تشکیل امت واحده راهکاری برای صلح‌ و امنیت جهانی در منظومه فکری امام خمینی (ره)
کد خبر: 4145673
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶
رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در ترکیه و قبرس بیان‌ کرد:

تشکیل امت واحده راهکاری برای صلح‌ و امنیت جهانی در منظومه فکری امام خمینی (ره)

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در ترکیه و قبرس گفت: در منظومه فکری امام(ره)، تشکیل امت واحده جهانی و جهان گیر شدن حاکمیت اسلام، راهکاری است که بر اساس آن می‌توان صلح و امنیت جهانی را به صورت دائم برقرار ساخت.

سیدوحید کاشانی، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در ترکیه و قبرس

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدوحید کاشانی، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در ترکیه و قبرس عصر امروز، شنبه ۱۳ خرداد در آیین بزرگداشت ارتحال بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ساختمان رایزنی فرهنگی کشورمان در آنکارا که با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی ترکیه برپا شد، اظهار کرد: بحث از همکاری، تعاون، روابط مسالمت‌آمیز، وحدت، همگرایی و دستیابی به صلح عادلانه در قاموس اسلامی گسترده است. در عین حال به صورت خلاصه می‌توان گفت که طرح اسلام برای نظام بین‌الملل، رسیدن به امت واحده جهانی است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه افزود: این طرح با فدراسیون جهانی یا جامعه مدنی جهانی تفاوت دارد، زیرا بر محور وحدت عقیده استوار است. امت از ریشه «ام» گرفته شده و به معنای قصد است و به جماعتی اطلاق می‌شود که افراد آن دارای یک مقصد و هدف باشند و این مقصد واحد، رابطه واحدی میان افراد باشد.

وی که پیرامون «امت واحده در اندیشه امام خمینی (ره)» سخن می‌گفت، ادامه داد: با نگاهی اجمالی به هدف از خلقت انسان و بعثت انبیا و ارسال پیامبران الهی و امامان (ع) مشخص می‌شود که انسان جهت پرستش خدای یگانه خلق شده و رسولان الهی جهت نجات بشر از ظلمت و مسیر باطل فرستاده شده‌اند و این امر، خاص یک سرزمین یا قوم خاص نیست. بر این اساس، اقامه دین خدا، دعوت به همزیستی مسالمت‌آمیز، رفع ظلم و ستم، گسترش ارزش‌های الهی انسانی و برقراری قسط و عدل از اهداف اسلام در چارچوب امت واحده جهانی است.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه بیان کرد: اسلام خواهان وحدت امت اسلامی و اتحاد جمیع مسلمین جهان است و تمرکز و وحدت رهبری و زمامداری جامعه اسلامی نمادی از وحدت امت است. امام خمینی(ره) معتقد بودند که اسلام، اصل را بر صلح‌طلبی قرار داده است، اما این مهم در صورت نفی خودخواهی و سرکشی‌های نفسانی و تحقق محیط امن، پایدار می‌ماند؛ لذا در صورتی که منشأ نزاع‌ها و اختلافات یعنی خودگرایی به خداگرایی جهت یابد، بشریت روی صلح و آرامش و ثبات را در جهان خواهد دید.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاشانی گفت: از نظر امام خمینی(ره) از یک سو پیامبر اسلام(ص)، آخرین برنامه الهی را برای تمام افراد بشر در همه زمان‌ها و مکان‌ها به کل جامعه بشری عرضه کرده است و از سوی دیگر، امام زمان(عج) منجی و مصلح موعود برای یکپارچه کردن کل انسان‌ها در زیر لوای اسلام است. بنابراین، از منظر دینی و مذهبی، سیاست فرامرزی تشکیل امت واحده جهانی از منظر امام(ره)، بالضروره دارای این آرمان نهایی است که در کوتاه‌مدت تمام جهان اسلام و در درازمدت تمام جهان، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، زیر لوای اسلام و حکومت اسلامی درخواهند آمد.

یادآور می‌شود، در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین رضانیا با موضوع جایگاه عبودیت در اندیشه امام خمینی(ره) و محمد فرازمند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با عنوان امام پیشگام سیاست‌ورزی دینی سخنرانی کردند.

برپایی بزرگداشت ارتحال امام(ره) در آنکارا

برپایی بزرگداشت ارتحال امام(ره) در آنکارا

 

انتهای پیام
captcha