30درصد نامزدهای حوزه تایباد اهل تسنن هستند
کد خبر: 4200984
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
فرماندار تایباد:

30درصد نامزدهای حوزه تایباد اهل تسنن هستند

مهدی شیردل گفت: در حوزه انتخابیه تایباد ۳۱ نفر تایید صلاحیت شدند که از بین این تعداد یک نفر خانم بوده و ۲۱ نفر تشیع و ۱۰ نفر تسنن هستند که نسبت اهل تسنن ۳۰ درصد است.

مهدی شیردل فرماندار تایبادبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی شیردل فرماندار تایباد، امروز، یک اسفندماه، در برنامه استودیو انتخابات استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: شهرستان تایباد شهر همبستگی و تلاش است. تایباد بیش از ۱۴۵ هزار نفر جمعیت دارد که فرصت‌های ویژه‌ای را رقم زده است. جمعیت تایباد در کشاورزی و دامداری فعالیت دارند و قطب کشاورزی برخی محصولات مانند زعفران و پسته است.

وی ادامه داد: پرداخت به موضوع ظرفیت‌های اقتصادی در تایباد توجه ویژه‌ای را می‌طلبد که در بخش مردمی و دولتی پیگیر هستیم اقداماتی را برای ارتقا پایه درآمدی کشاورزان و رشد اقتصاد و درآمد آن‌ها رقم بزنیم. در زمینه محصولات کشاورزی باید به بحث فراوری، بسته‌بندی، برندسازی و ظرفیت صادرات در دوغارون توجه کنیم تا ارزش افزوده واقعی را برای فعالان بخش کشاورزی به همراه داشته باشد.

شیردل بیان کرد: دوغارون با پیشینه ۱۰۰ سال فعالیت تبادلات مرزی فرصت بی‌نظیری برای فعالان اقتصادی است. نگاه ویژه دولت آقای رئیسی این است که پایه‌های اقتصادی تبادلات را تقویت کنند. دو روز گذشته ما مجوز منطقه آزاد دوغارون را گرفتیم که خبر خوشی برای تایباد و استان است. این امر زمینه‌ای برای استقرار و سرمایه‌گذاری خارجی فراهم می‌کند.

فرماندار تایباد ادامه داد: تمایل افغانستان به سرمایه‌گذاری در تایباد و منطقه آزاد دوغارون فرصت مغتننی است که زمبنه رشد اقتصادی و ارزش افزوده واقعی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد. در این ۱۱ ماه حدود ۳ میلیون تبادلات‌ کالایی بین ما و افغانستان انجام شده است. همه فعالان اقتصادی را دعوت می‌کنیم که به فرصت‌های دوغارون توجه و عنایت ویژه داشته باشند. ما با تمام وجود در فعال‌سازی دروازه طلایی دوغارون در شرق کشور که فرصت بی‌نظیری برای تبادلات اقتصادی است، برنامه بلندمدت خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در تایباد دغدغه‌هایی نیز وجود دارد، عنوان کرد: اصلی‌ترین مساله نماد فرهنگی مثبت شهرستان تایباد است. شاید حسب استقرار مرز و نیروهای مسلح در هنگ مرزی و برخورد با تخلفات و کشف مواد مخدر، نگاه امنیتی و منفی نسبت به تایباد وجود داشته باشد. یکی از موضوعاتی که به جد دنبال خواهیم کرد این است که نمادهای فرهنگی مثبت شهرستان را معرفی کنیم. ما مفاخر علمی داریم که امروز به برکت وجود نظام، فضای رشد و بلوغ جوانان فراهم شده است.

شیردل تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های بارز تایباد همراهی و زندگی برادرانه اهل تشیع و تسنن است که در این زمینه همراهی و همبستگی بی‌نظیری داریم. دست وحدت علمای اهل سنت و تشیع در راهپیمایی ۲۲ بهمن، وحدت و همدلی ناگسستنی بین شیعه و سنی را نشان می‌دهد. وجود ‌امنیت یکی از موضوعاتی است که شاید در تایباد دغدغه اصلی نباشد، زیرا احساس امنیت وجود دارد.

فرماندار تایباد گفت: امروز ایران جزو امن‌ترین کشورهای جهان است. ما همجوار خودمان کشورهایی مانند افغانستان و عراق داریم که آمریکا با ادعای برقراری امنیت در این کشورها حضور پیدا کرد اما بعد از ۲۵ سال که خارج شد حتی زیرساخت‌های عمومی مردم هم از بین رفته بود. نگاه اولیه و شعار آمریکا پیشرفت اما عملکرد آن‌ها بیانگر این بود که نگاه استعماری و سلطه‌گری را جزو برنامه داشتند و نگاه خدمت نداشتند.

وی افزود: اگر ایران امروز جزو امن‌ترین کشورها است، چون خیلی‌ها دین خود را ادا کردند. ۱۲۶ شهید شهرستان تایباد دین خود را برای برقراری امنیت ادا نموند و اکنون فرصت تعیین سرنوشت در ۱۱ اسفندماه برای حفظ و بقای امنیت است که صرفا باید پای صندوق رأی برویم. امروز وظیفه شهروندان ایرانی حضور پای صندوق‌های رأی در ۱۱ اسفندماه برای برقراری امنیت و تامین سرنوشت خودمان است. آینده ایران روشن بوده و آنچه در ۴۵ سال اخیر گذشته بیانگر دستاوردهای ویژه است.

شیردل با اشاره به اینکه ما در تایباد ۱۴۵ هزار نفر جمعیت داریم، تصریح کرد: ۸۰ شعبه اخذ رأی برای این جمعیت پیش‌بینی کردیم که ۲۰ درصد افزایش شعب داشتیم. ما در تایباد ۱۵۰۰ رأی اولی داریم و واجدین شرایط حدود ۹۰ هزار نفر هستند. نامزدها با نگاه خدمت ثبت نام کردند. در مرحله اولیه ۱۴۸ نفر ثبت نام داشتند که در نهایت در حوزه انتخابیه تایباد ۳۱ نفر تایید صلاحیت شدند. از بین این تعداد یک خانم تایید صلاحیت شده و ۲۱ نفر تشیع و ۱۰ نفر تسنن هستند که نسبت اهل تسنن ۳۰ درصد است. دوره قبل ۷۳ درصد مشارکت داشتیم که امسال نیز رکورد دوره قبل خواهد بود. 

در ادامه مهدی عباسپور فرماندار شهرستان خواف، گفت: این شهرستان مانند سایر نقاط کشور مقدمات لازم را برای یک انتخابات باشکوه فراهم کرده و آمادگی لازم برای این اتفاق خوب در سطح شهرستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در مرحله پیش ثبت نام ۱۴۲ نفر ثبت نام اولیه داشتند که ۱۳۵ نفر مرد و ۷ نفر زن بودند، بیان کرد: در مرحله دوم که باید ثبت‌نام خود را قطعی می‌کردند از ۱۴۲ نفر، ۹۰ نفر ثبت ‌نام قطعی انجام دادند که ۸۵ نفر مرد و ۵ نفر زن بودند. در هیئت اجرایی مرکز حوزه انتخابی خواف و رشتخوار ۵۴ نفر تایید صلاحیت شدند که ۵۰ نفر مرد و ۴ نفر زن هستند.

عباسپور بیان کرد: در ادامه روند بررسی صلاحیت کاندیداها براساس نظر نهایی شورای نگهبان از تعداد ۹۰ نفر ثبت نام قطعی، ۴۵ نفر تایید صلاحیت شدند که ۴۲ نفر مرد و ۳ نفر زن هستند. از این ۴۵ نفر، ۴۱ نفر شیعه و ۴ نفر اهل تسنن هستند و برای یک کرسی رقابت می‌کنند. همچنین از این ۴۵ نفر ۳۵ نفر سنی بین ۳۰ تا ۵۰ سال دارند که نشان‌دهنده اقبال و امید جوانان به آینده شهرستان و کشور است، این افراد احساس مسئولیت کردند و در خودشان توانمندی دیدند.

فرماندار خواف گفت: خواف مرکز حوزه انتخابیه دو شهرستان خواف و رشتخوار است. در خواف ۱۴۵ شعبه اخذ رای داریم که ۵۳ شعبه شهری و ۹۲ شعبه روستایی است. در شهرستان خواف ۹۲ شعبه اخذ رای داریم که ۴۰ شعبه شهری و ۵۲ شعبه روستایی هستند.

وی با اشاره به اینکه واجدین شرایط در حوزه انتخابیه ۱۴۳ هزار نفر بوده که حدود ۹۴ هزار نفر در خواف هستند، تصریح کرد: با توجه به تاکیداتی که برای حضور رای‌اولی‌ها تا امروز انجام شده، ۱۳۲۰ نفر دانش‌آموز رای‌اولی و در مجموع ۵۳۰۰ نفر رای‌اولی داریم.

عباسپور اظهار کرد: در زمینه مشارکت اتفاقات بسیار خوبی در سطح شهرستان افتاد. ما جهاد تبیین را از سال گذشته شروع و امسال با جدیت بیشتری موضوع را پیگیری کردیم. بیش از ۵۰ جلسه مهم با دعوت از مدیران ملی و استانی برای سطوح مختلف جامعه داشتیم که دستاوردهای نظام و اتفاقات طول دولت سیزدهم در شهرستان خواف را به استحضار مردم رساندیم.

فرماندار خواف ادامه داد: برآورد ما از وضعیت مشارکت برآورد بسیار خوبی است. براساس نظرسنجی در سطح شهرستان، مشارکت را در این دوره مانند دوره‌های قبل ارزیابی می‌کنیم که یکی از بهترین شهرستان‌ها در حوزه مشارکت بودیم. حداقل مشارکت ماننده دوره قبل حدود ۷۵ درصد خواهد بود. مردم با مطالعه انتخاب می‌کنند و انتخاب آن‌ها وابسته به جناح و مذهب خاصی نیست.

انتهای پیام
captcha