آیین رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» برگزار می‌شود
کد خبر: 4170170
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵

آیین رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» برگزار می‌شود

آیین رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» پنج‌شنبه، 30 شهریورماه با حضور آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و جمعی از استادان حوزه علمیه و محققان و پژوهشگران در مدرسه فقهی امام محمد باقر (ع) برگزار می‌شود.

محمدجواد شبیری زنجانیبه گزارش ایکنا، آیین رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» پنج‌شنبه، 30 شهریورماه با حضور آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و جمعی از استادان حوزه علمیه و محققان و پژوهشگران در مدرسه فقهی امام محمد باقر (ع) برگزار می‌شود.

این اثر با تلاش محققان مرکز فقهی امام محمدباقر (ع) و با اشراف آیت‌الله سیدمحمدجواد شبیری، به رشته تحریر درآمده و از سوی مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه‌های علمیه به عنوان متن درسی معرفی شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی گنجعلی، یکی از محققانی که در تدوین این اثر نقش داشته است، گفت: با وجود پیشرفت شگرفت در مباحث علم رجال، اما پراکندگی در آثار علمی این علم وجود داشت، به گونه‌ای که دانش‌پژوه ناگزیر بود برای هر کدام از مباحث منبع‌شناسی علم رجال، آشنایی با ساختار روایات در کتاب‌های حدیثی، نحوه توثیق و تضعیف راویان، تمییز مشترکات و توحید مختلفات، تحریف‌زدایی از سند، به کتاب‌های مختلف رجوع کند و نمی‌توانست به آسانی و تنها با مراجعه به یک کتاب، این مباحث را یاد گیرد. 

وی افزود: در سالیان اخیر، این نیاز به شدت احساس می‌شد که علم رجال باید از پراکندگی در‌آمده و وارد مرحله سازمان‌دهی و نظام‌مندی شود؛ در این راستا، استاد سید محمدجواد شبیری، با بهره‌گیری از تراث علمی والد مکرمشان در علم رجال، و همچنین با تحقیق و تعمیق، کوشیدند در دروس رجال و همچنین کتاب اصول الرجال، به این مهم بپردازند.

گنجعلی گفت: مرکز فقهی امام محمد باقر(ع) نیز با اذعان به این مطلب که در سال‌های اخیر، با تلاش بزرگان و محققان، آثار ارزشمندی در علم رجال و درایه به جامعه علمی تقدیم شده‌ است؛ با بررسی بسیاری از آن‌ها دریافت که همچنان نیاز است کتابی تولید شود که خلأ آموزشی حوزه علمیه در این حیطه را برطرف کند؛ از این رو، با تحقیقات متعدد علمی و با بهره‌گیری از تحقیقات حضرت آیت‌الله العظمی شبیری و استاد معظم و با اشراف استاد، جلد اول کتاب حاضر به نام «استناد در روش شناخت رجال اسناد» را تولید کرد که پنجشنبه شاهد رونمایی از آن هستیم.

این پژوهشگر درباره ویژگی‌های این اثر توضیح داد: بیشتر مباحث پراکنده این علم، در یک جا و با ترتیب و نظامی خاص، ارائه شده‌ است؛ در نتیجه از این جهت، از جامعیت و نظام ویژه‌ای برخوردار است. علاوه بر بهره‌گیری از تحقیقات پیشینیان، نوآوری نیز دارد که این امر خود را با عنوان‌های متعدد نشان داده‌ است.

وی افزود: مباحث غیر کاربردی یا کم‌فایده در آن حذف شده و تنها مشتمل بر مباحث کاربردی است که دانش‌پژوه به‌خصوص در دوره درس خارج بسیار به آن نیاز دارد؛ همراه با نشان دادن ثمرات مباحث در قالب مثال‌ها و مصادیق عینی؛ این امر کمک شایانی می‌کند که دانش‌پژوه با ذهنی بی‌دغدغه و با انگیزه‌ای بالا، وقت و توان خویش را در یادگیری مباحث صرف کند و با شائبه بی‌فایده یا کم فایده بودن مطالب، به بی انگیزگی یا کم انگیزی در خواندن کتاب دچار نشود.

گنجعلی ادامه داد: مباحث در عین این که از نظر علمی، بسیار بالا و متقن است، اما با بیانی شیوا و روان ارائه شده‌ است تا دانش‌پژوه به جای تأمل و دقت در محتوای آن مباحث، مجبور نباشد، عمده وقت و انژری خویش را در حل و فهم عبارات مغلق و پیچیده، صرف کند.

انتهای پیام
captcha