پویش ملی «آلاءُالرَّحمن» در آستانه دو جشن بزرگ مسلمانان «عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم» در دو بخش مسابقه پیامکی روزانه و آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن از چهارم تیرماه آغاز شده است و تا ۲۷ تیرماه هر روز در سایت و شبکههای اجتماعی ایکنا منتشر میشود.
مشاهده جزئیات بیشتر از شیوه اجرای بخش مسابقه پیامکی پویش آلاءالرحمن و بخش حفظ
عموم علاقهمندان در تمامی گروههای سنی میتوانند با مشاهده فیلم آموزشی (حدود ۷ دقیقه) با تدریس دو نفر از اساتید قرآنی، که هر روز در ایکنا منتشر میشود، در کنار فراگیری مفاهیم، نکات تدبری و حفظ سوره الرحمن، در مسابقه روزانه پیامکی نیز شرکت و جوایز نقدی را شامل سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی به قید قرعه (سه نفر از شرکتکنندگانی که پاسخ صحیح دو پرسش سهگزینهای را دادهاند) دریافت کنند.
همچنین بخش دوم پویش آلاءالرحمن، آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن، پس از نیمه ماه محرم سال جاری به صورت برقراری ارتباط تصویری برخط (با حضور داوران) برگزار میشود و جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.
کسانی که حداقل ۵ بار در بخش پیامکی شرکت کنند، امکان حضور در آزمون شفاهی را دارند.
۱۴ کمکهزینه سفر اربعین حسینی به مبلغ شصت میلیون ریال جایزه بخش حفظ سوره الرحمن است.
الف - تعبیر گرفتن موی سر و کشاندن مجرمان با پا در آیه 41 سوره الرحمن نشاندهنده چیست؟
1 - نهایت ذلت مجرم
2- نهایت لجاجت مجرم
3- نهایت بیصداقتی
ب – از نکاتی که دو آیه 19 و 20 سوره الرحمن به انسان یادآور میشود؟
1- بیتوجهی به زندگی پس از مرگ
2- بیاطلاعی از آنچه که برزخ نامیده میشود
3- اهمیت و جایگاه آب و دریاها
پاسخ صحیح به ترتیب و صرفاً به صورت یک عدد دو رقمی (به طور مثال ۱۲) تا ساعت ۱۱ روز بعد به شماره سامانه پیام کوتاه 100000114 ارسال شود. نیاز به ارسال هیچ مشخصات فردی نیست.
نتایج هر مسابقه ساعت ۱۴ روز بعد در سایت www.iqna.ir و شبکههای اجتماعی ایکنا به نشانی iqnanews@ اعلام میشود.
متن مباحث مطرحشده در فیلم فوق در ذیل قابل مشاهده است.
با تدریس سمیه حاجعلی، قاری و حافظ کل قرآن (قسمت هجدهم)
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
عرض سلام و احترام به محضر همه شما همراهان گرامی دارم که تا امروز موفق شدید 40 آیه از سوره مبارکه رحمن را حفظ کنید و با مفاهیم این آیات مأنوس باشید. امروز به طرح درس هفدهم از این سوره و آیات 41 و 42 این سوره شریفه خواهیم پرداخت. خداوند در این آیات میفرماید:
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ ﴿۴۱﴾
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۴۲﴾
مجرمان با چهرههایشان شناخته میشوند، آن گاه آنها را با موهای پیشانی سر و پاهایشان میگیرند و به دوزخ میافکنند. پس کدامیک از نعمتهای خداوند را تکذیب میکنید.
این آیه در ادامه آیات قبل هست «فَيَوْمَئِذٍ لَا يُسْأَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَلَا جَانٌّ» که ذکر کردیم در یکی از موقفهای قیامت هیچ پرسش و پاسخی انجام نمیشود، بلکه از چهره افراد اعمال آنها شناخته میشود، کلمه «أَقْدَامِ» به معنی پاها هست و کلمه «نَّوَاصِی» هم جمع ناصیه است و در اصل به معنای موی پیش سر است و کلمه «نسع» نیز به معنای پیوستگی و اتصال است.
«أخذ به ناصیه» به معنای گرفتن موهای پیش سر هست، تعبیر گرفتن موی سر و کشاندن مجرمان با پا در این آیات نشاندهنده نهایت ذلت آنها در روز قیامت است که فرشتگان الهی آن مجرمان را با این وضعیت و با این ذلت به سمت دوزخ خواهند کشاند، کسانی که در دنیا به گناه کردنشان و به ظلم کردنشان افتخار میکردند و فخر میفروختند، اما در قیامت به بدترین شکل و با نهایت ذلت نتیجه اعمال خودشان را خواهند دید.
آنچه در ادامه آیات ذکر شده که پس کدامیک از نعمتهای خداوند را تکذیب میکنید، همانطور که در آیات قبل هم گفتیم از این جهت است که این آیات عذاب، تلنگری به منظور اصلاح و تربیت انسانهاست که در این دنیا مراقب اعمال خودشان، حقالناسها و حقاللهها باشند. از این جهت لطفی به همه انسانها و نوعی بازدارنده از ظلمهایی است که انسانها میتوانند در این دنیا انجام دهند.
انشاءالله که همه ما سرافراز باشیم و با اعمال صالح و نیت پاک در زمره بهشتیان باشیم، همه شما عزیزان را به خداوند متعال میسپارم.»
با تدریس کریم دولتی(قسمت هشتم)
«بسم الله الرحمن الرحیم. سلام عرض میکنم، حضور شما همراهان ارجمند. با پویش «آلاءالرحمن» در محضر قرآن کریم و آیات نورانی سوره مبارکه «الرحمن» هستیم. در سوره «الرحمن» خداوند نعمتهای متعددی را در این عالم بیان میفرماید. از آیه نوزدهم تا چند آیه بعدتر این سوره، خدا به تعدادی از این نعمتها که در آب و در دریا وجود دارد، اشاره میکند.
در نخستین گام میفرماید: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ»، «بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ» و به همین ترتیب پیش میرود که از این میان قصد دارم به آن نکته تدبری و آن درسی که این آیات برای ما دارد، اشاره کنم. خداوند متعال در همه این عالم و جای جای آن، نعمتهای خود را قرار داده چنانکه همه موجودات اساساً مخلوق خدا هستند و اگر ما دقت و توجه کنیم هر ورقی که در این عالم هست و هر برگی از آن در نظر فرد هوشیار، باید درجه و رتبهای را برای معرفتافزایی او نسبت به خدای متعال باشد.
با این وجود اگر دقت کنید، دریا و آب یکی از آن شگفتیهای بزرگ آفرینش است تا جاییکه در جای دیگر آمده که خدا اساس خلقت را بر آب قرار داده است: «...وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ...»(هود/7). از طرف دیگر این حس در وجود ما وجود دارد که زنده بودن ما و همه موجودات بستگی به آب دارد، چنانچه خود میفرماید: «وجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَیءٍ حَی» (انبیاء/ 213).
از سوی دیگر دریا و آب به خاطر شگفتیهایش و اینکه بشر همچنان با وجود همه پیشرفتهای علمیاش درباره آن ابهامات فراوان دارد، خود نکته مهمی است؛ اینکه در اعماق دریا چه اتفاقاتی رخ میدهد؟ همچنان خیلی از قوانین و خیلی از موجوداتی که در دریا هستند، هنوز هم برای ما ناشناخته هستند.
خدا این پدیده را به عنوان یکی از نعمات ذکر میکند و میگوید که ای انسان که ادعای عقل و اندیشه داری، متوجه باش که خدایت در همین عالم و در همین آبی که گاه آن را اسراف میکنیم و به هدر میدهیم و در حقش جفا میکنیم و در دریا که مملو از نشانههای الهی است که سرشار از خوراکیها، جواهرات و سایر چیزهاست، نعمتهایی را قرار داده که برای زندگی انسان مهم و بعضاً حیاتی است و از همه مهمتر آب به عنوان حیاتیترین ماده برای بشر است و همچنین خیلی از نعمتهای موجود در دریا که جانشین و جایگزینی برای آنها وجود ندارد.
انشاءالله بتوانیم در مورد آنچه که از راهیافتهای علمی به دست بشر رسیده است، تحقیق بیشتری داشته باشیم و به بعضی از شگفتیهایی که خدای رحمان در آفرینش آب و دریا و نعمتهای آن قرار داده، بیشتر دست پیدا کنیم. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.»
منصوره شهیم، 45 ساله از استان آذربایجان شرقی
رقیه یزدانپناه، 35 ساله از استان کرمان
مهدیه آخوندی، 35 ساله از استان اصفهان
مونا گرامیفرد، 42 ساله از استان تهران
انتهای پیام