به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین گرامیداشت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی امروز، هشتم اسفندماه با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در محل سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، حجتالاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۳۶ هزار شهید دانشآموز و شهیدان رجایی و باهنر، بیان کرد: جا دارد هفته امور تربیتی را به تمامی معلمان زحمتکش ایران اسلامی تبریک عرض کنیم. مقوله تربیت دانشآموزان در کلاس درس و از سوی همه معلمان صورت میگیرد و تفکیکی بین معلمان دروس مختلف نیست.
وی افزود: این روز فرخنده را به مدیران هزار و ۱۸۲ کانون فرهنگی، تربیتی، مسئولان ۸۴۰ دارالقرآن آموزش و پرورش، مدیران ۷۰۰ مرکز مشاوره، مسئولان ۳۴۶ اردوگاه دانشآموزی در سراسر کشور و تمامی کنشگران عرصه آموزش و آموزش تبریک میگویم. همچنین، از همه عزیزانی که در سنگر مسجد، هیئت و محله کار تربیتی میکنند نیز قدردانی میکنیم. باید بدانیم که موقعیت درسی و تربیتی فقط در کتاب درس خلاصه نمیشود، بلکه تنوع موقعیتهای یادگیری امروز یکی از اصلیترین نیازهای جامعه است.
پورثانی بیان کرد: شهید آرمان علی وردی شهید راه امور تربیتی بود. امروز برقراری پیوند بین مسجد و مدرسه و پیوند بین مدرسه و تمامی موقعیتهای محله برای رسیدن به کانون تربیتی فرزندان ایران اسلامی بسیار ضروری است. برای مقوله تربیت دانشآموزان باید تمامی ارکان تأثیرگذار محله را گرد مدرسه جمع کرده و با هم کار تربیتی انجام دهیم؛ لذا موقعیتهای مختلف برای تربیت دانشآموزان بسیار مهم است. روز امور تربیتی متعلق به تمامی کنشگران عرصه تربیت و تربیت، اولویت نظام آموزش و پرورش است.
وی تصریح کرد: در سند تحول آموزش و پرورش به کلمه تربیت اهمیت ویژهای داده شده است. اگر بتوانیم دانشآموزان را از منظر تربیتی رشد دهیم، قطعاً مسائل آموزشی و هنری آنها نیز حل خواهد شد. باید بتوانیم استعداد بالقوه دانشآموزان را شناسایی کرده و به سمت آرمانها و افق اساسی انقلاب اسلامی حرکت دهیم.
پورثانی اظهار کرد: تربیت فرآیندی برای حرکت از وضعیت نامطلوب موجود به وضعیت مطلوب ناموجود است؛ لذا باید در مسیر تربیت و رشد دانشآموزان حرکت کرده و از موقعیتهای مختلف برای تربیت ایشان استفاده کنیم. اصلیترین وظیفه ما در آموزش و پرورش، تربیت دانشآموزان است و باید تمامی همت خود را در این زمینه به کار بریم.
در ادامه این مراسم و پس از اجرای برنامه تجلیل از خانواده شهید محمدحسن اسماعیل، شهید امور تربیتی، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی ضمن قرائت پیام رئیسجمهور به مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی بیان کرد: امیدوارم که فضای خوب پرورشی و فرهنگی که اثرات خوبی برای نظام تعلیم و تربیت داشته است، ادامه پیدا کند.
وی افزود: از مجموعه همکاران در معاونت فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مربیان، مشاوران و مدیرانی که در راستای امر تربیت و پرورش دانشآموزان تلاش میکنند، سپاسگزارم. یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و شهدای عرصه تعلیم و تربیت کشور و نیز ۳۶ هزار شهید دانشآموز را گرامی میداریم. این دانشآموزان پرورش یافته مربیان تربیتی بودند.
کاظمی ادامه داد: حوزه پرورشی و فرهنگی از ابتدای انقلاب یکی از بخشهای تعلیم و تربیت بوده است؛ به گونهای که تقریباً تمام انتظارات نظام تعلیم و تربیت از این حوزه مطالبه شده است. تقریباً حوزه پرورشی و فرهنگی برابر با تربیت کل دانشآموزان دانسته میشود.
وی افزود: تربیت کار تمامی معلمان و دستاندرکاران تعلیم و تربیت است. تمامی کادر اجرایی یک مدرسه در علوم مختلف کار تربیتی میکنند. این جایگاه متعالی و ارزشمند یعنی جایگاه تعلیم و تربیت یادگار شهیدان رجایی و باهنر بود که تلاش کردند انقلاب فرهنگی از این مسیر در فضای ذهنی و افکار جوانان جامعه شکل گرفته و جلوی بسیاری از انحرافات مختلف اعتقادی و سیاسی را بگیرد.
کاظمی با بیان اینکه نقش حوزه تربیتی نقشی بسیار پررنگ و اثرگذار است، گفت: در دورانی که نهاد امور تربیتی شکل گرفت، طی ۴۵ شال گذشته فراز و فرودهای بسیاری را طی کرده و همچنان در صف مقدم مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب قرار دارد. این نهاد انقلابی در دورهای به اوج رسید و بعدها متأسفانه در دورهای تضعیف شده و هنوز هم به طور کامل احیا نشده است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در نظام تعلیم و تربیت دو مأموریت اساسی داریم که شامل انتقال علم و دانش برای رشد کشور جهت دستیابی به قلههای پیشرفت و نیز انتقال باورها و اعتقادات انقلابی و دینی است که بیشترین بار این بخش بر دوش مربیان پرورشی و فرهنگی است. جوانان امروز ما بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی آمادهتر از جوانان ابتدای انقلاب در دفاع از ایران اسلامی هستند.
وی بیان کرد: در دوران جدید بخش جدیدی به امور تربیتی اضافه شده که کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی نام دارد. این موضوع یکی از مهمترین برنامههای نظام آموزش و پرورش کشور است. در این حوزه به نقشه جامعی و نقشه راهی دست پیدا کردهایم که باید به خوبی بدان پرداخته شود. مهمترین مأموریت نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در این بخش، توسعه و ترویج فرهنگ قرآن کریم و اقامه نماز است.
کاظمی اظهار کرد: یکی از بزرگترین چالشهای موجود در حوزه پرورشی و فرهنگی نیز تحول و بهروزرسانی است. اگر نتوانیم خود را با استفاده از فناوری جدید به جلو ببریم، قطعاً عقب مانده و تلفات زیادی خواهیم داشت. باید با استفاده از روشهای جدید، تقویت هویت دینی و ملی را در دستور کار قرار دهیم. امروز یکی از برنامههای تحولی آموزش و پرورش، تحول در برنامه درسی مدرسه است؛ بهگونهای که فعالیتهای پرورشی و فرهنگی نیز در برنامه درسی کشور قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز نیازمند یک هیئت اندیشهورز قوی در حوزه پرورشی و فرهنگی هستیم تا بتوانیم به تحولآفرینی در این حوزه برسیم. اگر امروز در حوزه موفقیت در عرصه پرورشی و فرهنگی با چالش و مشکلاتی مواجه هستیم، باید به حسن فعلی و حسن فاعلی دست پیدا کنیم. باید بدانیم زمانی موفق خواهیم شد که به دانشآموزان و نقشپذیری آنها در فضای تعلیم و تربیت تکیه کنیم. اگر به مدرسه و دانشآموز بازگردیم، قطعاً اتفاقات خوبی در حوزه تعلیم و تربیت رقم خواهد خورد.
در ادامه، حمیدرضا حاجیبابایی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی بیان کرد: توفیق بزرگی است که امروز در جمع عزیزانی هستم که نقشی اساسی در نظام تعلیم و تربیت دارند. هر گلی که در آموزش و پرورش کاشته شود، در هر زمانی بوی خوش خود را خواهد داشت.
وی افزود: باید بدانیم که آجرها و حیاط و تمامی اجزای نظام مدرسه نیز تربیتی است و این موضوع نشان از اهمیت موضوع تربیت دارد. اگر بتوانیم نشاط و شادابی را به مدارس و در میان دانشآموزان و معلمان بیاوریم، بسیاری از مشکلات تربیتی و پرورشی نیز حل خواهد شد.
حاجیبابایی اظهار کرد: در زمانی که توفیق خدمت در وزارت آموزش و پرورش را داشتم، سمت معاون اجرایی مدارس به تصویب رسید که بسیاری از دفترداران و معلمان از آن استفاده کردند. امروز باید آموزش و پرورش را شاداب و بانشاط کرد.
وی تصریح کرد: امروز نظام آموزش و پرورش باید مقوله تحول را به خوبی بپذیرد. قرآن کریم یکپارچه هنر است و خداوند متعال با نازل کردن قرآن هنرنمایی بزرگ خود را نشان داده است. باید امروز هنر برداشت از قرآن را افزایش دهیم. مشکل ما در کشور این است که باید غذای مورد علاقه دانشآموزان را بدون تغییر اصول در اختیار ایشان قرار دهیم.
حاجیبابایی اظهار کرد: باید در رابطه با موضوع تربیت به صورت به روز شیوههای نوین را به کار گیریم؛ لذا تمامی کسانی که در این زمینه متخصص هستند، باید وارد میدان شده و شیوههای جدید و نوین تربیتی را ارائه دهند. مربیان پرورشی باید در مدارس خود پناه دانشآموزان باشند.
نایبرئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کار مسئولان این است که بدهی خود به معلمان در حوزههای استخدامی و حقوقی را پرداخت کنند. هرچقدر تعداد معلمان کشور بیشتر باشد، کمک بیشتری به حوزه تعلیم و تربیت خواهند کرد؛ لذا باید به سمتی حرکت کنیم که مدرسه جایگاهی باشد که دانشآموزان افتاده را از جا بلند کرده و مشکلات ایشان را حل کنیم. اعتقاد بنده این است که سفره نظام تعلیم و تربیت باید کاملترین باشد.
حاجیبابایی اظهار کرد: ما آموختهایم که با وجود کمبود نفرات و بودجه نیز کارها را پیش ببریم؛ لذا باید برای تعلیم و تربیت جامعه تلاش کرد و دانشآموزان را با تمدن ایرانی، اسلامی و ارزشهای انقلابی آشنا کنیم. کشور ما امکان رشد و توسعه در همه بخشها را دارد که نقش آموزش و پرورش در این زمینه بسیار پررنگ است.
انتهای پیام