تمدن مادی سلطه‌جو به دنبال تحمیل جهان‌بینی خود به عالم است
کد خبر: 4135220
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

تمدن مادی سلطه‌جو به دنبال تحمیل جهان‌بینی خود به عالم است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: از برجسته‌ترین ویژگی‌های عصر حاضر همین کافی است که در عالم با یک تمدن مادی سلطه‌جو مواجه هستیم که تلاش می‌کند جهان‌بینی خود را به عالم تحمیل کرده و نظام زندگی همه فرهنگ‌ها و ملل‌ها را بر اساس تفسیر خود طراحی کند.

علی عباسی رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، عصر امروز، 29 فروردین در مراسم تعمم تعدادی از طلاب جامعةالمصطفی العالمیه، رمضان را فرصت ویژه خداوند برای بندگان دانست و اظهار کرد: برخی از ایام سال ویژگی‌هایی دارند که در آن‌ها فرصت‌های معنوی خاصی برای ما مهیا شده و امکان بهره‌مندی از فیوضات الهی بیشتر است. قله و اوج این فرصت در ماه رمضان و شب‌های قدر است که لطف ویژه خداوند در این ایام شامل حال ما گردید.

وی، احکام الهی را از الطاف خداوند برشمرد و افزود: وقتی انسان اعتقادی پیدا کرد، باید اعمال خود را نسبت به آن تنظیم نماید. اگر ما باور داشتیم عبث و بی‌دلیل خلق نشده‌ایم و هدف والایی برای زندگی ما ترسیم شده است، باید نوع زندگی و اعمال فردی و اجتماعی‌مان نیز مطابق با این باور باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: عبادات و مناجات در ماه رمضان سختی و مشقت به شمار نمی‌آید بلکه نشانه لطف الهی است لذا اولیای خدا در پایان ماه رمضان غمگین می‌شدند، زیرا احساس می‌کردند یک فرصت و انیس خود را از دست داده‌اند.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود، تعمم به لباس روحانیت را ورود رسمی به عرصه خدمت‌گزاری به ساحت مقدس دین دانست و تصریح کرد: بی‌شک این موقعیت خاص، نقطه عطفی در زندگی طلاب علوم دینی است. در چنین موقعیت‌هایی باید مروری بر مسئولیت خود داشته باشیم. مسئولیت همه ما به صورت کلی نشر معارف الهی در عالم است. حالا که فرصتی برای استفاده از محضر استادان و بهره‌مندی از فضای معنوی حوزه علمیه یافته‌ایم، وظیفه داریم آنچه آموخته‌ایم را به دیگران منتقل کنیم.

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) تأکید کرد: انسان در هر موقعیت و شغلی می‌تواند بنده خدا و خدمت‌گزار بندگان و دین حق باشد، اما موقعیتی که شما در آن قرار دارید این فرصت خاص را به شما می‌دهد که دین و احکام الهی را بیاموزید و آن را در جان و روح خود تجلی داده و به دیگر بندگان خدا برسانید.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه، عصر حاضر را دارای ویژگی‌هایی متفاوت نسبت به گذشته دانست و خاطرنشان کرد: ما امروز در عالم با یک تمدن مادی سلطه‌جو مواجه هستیم که تلاش می‌کند جهان‌بینی خود را به عالم تحمیل کرده و نظام زندگی همه فرهنگ‌ها و ملل‌ها را بر اساس تفسیر خود طراحی کند. این تمدن مادی با بهره‌مندی از امکانات فراوان، موفق به یک سلطه همه جانبه به ویژه بر افکار و فرهنگ جوامع شده است. هر یک از شما در هر گوشه‌ای از عالم که مشغول به خدمت شدید، باید به جوامع خود تصویر درستی از سؤالات اساسی انسان نسبت به مبدأ و مقصد عالم هستی و نقش ما در آن ارائه دهید که جز در معارف ناب اسلام و اهل‌بیت(ع) نمی‌توان پاسخ معتبری برای آن یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر لزوم ارائه نظامات رفتاری فردی و اجتماعی برگرفته از دین الهی به بشریت گرفتار ظلمت‌های عصر جدید، بیان کرد: این رسالت همان کار انبیای الهی است بنابراین برای ایفای این نقش باید از صفات آنان نیز بهره‌مند باشیم که مهم‌ترین آن‌ها، احساس وظیفه و دلسوزی نسبت به مردم است. اگر چنین احساسی در ما پدید آمد، هرگز سختی‌ها و فراز و فرودها، انسان را ناامید و اندوهگین نمی‌کند.

انتهای پیام
captcha