معلم قرآن استان تهران تجلیل شدند

مراسم تجلیل از شش معلم قرآن کریم در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) و با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان و برخی از مدیران سازمان اوقاف برگزار شد.در  این مراسم مهدی قره‌شیخلو، قاری بین‌المللی کشورمان و رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تلاوت داشت و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین احسان بی‌آزار تهرانی، تولیت آستان مقدس امامزاده صالح(ع) به بیان نکات کوتاهی در باب ماه مبارک رمضان و آداب این ماه پرداخت. اجرای گروه هم‌خوانی «ابناءالحسن» از گروه‌های سرود دانش‌آموزی بخش دیگری از برنامه‌های این مراسم بود.

دیدار حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با فعالان قرآنی

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در ساختمان حوزه ریاست این قوه، میزبان جمعی از اساتید، پیشکسوتان، فعالان و مدیران امور قرآنی کشورمان بود. رئیس قوه قضائیه در این محفل انس با قرآن بر آشنایی با مفاهیم متعالی قرآنی بهترین راه مقابله با ناهنجاری‌ها تأکید کرد و گفت: مسئولان و نخبگان و جامعه قرآنی ما در جهت نشر و تبیین معارف بلند قرآنی برای آحاد جامعه در قشرها و سنین مختلف، وظیفه و مسئولیت خطیری برعهده دارند و امید است که بتوانند با بکارگیری شيوه‌های نیکوی تبيين معارف قرآنی، این چراغ هدایت را بیش از پیش در جامعه اسلامی ما و سراسر گیتی پرتوافکن سازند.

آئین بیست‌وهفتمین دوره همایش ملی خادمان قرآن کریم برگزار شد

آئین بیست‌وهفتمین دوره همایش ملی خادمان قرآن کریم هشتم اردیبهشت‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در شبستان مصلای امام خمینی(ره) محل برپایی بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه‌ بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاون قرآن و عترت این وزارتخانه و جمعی از خادمان قرآن کریم که طی ادوار قبل مورد تکریم قرار گرفتند، حضور داشتند.

در این مراسم آیت‌الله محمود رجبی و حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد در گروه مطالعات و پژوهش‌های قرآنی، احمد مهرمشهدی‌افخمی، مهدی عادلی و عباس امام‌جمعه در گروه قاریان قرآن کریم، هاشم سلطان‌نژاد، حافظ کل قرآن کریم، غصون مسلمی و عبدالرضا صدیق‌حقیقت، مدرسان قرآن، سیدعباس انجام در گروه مدیران امور قرآنی، جمال شورجه، محمد کاشانی‌آزاد(خوشنویس) و امیرعباس قلیچ‌لو در گروه هنر به عنوان خادمان قرآن کریم تجلیل شدند.

پایان‌بخش این مراسم سخنرانی رئیس‌جمهور بود که وی در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: امروز دولت و همه نهادها بیش از هر زمان دیگر به بهره‌مندی از هدایت‌های قرآن نیازمند هستند و نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی در پرتو هدایت‌های قرآنی شکل می‌گیرد و مدنیتی که در پرتو قرآن نباشد موجب ارتقای انسان نخواهد شد.

خادمان قرآن

برگزاری اولین نشست علمی شورای مشورتی بانوان معاونت قرآن

اولین نشست علمی شورای مشورتی بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ششم اردیبهشت ماه در نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد. در این نشست که با عنوان تعریف زن در الگوی سوم (پیرو منویات مقام معظم رهبری) برگزار شد، مژگان خان‌بابا، دبیر شورای مشورتی بانوان معاونت قرآن و عترت و مینو اصلانی، رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع) و از اعضای شورای مشورتی بانوان معاونت قرآنی حضور داشتند. در بخشی از این نشست، با استناد به آیات و روایات اسلامی و همچنین توضیحات مقام معظم رهبری حول الگوی سوم، ویژگی های زن مسلمان تبیین شد.

موفقیت قاری ایرانی در مسابقات قرآن سنگال

سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سنگال با عنوان «اجمل الترتیل» با شرکت ۱۰۰ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف در رشته‌های ترتیل حافظان و ترتیل غیر حافظان برگزار شد. در این مسابقات که مرحله مقدماتی آن به صورت ارسال اثر و داوری آفلاین برگزار شد، مجید عنان‌پور، قاری ممتاز کشورمان در رشته ترتیل غیرحافظان حضور یافت و موفق به کسب رتبه نخست این رویداد بین المللی شد.

مخاطبان نهضت جلسات خانگی قرآن به ۸ میلیون نفر رسید

پویش مردمی «ستاره‌های زمین» در راستای توسعه جلسات خانگی قرآن، برای دومین سال متوالی از ابتدای ماه رمضان با‌ هدف توسعه و ترویج جلسات خانگی قرآن راه‌اندازی شده و بر اساس اعلام دبیرخانه این پویش در طول سال ادامه خواهد داشت.

طبق آخرین گزارش ارسال شده از سوی دبیرخانه این پویش، مخاطبان طرح جلسات خانگی قرآن کریم به هشت میلیون مخاطب در کل کشور رسیده و این چیزی حدود ۹ و شش دهم درصد از جمعیت کل کشور است.

مأموریت جهاددانشگاهی در ارائه طرح صندوق حمایت از واحدهای فناوری در حوزه قرآن

جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بررسی دو دستور برگزار و پیشنهاد راه‌اندازی صندوق حمایت از محصولات قرآنی دانش‌بنیان مطرح و به جهاد دانشگاهی مأموریت داده شد تا طرح تشکیل یک صندوق جهت حمایت از واحدهای فناوری در حوزه قرآن را ارائه دهد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان دستورهای این جلسه پرداخت و گفت: دستور اول این جلسه «نحوه تولید محصولات قرآنی دانش‌بنیان و کارآفرین برای مشارکت جامعه قرآنی در تحقق شعار سال» است که با توجه به مطالبات ابتدای سال مقام معظم رهبری در برنامه قرار گرفته است. در موضوع راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان اراده خوبی در کشور شکل گرفته و در حال حاضر بیش از پنج هزار شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است. جایگاه موضوعات فرهنگی و به خصوص فعالیت‌های قرآنی در بین آمار شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار محدود است و اگر کاری انجام شده از سوی جهاد دانشگاهی و سازمان قرآنی دانشگاهیان بوده است.

عید// گزارش فصل بهار//آغاز نمایشگاه قرآن در طلیعه ماه رمضان و برگزاری همایش خادمان قرآن کریم

خردادماه سال گذشته شاهد حجم زیادی از اخبار قرآنی در سراسر کشور بودیم که میانه آن با آغاز دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) همراه بود. ازجمله اخبار و رویدادهای هفته‌ای که سپری شد می‌توان به مراسم یادبود جامعه قرآنی برای آیت‌الله فاطمی‌نیا، آغاز ثبت‌نام دوره‌های تخصصی حفظ قرآن بسیج تهران، انتشار خبر برگزاری دوره‌های جدید آموزش و ارتقای قاریان و دعاخوانان کشور، آغاز ثبت‌نام دوره‌های آموزشی فرهنگسرای قرآن، اعلام اسامی برندگان مسابقه «آینه آیات» و برگزاری نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهادهای برگزارکننده مسابقات قرآن کریم اشاره کرد. 

از دیگر خبرهای مهم قرآنی این هفته اعلام اسامی افراد معاف از حضور در مراحل مقدماتی مسابقات سراسری قرآن، نحوه برگزاری بین‌المللی جشنواره تلاوت‌های مجلسی، راه‌اندازی صفحه جدید اینستاگرام ایکنا، معرفی ۱۰ دانشگاه برتر جشنواره قرآنی وزارت بهداشت، تجلیل از مدیران نمایشگاه قرآن، برگزاری ششمین نشست بررسی برنامه‌های ستاد راهبری حفظ قرآن، تشکیل دو کارگروه برای بررسی تفصیلی برنامه‌های قرآنی، پایان دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، اجرای طرح «حافظ مبلّغ قرآن شوید» و ابلاغ مصوبه ارتقای جایگاه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن بود.

صفحه جدید اینستاگرام ایکنا راه‌اندازی شد

صفحه پیشین اینستاگرام ایکنا، از روز قدس سال جاری به دلیل انتشار محتوای ضدصهیونیستی، توسط اینستاگرام از دسترس خارج شد و با توجه به اینکه پیگیری‌ها برای بازگرداندن صفحه بی‌نتیجه ماند، صفحه جدید راه‌اندازی شده است و علاقه‌مندان به اخبار قرآنی می‌توانند با دنبال‌کردن صفحه جدید به آدرس iqna_news در جریان آخرین اخبار و تحولات این حوزه قرار گیرند.

یادآور می‌شود در ایام شهادت سردار سلیمانی هم به دلیل انتشار پست‌هایی در بزرگداشت سردار دل‌ها، صفحه سابق ایکنا به نشانی iqnanews از سوی اینستاگرام به مدت ۹ ماه با محدودیت مواجه شده بود.

مدیران نمایشگاه قرآن تجلیل شدند

مراسم تجلیل از مدیران بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن، دهم خردادماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.در بخشی از این مراسم محمدمهدی عزیزاده، قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به ارائه گزارشی از این رویداد پرداخت و گفت: در ایام برپایی نمایشگاه قرآن ۱۳ عضو هیئت دولت، ۸۱ نماینده مجلس و تقریباً اکثر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصلی امام خمینی(ره) حضور یافته و به بازدید از این رویداد پرداختند. این نمایشگاه، مجموعاً ۴۰۸ عامل اجرایی داشت که شامل ‌۳۹ مدیر ارشد، ۲۱۳ همکار در بخش‌های محتوایی و ۱۵۶ همکار در کمیته‌های پشتیبانی می‌شود.

وی افزود: در بخش نشر مکتوب ۶۰ غرفه، در بخش عفاف و حجاب ۱۶۰ غرفه و در بخش عرضه محصولات فرهنگی نیز ۴۰ غرفه فعالیت داشت. بخش‌های فروشگاهی امسال یک رکورد فروش خوبی را ثبت کردند، بر اساس گزارش دقیقی که از تراکنش‌های ثبت شده به دست آمده است، در مجموع ۳۰ میلیارد تومان فروش محصولات و آثار قرآنی را داشته‌ایم. بالاترین فروش در بخش عفاف و حجاب مربوط به موسسه حجاب‌گستر با ۲۶۰ میلیون تومان فروش و بیشترین فروش در بخش ناشران نیز مربوط به انتشارات پیام عدالت با ۲۱۴ میلیون تومان بوده است.

دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن پایان یافت

دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم ۱۱ خردادماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد و طی آن ۱۱۶ نفر از پذیرفته شدگان این دوره مدارک داوری خود را دریافت کرده و علاوه بر آن منشور اخلاقی و انضباطی داوری مسابقات قرآن کریم را نیز امضا کردند.

تلاش برای تهیه ردیف مستقل بودجه ویژه ستاد عالی مسابقات قرآن

نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهادهای برگزارکننده مسابقات قرآن کریم هشتم خردادماه در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در ابتدای این نشست حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه در حال یک دوره گذار در مجموعه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور هستیم، گفت: تا یک ماه آینده ترکیب ستاد تغییر خواهد کرد و این ترکیب باید به سمتی حرکت کند که در جریان مسابقات کشور اثرگذار باشد. لذا در ترکیب ستاد هم چهره‌های جدیدی اضافه خواهد شد و هم چهره‌های جوان‌تر و با انگیزه‌تر استفاده شود. در این مسیر از برگزارکنندگان مسابقات قرآن در کشور که در این جلسه حضور دارند، نیز نظرخواهی خواهد شد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با اشاره به تلاش برای تهیه ردیف بودجه مستقل برای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، گفت: تلاش خواهد شد تا در بودجه سال آینده، ردیف بودجه مستقل برای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور تهیه شود.

یادبود جامعه قرآنی برای آیت‌الله فاطمی‌نیا

مسجد امام صادق(ع)، میزبان جمع کثیری از چهره‌های مختلف قرآنی، فرهنگی و همچنین جمعی از اساتید قرآن بود تا با برگزاری مراسم بزرگداشت استاد قرآن و عالم ربانی مرحوم آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا، ضمن ادای احترام و ارادت به روح ملکوتی این استاد بزرگ و معلم قرآنی، شاگردی مکتب قرآن را به استاد خود نشان دهند.

در این مراسم جمع کثیری از اساتید و چهره‌های قرآنی کشور از جمله عباس سلیمی، سیدمحسن موسوی بلده، علی اکبر حنیفی، مصطفی صدرزاده، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمد بنیادی، قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن، محمدزاده، مدیر پیشین رادیو قرآن، منصور آقامحمدی، ولی یاراحمدی، منصور قصری‌زاده، عباس انجام، اصغر امیرنیا، حمید مجیدی‌مهر و جمعی از مدیران، اساتید و قاریان برتر کشور در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد.

رقابت متسابقان سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان

سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، رئیس دانشگاه قم و رئیس جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور در قم برگزار شد. این دوره از مسابقات به میزبانی دانشگاه قم در ۹ بخش، شامل بخش‌های معارفی، آوایی، ادبی، هنری، پژوهشی، فناوری و نوآفرینی‌های قرآنی و در چهل رشته برگزار شد و بیش از ۸۰ داور ملی و بین‌المللی، داوری این دوره از جشنواره را بر عهده داشتند.

حرکت کاروان قرآنی حج امسال و اعزام پس از دو سال وقفه

پس از وقفه دوساله‌ای که  در اعزام به حج به علت شیوع ویروس کرونا ایجاد شد، با ازسرگیری این اعزام‌ها در سال جاری، امکان اعزام کاروان قرآنی کشورمان به سرزمین وحی مطابق سنوات گذشته مجددا فراهم شده است. در کاروان قرآنی ۲۰ نفره امسال، ١۶ حج اولی عضویت دارند که دوره توجیهی آموزشی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف شرکت کردند.

در کاروان نور امسال، قاسم رضیعی از تهران به عنوان سرپرست کاروان نور، قاسم مقدمی از خوزستان، مسعود نوری از تهران، سیدحمیدرضا مقدسی از قم، هادی موحدامین از تهران، امیرحسین رحمتی از گلستان، علیرضا بیژنی از خراسان رضوی، مجتبی پرویزی از تهران، مهدی کرمی از زنجان، مهدی سعادتی کیا از لرستان، حمید حق طلب از خراسان رضوی، علیرضا مکاری از اصفهان، سیدمحمد طا‌هایی از مازندران، یوسف جعفرزاده از هرمزگان، رضا گلشاهی از خراسان رضوی و گروه تواشیح مصباح الهدی متشکل از عدنان مؤمنین، رسول مظفری وانانی، امین میمندی، احسان سوری دمقی و سیدمحمد هاشمی از خوزستان حضور داشتند.

توقف فعالیت بیش از ۲ هزار خانه قرآن و عترت

حسین بهبودی، مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه در حال تدوین دستورالعمل‌های رصد مؤسسات قرآن و عترت و بازنویسی آن هستیم و در اواخر فصل بهار نیز رصد دوم مؤسسات قرآن و عترت را اجرا خواهیم کرد، گفت: طی آخرین پایش حدود پنج هزار خانه قرآن و عترت شهری و روستایی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت مشخص شد با توجه به شرایط کرونایی، بیش از دو هزار خانه قرآن و عترت فعالیت خود را متوقف کردند.

میزبانی ۳ استان از مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن را در سه بخش مجزا و در سه بازه‌ زمانی و موقعیت مکانی متفاوت برگزار می‌کند، همچنین با احتساب برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در بهمن و اسفند باید به این نکته اشاره کرد که در پنج ماه پایانی سال تقریباً هر ماه یک رویداد ملی و بین‌المللی را شاهد خواهیم بود.

آخرین مصوبات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن

بیست و نهمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، ۱۸ خردادماه با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو این ستاد و جهت بررسی نهایی برنامه‌های پیشنهادی، جمع‌بندی و اولویت‌بندی برنامه‌های مربوط به حوزه حفظ قرآن کریم در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در این جلسه ۳۵ برنامه پیشنهادی که پیش‌تر طی فرآیند مشخصی در جلسات متعدد کارگروه اعتبارات ستاد راهبری بررسی و کلیات آن مورد تصویب قرار گرفته بود بررسی شد. بر همین اساس طی این جلسه مقرر شد ۲۵ میلیارد ریال از محل بودجه این ستاد به سازمان صدا و سیما برای تولید برنامه‌هایی با محوریت حفظ قرآن کریم اختصاص یابد.

توسعه فعالیت‌های بین‌المللی ایکنا

محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، همچنین روز ۱۸ خردادماه در بازدید از مجموعه‌های مختلف جامعةالمصطفی العالمیه با تأکید بر توسعه فعالیت‌های بین‌المللی ایکنا در سال جدید، گفت: معتقدیم عطش معارف اهل‌بیت(ع) در خارج از کشور حتی بیشتر از داخل وجود دارد، زیرا به برکت انقلاب اسلامی، در داخل کشور تولیدات و کار‌های فاخری در زمینه قرآن و عترت انجام شده است که اهتمام به بازنشر محتوا‌های فاخر داخلی به سایر زبان‌ها، به‌عنوان یکی از اولویت‌های برنامه‌ای ایکنا مورد توجه است.

مدیرعامل ایکنا افزود: می‌توانیم با تقویت زبان‌های ایکنا، تولیدات فاخری را که به زبان فارسی انجام شده، صادر کنیم و برای تحقق این امر مهم، علاوه بر مرجعیت علمی جامعةالمصطفی العالمیه، از تنوع زبانی آن نیز انتظار حمایت و همکاری داریم.

آغاز جشنواره قرآنی صد و تکریم و معارفه رئیس جدید سازمان دارالقرآن

آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان دارالقرآن کریم

آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان دارالقرآن کریم، ۲۴ خردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی دیگر از مدیران و فعالان قرآنی کشور در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد.

چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز آغاز شد

افتتاحیه و اولین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقا قاریان ممتاز قرآن کریم، چهارشنبه ٢۵ خرداد با حضور تعدادی از قاریان و مشارکت برخط و تصویری تعداد دیگری از قراء ممتاز سراسر کشور، در تهران، مجتمع امام خمینی(ره)، سالن همایش کوثر برگزار شد.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن، به اعضا گفت: در این دوره، پس از فراخوانی که منتشر شد، درخواست عضویت حدود صد نفر از قاریان ممتاز از استان‌های مختلف پذیرفته شد و در ٢٠ جلسه دو ساعته‌ای که تا اسفند سال جاری ادامه خواهد داشت درخدمت آنها خواهیم بود.

محمدتقی میرزاجانی افزود: موضوع مهم مهندسی تلاوت که در طلیعه ماه رمضان مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت، همچنین اصول وقف و ابتدا و مفاهیم آیات، دو محور اصلی جلسات ارتقا در سال ١۴٠١ خواهد بود که باحضور اساتید برجسته قرائت از جمله حمیدرضا مستفید و محمدحسین سعیدیان تبیین خواهد شد.

انتهای پیام
captcha