حج یک مناسک است؛ اعمالی مشخص و به صورت دقیق از پیش تعیین شده که همه مسلمانان حاضر در این مراسم باید به صورت دقیق آن را انجام دهند. اما آیا منظر و مقصود خداوند از قرار دادن حج به عنوان یکی از فروع دین اسلام انجام ظاهری همین اعمال است؟
مطالعه احادیث حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع) و نیز کتابهای بزرگان دین در خصوص حج حکایت از وجود اسراری ژرف در پس هر عملی در این مناسک دارد. اسراری که مطالعه و آشنایی با آنها موجب به کمال مطلوب رساندن عمل عظیم حج میشود.
خبرگزاری ایکنا ضمن آرزوی حجی مقبول برای همه زائران بیتالله الحرام، درس گفتارهای اسرار حج را با تدریس حجتالاسلام عبدالحسن افتخاری، استاد حوزه و دانشگاه و روحانی کاروانهای حج تهیه کرده است تا گامی در جهت آشنا کردن هرچه بیشتر زائران با اسرار حج برداشته شود.
هفدهمین بخش از این مجموعه با موضوع «سنگباران شیطان» را با هم میبینیم و میخوانیم.
حاجی بعد از گذر از عرفات و رفتن به مشعر با طلوع آفتاب وارد سرزمین منا میشود. فاصله زیادی بین مشعر و منا نیست اما حاجی کارهای زیادی در مشعر دارد. در عرفات پاکی را داشت، در مشعر تمرکز و ذکر را داشت و با خدا انس گرفت و نزدیک شد و اکنون در مسیر خود به منا میرسد و باید نشان دهد رفتارهای خودش را چطور تنظیم میکند.
با ورود به منا اولین کاری که زائر حج میکند این است که با شیطان بزرگ میجنگد و در واقع نشان میدهد من نیامدهام یک کار عرفانی انجام دهم و بعد در خلسه عرفانی بروم و از زندگی، ارتباط، مبارزه و ... چیزی سر در نیاورم.
زائر حج که از مشعر سلاح خود را پر کرده است، برای درگیری با شیطان بزرگ با ورود به منا به سمت جمره عقبه، شیطان بزرگ که راه او را به سمت حرم بسته و نمیگذارد به سمت حرم برود، حرکت میکند چون حرم بعد از جمره بزرگ است.
اما رمی جمره چه معنایی دارد؟ حاجی باید هفت سنگ به نماد شیطان بزند و با هر سنگی که میزند یک الله اکبر بگوید و سعی کند که وضو داشته باشد. روز اول این سنگها را میزند، روز دوم سه جمره هست که باید هر کدام را با هفت سنگ بزند و روز سوم هم باز این سه را باید بزند. آغاز روز عید قربان که روز دهم ذیالحجه است، حاجی در منا اولین حرکت خود را برای جنگ با شیطان شروع میکند که مانع رفتن او به سوی حرم است.
هفت سنگ به سمت جمره شیطان بزرگ پرتاب میشود؛ در این کار چه سر و رازی وجود دارد؟ سادهترین معنایی که در این مبارزه وجود دارد این است که من به اینجا رسیدهام که هزاران سنگ که بزنم و دیگران هم که دهها هزار سنگ بزنند این مانع بزرگ، این نماد شیطان از بین نمیرود اما من مسیر خودم را مشخص میکنم که تا پایان عمرم و تا پایان عالم هستی، نماد شیطان و شیطنت هست و من با این شیطان درگیر هستیم.
حاجیان هر کدام با یک سلاح ریز، با اسلحهای که آنها را از حرم برداشته، همراه با یک ذکر و اطمینان پیدا کردن از اینکه سنگهایی که پرتاب کرده به هدف خورده است، این مبارزه را خیلی جدی ادامه میدهد.
در روایات است که با هر سنگی که زائر حج پرتاب میکند آن بخش شیطانی وجود خودش را که مال او نیست، بخش ظلمانی خودش را که جلوی نور را گرفته برمیدارد و به سمت شیطان پرتاب میکند و میگوید اینها مال من نیست و متعلق به توست و من آنها را به تو بر میگردانم؛ حسد، حرص، انحراف و ... را به سمت شیطان پرتاب میکند و این حال را پیدا میکند که من در اولین گام بعد از مشعر و ذکر، مبارزه خودم را با هر نماد شیطانی از حالا به بعد خواهم داشت. این میشود رمی که اولین قدم در مناست و اولین مبارزه جدی برای ادامه زندگی و بندگی.
انتهای پیام