رونمایی از اولین قرآن منقش به تذهیب شیعه در نمایشگاه قرآن مشهد
کد خبر: 4206190
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷

رونمایی از اولین قرآن منقش به تذهیب شیعه در نمایشگاه قرآن مشهد

یک کاتب قرآن و تذهیب‌کار در مراسم رونمایی از اولین قرآن منقش به تذهیب شیعه در نمایشگاه قرآن مشهد گفت: در این قرآن نام 14 معصوم(ع) و دعای «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» 14 مرتبه در حاشیه صفحات آن نگاشته شده است.

رونمایی از اولین قرآن منقش به تذهیب شیعه در نمایشگاه قرآن مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، شاهین برجسته ثانی، کاتب قرآن و تذهیب‌کار، در مراسم رونمایی از اولین قرآن منقش به تذهیب شیعه که شامگاه 27 اسفندماه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد برگزار شد در خصوص این اثر منحصر به‌فرد اظهار کرد: این قرآن با تذهیب شیعی مزین شده و نام 14 معصوم(ع) و دعای «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» 14 مرتبه در حاشیه صفحات آن نگاشته شده است.

وی افزود: سیاه‌مشقی کامل از اسماء‌الحسنی (100 اسم خداوند و 14 اسم معصومین(ع) در انتهای قرآن نوشته و صفحات قرآن در هر سوره با خط ثلث ایرانی به نامی مقدس مزین شده‌ است، به‌عبارتی، در 114 سوره قرآن، 114 اسم اعظم خداوند به نگارش درآمده است.

برجسته ثانی در خصوص طرح این قرآن گفت: طرح سرو ایرانی که نشان از تواضع و عظمت دارد، در وسط صفحات قرار گرفته و متن قرآن با خط نسخ ایرانی در داخل این نماد نگاشته شده است. این قرآن در قطع رحلی و A3 با خط نسخ ایرانی کتابت شده است.

این هنرمند قرآنی با تأکید بر ایرانی بودن خطوط این قرآن تصریح کرد: تنها خط عربی در این قرآن، خط کوفی است که حضرت امیرالمؤمنین(ع) اولین قرآن را به این خط کتابت کرده است. از تذهیب شیعی در قرآن‌های کریم، غفلت شده و تاکنون کسی در این زمینه کار نکرده و متأسفانه در بحث قرآن شیعه کار شاخصی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه سال‌ها در زمینه اعتقادات شیعی کار کرده و کتاب‌هایی مانند نهج‌البلاغه و تفسیر قرآن را گزیده‌نویسی کرده است، گفت: معتقدم که شیعه در این زمینه کم‌کاری کرده است.

این هنرمند قرآنی با اشاره به اینکه همسرش ایده این قرآن را به او داده است، افزود: با مشورت همسرم به این نتیجه رسیدیم که این قرآن با این سبک و سیاق کتابت شود. در این قرآن بیش از هشت هزار مرتبه دعای «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» تکرار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از اتمام کتابت قرآن، توسط نشر قاف در تهران چاپ خواهد شد، اظهار کرد: امیدواریم این اثر بتواند در ترویج فرهنگ و معارف شیعی مؤثر باشد.

در ادامه این مراسم حمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: امیدواریم نور و برکت ماه مبارک رمضان در طول سال جاری باشد و خوشحالم که  شاهد رونمایی از اثر فاخر و ارزشمند اولین قرآن منقش به تذهیب شیعه هستیم.

وی با اشاره به سابقه هنری شاهین برجسته ثانی، کاتب و تذهیب‌کار این قرآن گفت: وی از شاگردان فعال استاد علی‌اکبر اسماعیلی قوچانی است که تاکنون آثار قرآنی و مذهبی متعددی را کتابت و تذهیب کرده است.

صمدی با تأکید بر ماندگاری آثار هنری و علمی بیان کرد: اگر هنر و علم منجر به تولید اثر شود، آن اثر باقی خواهد ماند و خوشبختانه این قرآن که با خط نسخ فارسی و به‌صورت هنرمندانه کتابت شده، تا جزء هشتم به اتمام رسیده است.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امیدواریم که در سایه قرآن کریم و اهل بیت(ع) همه هنرمندان و دوستداران علم و هنر بتوانند دستاوردهای خوبی را خلق کنند.

انتهای پیام
captcha