حج یک مناسک است؛ اعمالی مشخص و به صورت دقیق از پیش تعیین شده که همه مسلمانان حاضر در این مراسم باید به صورت دقیق آن را انجام دهند. اما آیا منظر و مقصود خداوند از قرار دادن حج به عنوان یکی از فروع دین اسلام انجام ظاهری همین اعمال است؟
مطالعه احادیث حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع) و نیز کتابهای بزرگان دین در خصوص حج حکایت از وجود اسراری ژرف در پس هر عملی در این مناسک دارد. اسراری که مطالعه و آشنایی با آنها موجب به کمال مطلوب رساندن عمل عظیم حج میشود.
خبرگزاری ایکنا ضمن آرزوی حجی مقبول برای همه زائران بیتالله الحرام، درس گفتارهای اسرار حج را با تدریس حجتالاسلام عبدالحسن افتخاری، استاد حوزه و دانشگاه و روحانی کاروانهای حج تهیه کرده است تا گامی در جهت آشنا کردن هرچه بیشتر زائران با اسرار حج برداشته شود.
یازدهمین بخش از این مجموعه با موضوع «احرام در حج بزرگ» را با هم میبینیم و میخوانیم.
مطالبی که در جلسات قبل در مورد احرام، طواف، سعی و ... مطرح شد، مجموعهای از اعمال است که عمره تمتع را تشکیل میدهد که حج کوچک و حج اصغر است و حج بزرگ بعد از این اعمال شروع میشود که مجموعه اعمال گستردهای دارد که در جلسات بعدی مطالبی مختصر در خصوص آنها تقدیم میکنم؛ در جلسه اول مطرح شد که میشود حج مناسک انجام داد اما حاجی که حج معانی را انجام میدهد هم حالش بهتر است و هم لذت بیشتری در این سفر خواهد برد.
برای حج تمتع باید احرام مجدد ببندیم. یعنی وقتی اعمال عمره تمام شد و از احرام خارج شدیم، برای انجام اعمال حج تمتع باید احرام دیگری ببندیم. بستن این احرام ترجیحاً باید از کنار کعبه و مسجدالحرام باشد و اگر نشد در محلی هرچه نزدیکتر به مسجدالحرام و کعبه احرام حج تمتع بسته شود. هر چه محل بستن احرام حج تمتع به کعبه نزدیکتر باشد فضیلت بیشتری دارد.
اینکه حج تمتع باید از نزدیک کعبه شروع شود یک رمز دارد و گویی میخواهد به ما یادآوری کند حج آمدن به مکه، حرم و طواف نیست، حج رفتن از کنار کعبه است.حج رفتن از حرم به بیرون است و چیز دیگری است که باید آن را پیدا کرد. به این مسئله باید به شکل دیگری نگاه کرده و به خود یادآوری کرد که با طواف به آخر خط و به سلوک نهایی نرسیدهایم.
امام صادق(ع) میفرمایند: وقتی که حاجی به مکه آمد و طواف خود را انجام داد و تقصیر کرد و عمره او تمام شد باید احرام ببندد و از حرم بیرون برود؛ حج از بیرون حرم شروع میشود. این مسئله خیلی جالب است و زائران باید دقت داشته باشند که اصل حج از بیرون حرم شروع میشود که امام صادق(ع) فرمودهاند خداوند سه مرحله را قرار داده و سه پرده انداخته برای حاجیان که باید از این سه مرحله بگذرند و آنها را پشت سر بگذرند تا بتوانند یکبار دیگر به سمت مکه و مسجدالحرام بیایند و طواف دیگری کنند.
طوافی که در عمره بود، طواف آشنایی بود. با مسیر آشنا شدیم اما اکنون اگر بخواهیم حاجی شویم، این آشنایی ما را حاجی نمیکند؛ از اینجا باید حرکت دیگری داشته باشیم و آن حرکت این است که زائر باید از کنار کعبه احرام ببندد و کعبه را پشت سر بگذارد و از منزل اول که بیرون از حرم است یعنی عرفات کار را شروع کند و بعد از عرفات به مشعر برود و شبی را در مشعر باشد و بعد به منا برود و مجموعه اعمالی را در منا انجام دهد و بعد از پایان اعمال موفقیتآمیز منا فردی میشود که آماده شده یکبار دیگر به حرم، مسجدالحرام و طواف کعبه برود و آن موقع است که آماده شده تا کارش را انجام دهد. میبینید چقدر این نکات ظریف است که حاجی باید از مسیر، از جریان آمده خارج شود، از این دور خارج شود و از جای دیگری اینبار وارد حج شود.
تا اینجا به عنوان یک مهمان از حاجی پذیرایی کردند، او را دعوت کردند و گفتند هر دور کعبه برای حاجی مساوی با هزار دوری است که ملائکه برای پاک شدن انجام میدهند، اما حاجی تو با یک دور پاک میشوی و هفت دور طواف تو به دور کعبه با هفت هزار دور به دور عرش چرخیدن ملائکه برابر است اما حج این نیست.
این یک پذیرایی است که در آن پاک میشوی. زائر در عمره، تعمیر و آماده میشود تا کارش را از جای دیگری دنبال کند که در جلسات بعد مطالبی را در مورد آن مطرح میکنم.
انتهای پیام