ولایت‌مداری و زمان شناسی؛ وجه اشتراک سه بزرگ مرد ایران
کد خبر: 4191258
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰

ولایت‌مداری و زمان شناسی؛ وجه اشتراک سه بزرگ مرد ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی در خصوص علامه مصباح یزدی، شهید سپهبد سلیمانی سعید کاظمی آشتیانی بیان کرد: این سه شهید بزرگوار علی‌رغم این‌که در عرصه‌های مختلفی فعالیت می‌کردند دارای مشترکاتی بودند که یکی از مشترکات این بزرگواران ولایت‌مداری و ولایت گستری آن‌ها بود.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال فقیه عالیقدر علامه مصباح یزدی و شهادت سرداران مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و دانشمند فرزانه سعید کاظمی آشتیانی و بزرگداشت حماسه ۹ دی و دهه بصیرت روز گذشته ۱۰ دی‌ماه در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم در این اظهار کرد: شهدا برای حفظ جمهوری اسلامی عظمت آفریدند و ما بسیار مدیون آن‌ها هستیم، و امروز سنگر خدمتی به ما داده شده تا دین خود را ادا و به وظایف خود عمل کنیم.

وی در خصوص علامه مصباح یزدی، شهید سلیمانی و سعید کاظمی بیان کرد: این سه شهید بزرگوار علی‌رغم این‌که در عرصه‌های مختلفی فعالیت می‌کردند دارای مشترکاتی بودند که یکی از مشترکات این بزرگواران ولایت‌مداری و ولایت گستری آن‌ها بود که هم به‌معنای واقعی کلمه ولایت‌مدار بودند و هم افزون بر آن ولایت گستر بودند و شعاع اثرگذاری ولایت را توسعه دادند.

رئیس دانشگاه قم افزود: علامه مصباح صرفاً این نبود که عاشق ولایت باشد؛ واقعاً شیفته امام بود در خصوصی‌ترین جلسات چنان از ابراز عشق و علاقه نسبت به ایشان صحبت می‌کرد که انگار درمورد یک معصوم صحبت می‌کند. نسبت‌به مقام معظم رهبری هم به‌همین شکل ارادت داشتند و واقعاً ذوب این شخصیت بزرگ بودند.

شریفی اضافه کرد: افزون براین علامه مصباح ولایت گستر هم بودند و سعی می‌کردند این عشق به ولایت را در همه‌جا گسترش دهند. در سال‌های منتهی یه رحلت ایشان، علی‌رغم همه‌ی کسالت‌ها که باید روزی ۱۶ قرص مصرف می‌کردند از هیچ هجمه‌ای در امان نبودند و از هجمه‌های عجیب وغریبی که به ایشان وارد می‌شد سر سوزنی ناراحت نمی‌شدند و آن را درمانی برای بهتر شدن بیماری‌ها و حال خوب خود می‌دانستند.

وی اضافه کرد: به‌جز شهید بهشتی در برهه‌ی کوتاهی از زمان، هیچ‌کس به اندازه ایشان مورد هجمه دشمن قرار نگرفت و یکی از مهم‌ترین دلایل این مسئله هم همین ولایت گستری بود که با شجاعت تمام از ولایت دفاع می‌کردند و از هیچ‌چیز نمی‌ترسیدند و از بیان حق و دفاع از راه حق از هیچ کاری فروگذار نکردند.

رئیس دانشگاه قم ادامه داد: شهید سلیمانی هم که در این عرصه یکه‌تاز بود، ولایت را در تمام عالم گسترش داد و هر جا که توانست بر نفوذ اسلام و نفوذ کلام لااله‌الاالله افزود. سعید کاظمی هم در حوزه علم و فناوری ورود به عرصه‌ای پیدا کرد که ضلع نظام و جهان بود و نیاز ضروری نظام بود و آن مسئله‌ای که مطالبه ولایت هست را پیگیری کرد و با توجه به سخنان رهبری که هیچ‌کس در ایران به اندازه مقام معظم رهبری از علم و فناوری و پژوهش حمایت و دفاع نکرده و این در دنیا بی‌نظیر است؛ به دانشی دست یافت که توانست ایران را جزو ۵ کشور برتر جهان در زمینه ناباروری کند و ان‌شاءالله این راه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت.

شریفی توضیح داد: ویژگی دوم از تشابهات این سه بزرگوار که درس و عبرتی است برای ما، ویژگی زمان‌شناسی است که اگر نمودار فعالیت‌های بزرگواران را ببینیم تا حد بسیار زیادی با هم تطابق دارند. هرجا خلأ معرفتی و علمی بود آیت‌الله مصباح ورود کردند و نمودار فعالیت‌های شهید سلیمانی هم از ابتدای انقلاب تا شهادت نشان می‌دهد که ایشان دقیقا همان جایی است که باید باشد و نظام به آن نیاز دارد است مرحوم کاظمی هم به‌همین شکل در همان جایی است که باید باشد و به ایشان نیاز بوده است.

وی تصریح کرد: برکت این وقت‌شناسی و زمان‌شناسی هم این بود که هرگزغافل‌گیر نمی‌شدند. آیت‌الله مصباح در مسائل علمی هیچ‌وقت غافلگیر نمی‌شدند و همیشه یا جلوتر از مسائل بودند یا بلافاصله با مسئله‌ای ورود می‌کردند و آن‌را سازمان‌دهی می‌کردند.

وی یادآور شد: شهید سلیمانی هم به همین شکل در هیچ مسئله‌ای غافل‌گیر نمی‌شدند و این‌ها از برکات زمان‌شناسی است. افزون‌براین آن‌ها هیچ‌وقت در فتنه‌ها و موقعیت‌های حساس شبهه زده و نابینا نمی‌شدند و مورد سوءاستفاده بخش‌های سیاسی و احزاب رنگارنگ قرار نمی‌گرفتند.

انتهای پیام
captcha