برپایی آئین سنتی چهارپایه‌خوانی در حرم رضوی ویژه زائران عرب‌زبان + فیلم
کد خبر: 4169227
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
در سالروز شهادت امام رضا(ع)

برپایی آئین سنتی چهارپایه‌خوانی در حرم رضوی ویژه زائران عرب‌زبان + فیلم

آئین سنتی چهارپایه‌خوانی و همچنین دکلمه‌خوانی از شب و روز گذشته در سالروز شهادت امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی با حضور زائران عرب‌زبان کشور‌های مختلف جهان برگزار می‌شود.

سیدمحمد ذوالفقاری، مدیریت زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد ذوالفقاری، مدیریت زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، ضمن تسلیت روز شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع)، اظهار کرد: در سالروز شهادت حضرت رضا(ع) مراسم سنتی و کهن چهارپایه‌خوانی و دکلمه‌خوانی در صحن غدیر حرم مطهر رضوی از شب و روز گذشته، با ذکر مصیبت مداحان و ذاکران عرب‌زبان با حضور جمع کثیری از زائران غیرایرانی و ایرانی آغاز شده است.

وی افزود: چهارپایه‌خوانی در قدیم جزء لاینفک مراسم عزاداری سنتی در ایران، به‌خصوص در حرم مطهر رضوی بوده است، چراکه در گذشته خبری از بلندگو و سیستم باند و اکو نبود تا مداح هرجا دلش خواست بایستد و مداحی کند. برای اینکه مردم هم چهره‌اش را ببینند و هم صدایش را بشنوند، روی یک بلندی می‌رفت و شور و حال حسینی به پا می‌کرد.

این مبلغ عرصه بین‌الملل ادامه داد: بسیاری قدمت این آئین سنتی را بین ۷۰ تا صد سال می‌دانند و معتقدند چهارپایه‌خوانی سنتی ارزشمند و قابل ستایش بود که در کمال سادگی، مردم را به سمت خود می‌کشاند.

انتهای پیام
captcha