به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری اولین کنفرانس ملی «حکمرانی و نظام سیاستگذاری فرهنگی» دوشنبه ۳۰ مهرماه با حضور ابراهیم شکرانی، دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمود نظرنیا، دبیر کنفرانس و جمعی از مسئولان و کارشناسان ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دبیرخانه این شورا برگزار شد.
شکرانی در این نشست با اشاره به تغییرات جدی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد فرهنگی و اجتماعی گفت: در سال ۱۴۰۰ ملزم شدیم در رویکردها، مأموریتها و ساختارهای فرهنگی کشور تحول ایجاد کنیم و در این راستا سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. سند در پی این بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی به قرارگاه مرکزی کشور تبدیل شود.
وی افزود: یکی از چهار ستاد تشکیل شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد فرهنگی و اجتماعی است که مدیریت فرهنگی و اجتماعی که در کشور در این شورا وجود نداشت را برعهده دارد. در واقع رویکرد سلبی حوزه فرهنگی و اجتماعی اعم از جلوگیری از آسیبهای اجتماعی و ... دارای متولی است، اما رویکرد ایجابی این مسئله در کشورمان فاقد متولی بود که این ستاد در همین راستا تشکیل شده است.
شکرانی ادامه داد: کنفرانس «حکمرانی و نظام سیاستگذاری فرهنگی» به ابتکار اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور برگزار میشود و همانطور که در محورهای آن پیشبینی شده است، این کنفرانس، تأکید بر حکمرانی فرهنگی و اجتماعی است. امسال چهلمین سال تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ۴۰ سال اول را سپری کردیم و گام دوم در چهل سال دوم آغاز شده است؛ از این رو باید نگاهی به گذشته داشته باشیم و ظرفیتهای آینده و چالشها را مورد بررسی قرار داده و در قالب حکمرانی فرهنگ و اجتماع مطمح نظر قرار دهیم.
وی تأکید کرد: مسیرمان تعامل جدی با نخبگان و صاحبنظران، قوای سهگانه، تشکلهای مردمی و ... است که در این کنفرانس مورد توجه بوده و در بخش محورهای کنفرانس و محور ویژه پیشبینی شده است.
شکرانی در ادامه به برخی از محورهای کنفرانس اشاره کرد و افزود: مدل و چارچوب حکمرانی قرارگاهی در گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از محورهای مهم این کنفرانس است که در این راستا الگوهای نهادهای لشکری و کشوری را دریافت کردیم، اما هنوز نتوانستیم به جمعبندی برسیم که قرارگاه چه ویژگیهایی میتواند داشته باشد. در رابطه با محور مدل ارزیابی ساختار فرهنگی نیز این نکته حائز اهمیت است که با توجه به وجود ۶۱ دستگاه اصلی فرهنگی در کشور نیاز است مدلی برای ارزیابی ساختار فرهنگی وجود داشته باشد. همچنین حسابرسی فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و مشخص شود که چه تفاوتی با حسابرسی مالی دارد.
محمود نظرنیا، رئیس اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور و دبیر کنفرانس در ادامه این نشست گفت: رسالت اصلی این اندیشکده اصلاح ساختار حکمرانی در کشور است و در طول سه سال فعالیت، توفیقات بسیاری به دست آورده است. براساس دغدغهای که این اندیشکده داشته، کنفرانسهایی را حول حکمرانی اقتصادی، حقوقی و ... برگزار کرده است.
وی در ادامه به محورهای این کنفرانس اشاره کرد و گفت: حکمرانی فرهنگی و سیاستهای جمعیتی در کشور، حکمرانی فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی، حکمرانی فرهنگی و آیندهنگری تحولات خانواده، حکمرانی و آمایش دستگاهها و نهادهای فرهنگی و ظرفیتهای مغفول مانده فرهنگی در قانون اساسی از جمله مهمترین محورهای این کنفرانس است که در آذرماه برگزار خواهد شد و محققان و پژوهشگران میتوانند مقالات خود را تا ۳۰ آبان در موضوعات یادشده ارسال کنند.
نظرنیا ادامه داد: دغدغهای که اکنون در رابطه با مسائل جمعیتی در کشور وجود دارد و تأکیداتی که مقام معظم رهبری در رابطه با این مسئله داشتند، در کنفرانس «حکمرانی و نظام سیاستگذاری فرهنگی» محور حکمرانی فرهنگی و سیاستهای جمعیتی در کشور مورد توجه قرار گرفته است. البته در اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور نیز میز تخصصی جمعیت به صورت جدی فعالیت میکند.
امید عبداللهی، معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این نشست به قدمت این شورا اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب درباره این شورا و تأثیر عملکرد آن در مسائل فرهنگی و اجتماعی بیانات و تأکیدات بسیاری داشتهاند، اما با وجود توفیقات این شورا هنوز انتظارات رهبر انقلاب برآورده نشده است و معظمله صراحتاً بارها به این موضوع اشاره کردهاند. با وجود اینکه این شورا، سندهای مناسبی را تصویب کرده است، اما برای جلوگیری از اجرای ناموفق مصوبات این شورا و همچنین اسناد، ایجاد پل میان حوزه سیاستگذاری و میدان عمل را در دستور کار قرار داده است.
عبداللهی در ادامه بیان کرد: تأکیدات مقام معظم رهبری و همچنین سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی ما را بر آن داشت که به مسائل اجتماعی نیز ورود کنیم، در همین راستا مسائل اجتماعی کشور احصاء شد و در حوزه حکمرانی اجتماعی به بحث سیاستگذاری و راهبری ورود کردیم و بر همین اساس، مسائلی مانند امید، سرمایه اجتماعی، نشاط اجتماعی، اخلاق عمومی و ... را مورد توجه قرار دادیم و به این نکته رسیدیم که تمام مسائل اجتماعی چه مسائل موجود در حوزه آسیبها، چه پیشرفتهای اجتماعی و چه مسائل موجود در حوزه تعاملات اجتماعی، از بههم پیوستگی بسیار زیادی برخوردارند، به عبارتی همه این شاخصها به صورت مستمر و مشخص بر یکدیگر تأثیر میگذارند.
علی نظرمنصوری، مدیر امور مسائل آسیبهای اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست گفت: در گذشته، در فضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به حوزه اجتماعی کمتر توجه میشد و عرصه آسیبهای اجتماعی، محل ورود شورا نبود تا اینکه با ابلاغ سند تحول، شورای عالی انقلاب فرهنگی با رویکرد مشخص به حوزه آسیبهای اجتماعی ورود جدیتر شد.
وی ادامه داد: با توجه به همه این مسائل در حوزه معاونت اجتماعی اموری در این حوزه مدنظر قرار گرفت و در حرکت به سمت حل مسئله و احصای آنها میزهای تخصصی تشکیل دادیم که برای مثال ذیل امور و مسائل و آسیبهای اجتماعی، پنج میز تشکیل شد و توجه به رویکرد جدیدی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیش گرفته تغییرات بسیار مناسبی در عرصه فرهنگی و اجتماعی جامعه را شاهد خواهیم بود.
رضا عموزادی، مدیر امور رسانه و فضای مجازی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورا در ادامه این نشست گفت: فضای مجازی موضوعی است که امروز شاهد رشد سریع کاربران در این حوزه فضای هستیم و این باعث شد که در حکمرانی فضای مجازی سیاستگذاری انجام شود و اکنون دولت پلتفرمی مطرح است که فضای جدیدی ایجاد میکند.
رضا عموزادی ادامه داد: در حکمرانی فضای مجازی چند میز تشکیل دادیم که شامل میز بازیهای یارانهای، میز سواد رسانهای و فضای مجازی و نیز شبکه نمایش خانگی و صوت و تصویر فراگیر است، موضوع دیگر در بحث فضای مجازی، جنگ شناختی است که در این زمینه نیازمند همکاری همه دستگاههای قانونگذار هستیم.
روح الله فرهادی، معاون فرهنگی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورا درباره اولویتهای حکمرانی فرهنگی و اجتماعی گفت: در این عرصه، هفت اولویت مهم در نظر گرفته شده و ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی از یک سال پیش به این مسئله ورود کرده است که برخی از این اولویتها شامل سبک زندگی اسلامی ایرانی، هویت ملی و احساس تعلق ملی، استفاده از فرصتهای فرهنگی و اجتماعی و منطقهای و جهانی، بازسازی و اصلاح ساختار انقلاب فرهنگی و اجتماعی و فضای مجازی قانونمند و هوشمند است.
انتهای پیام