مسئله مظلومیت امام صادق (ع) بزرگترین راهنما برای شناخت جریان‌های مختلف است
کد خبر: 4141268
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
آیت‌الله علم‌الهدی:

مسئله مظلومیت امام صادق (ع) بزرگترین راهنما برای شناخت جریان‌های مختلف است

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: اگر مسئله مظلومیت امام صادق (ع) را بررسی کنیم، عرصه مظلومیت ایشان، یک پهنه وسیع در درس گرفتن تحولات اجتماعی و سیاسی و بزرگترین راهنما برای شناخت جریان‌های مختلف است که در عرصه سیاست خودنمایی و اظهار وجود می‌کنند.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع) در حرم مطهر رضوی بیان کرد: امروز در کنار همه اشک‌ها و عزاداری برای اهل بیت آنچه مهم است، معرفت‌شناسی درباره آنهاست.

وی افزود: اگر در کنار شعائر که در مناسبات شهادت ائمه‌اطهار برگزار می‌کنیم نتوانیم وارد حوزه معرفت‌شناسی شده و این معرفت‌شناسی نسبت به اهل بیت را تکمیل نکنیم، بهره‌ای از برنامه‌های ولایی خود نبرده‌ایم.

علم‌الهدی اظهار کرد: در معرفت‌شناسی عظمت امام صادق(ع) علم حضرت، شاگردانی که تربیت کردند، فقه ایشان و نقش حضرت در توسعه علوم و معارف اهل بیت و اسلام ناب محمدی برجسته بوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اما درباره امام ششم(ع) نکته‌ای که قابل تأمل است، معرفت‌شناسی مظلومیت حضرت است. اگر مسئله مظلومیت ایشان را طی ۳۴ سال امامتشان که ۲۰ سال مقارن با خلافت بنی‌امیه و ۱۴ سال آن مقارن با خلافت بنی‌عباس بود، بررسی کنیم، عرصه مظلومیت امام صادق(ع) یک پهنه وسیع در درس گرفتن تحولات اجتماعی و سیاسی و بزرگترین راهنما برای شناخت جریان‌های مختلف است که در عرصه سیاست خودنمایی و اظهار وجود می‌کنند.

وی ادامه‌داد: ریشه مظلومیت اهل بیت از خود حضرت زهرا(س) آغاز شد، تا روزی که حضرت حجت(عج) در پس پرده غیبت قرار گرفتند. قریب ۲۵۰ سال طول کشید که در این دوران تحولات سیاسی در اسلام رخ داد، همه یک محور داشت و آن مظلومیت اهل بیت و عزیزان پیامبر(ص) بود.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: علت و ریشه این تحولات سیاسی که محور مظلومیت اهل بیت بود، مسئله رقابت در قدرت بود. از همان اول عرصه رهبری جامعه دینی و اداره مردم در جریان رقابت قدرت قرار گرفت و از مسیر امامت و ولایت خارج شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: نتیجه انحراف از مسیر امامت و ولایت و قرار گرفتن اداره جامعه در دست قدرت ، مظلومیت امامانی شد که آمده بودند مردم را در مسیر قرآن و خدا هدایت کنند و پیش ببرند.

علم‌الهدی افزود: این نکته در عرصه زندگی اجتماعی و انقلابی امروز ما هم مطرح است یعنی اگر بنا شد یک روز جریان قدرت و رهبری از مسیر ولایت خارج شود و تحت هر عنوانی بخواهیم جریان رهبری را از حاکمیت ولایت جدا کنیم نتیجه آن همان می‌شود که در زمان بنی امیه و بنی عباس دامن‌گیر امت اسلامی شد.

امام جمعه مشهد ابراز کرد: این نیست که ما بگوییم اگر یک جریان به عنوان عدالت، جریان دیگری به عنوان مردم، یک جریان برای دادخواهی، رسیدگی و خدمت به مردم آمد، اما تحت رهبری ولایت نبود و موفق شد مردم به یک زندگی ایده‌آل رسیدند و مشکلی ندارند، چرا که تاریخ مظلومیت اهل بیت این را نشان داده که انحراف مسیر مدیریت و رهبری از خط امامت و ولایت هیچ قدرتی ندارد که عدالت، انصاف و اسلام را در جامعه پیاده کند.

وی با اشاره به جنایات منصور دوانیقی در حق اهل بیت و نسل سادات به ویژه فرزندان امام حسن (ع)، افزود: منصور دوانیقی با روایت کردن احادیث امیرالمؤمنین(ع) و معرفی خود به عنوان شیعه در مسجد از مردم پول جمع‌آوری می‌کرد و در قالب دوستدار اهل بیت قیام کرد و مردم این را به قدرت رساندند و وقتی به قدرت رسید بیشترین ظلم را به اهل بیت و نسل سادات روا داشت، امام صادق(ع) ۱۴ سال از امامتشان مقارن با چنین خلیفه ظالمی بود. 

امام جمعه مشهد تصریح کرد: فاصله‌ای که مردم از مقام امامت و ولایت داشتند، باعث شد این فرد به قدرت برسد و این مسائل برای اسلام پیش آید. امروز هم در جامعه ما هر جریان سیاسی که مقابل ولایت و رهبری ایستاد این را بدانید که آخرش منصور دوانیقی و ظلم و جنایت است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اینطور نباشد که عوامل نفاق و نفوذی با آرم و چهره‌های مختلف و شعارهای متعدد در مردم نفوذ کنند، همانند منصور دوانیقی شده، دست مردم کوتاه شود و هیچ کاری نتوانند بکنند.

انتهای پیام
captcha