به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه امروز، پنجشنبه اول خردادماه در پیش همایش اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب که در مجمتع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، در ابتدا با گرامیداشت یاد شهدای خدمت اظهار کرد: عزیزان ما ابتکار بسیار ارزشمندی را در انتخاب موضوع کنگره به کار بردند. قرآن عزیز محور فرهنگ و تمدن اسلامی در تاریخ و امانت جاویدان خداوند و نعمت الهی در میان بشر و جامعه انسانی است. نور و هدایت مطلقی است که میتواند راهگشای بشر برای یک زندگی سعادتمندانه فردی و اجتماعی باشد. باور ما این است قرآن ما را به سمت و سوی یک مسیر سبک زندگی هدایت میکند که مستحکمترین روش حیات است.
عضو مجلس خبرگان رهبری، شکل گیری تمدن و فرهنگ اصیل اسلام را در سایه عمل به این کتاب الهی ممکن دانست و افزود: قرآن کریم نعمتی الهی است که خدای تعالی از طریق بعثت بهترین انسانها به بشریت اعطاء کرد. نوری روشنگر که راهها را برای انسان تبیین میکند؛ لذا در زمانه ما که تمدن مادی بشریت را گرفتار و حیران کرده و زندگی انسانها در ابعاد مختلف دستخوش تنگناهای ناشی از فرهنگ مادی قرار گرفته است، پرداختن به مفاهیم قرآنی همچون چراغی راه بشر را برای برطرف کردن ظلمتها نورانی میکند.
رئیس جامعه المصطفی، پرداختن به تفسیر و آرای یک شخصیت علمی قرآن پژوه و در عین حال یک رهبر و پیشوای قرآنی را امتیاز دوم این همایش مهم برشمرد و ادامه داد: طی یک قرن اخیر، نگاه نظام ساز و تمدنی به قرآن در میان مسلمانان رواج بیشتری پیدا کرده است که شاید در قرنهای گذشته کمتر با این ادبیات به قرآن و دین نگاه میشد. اوج این رویکرد در تفسیر المیزان و جهاد علمی سترگ علامه طباطبایی نمایان است. آنچه این تفسیر را از دیگر تفاسیر متمایز مینماید، همین نگاه تمدن ساز به قرآن کریم است.
وی مقام معظم رهبری را یکی از برجستهترین اندیشمندان عصر حاضر برشمرد که با نگاه جامع نسبت به تبیین معارف قرآنی و نقش این معارف در ساخت یک نظام اجتماعی و نظام بین المللی اقدام کرده است و افزود: در کنار فقاهت و قرآن پژوهی، ویژگی منحصربهفرد این شخصیت قرآنی، رهبری و زعامت ایشان است که در مقام پیشوایی نیز مقید به چنین نگاهی است.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی، جامعه بشری را در چند قرن گذشته گرفتار یک نگاه مادی سلطه جو و منفعت طلب خواند که حریصانه به دنبال تسلط بر همه اجزاء و ارکان زندگی بشر است و تصریح کرد: تمدنها حداقل دو عرصه و جزء اساسی دارند. نخست تفسیر آنها نسبت به جهان و انسان که در تمدن مادی بر محور سود، لذت، منافع شخصی و فردیت بنا نهاده شده است. در این جهان بینی، منافع شخصی بر همه ارزشها مقدم است؛ لذا جای تعجب ندارد امروز صاحبان این تمدن چشم خود را بر کشتار فجیع دهها هزار کودک و زن و پیر و جوان بستهاند و در برابر آن نه تنها سکوت، بلکه از جانیان حمایت میکنند.
تحمیل نظام منحط اخلاقی توسط تمدن مادی به بشریت
وی عنصر دوم در شکل گیری یک تمدن را نظام زندگی و هنجارها و رفتارهای فردی و اجتماعی دانست و گفت: امروز شاهد نظام منحط ارزشی و رفتاری هستیم که تمدن مادی به بشریت تحمیل نموده است و یک مصداق آن، مسئله زن و خانواده است. دو عنصر زن و خانواده به دلیل نقش مهمی که در شکل گیری جامعه و تمدن ایفا مینمایند، از اجزاء مهم تمدنی به شمار میآیند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ویژگی تمدن مادی این است که به زن نگاه ابزاری داشته تا صرفا از جذابیتهای جنسی آنان برای تامین منافع، لذتها و سودجویی خود استفاده کنند. این ظلم و جفای بزرگ نه تنها به زنان، بلکه بر کل جامعه و بشریت است. وقتی مشاهده میشود در یک جامعه بین چهل تا هشتاد درصد فرزندان خارج از نهاد خانواده پرورش مییابند، عمق فروپاشی جامعه و ظلمی که بر خانواده و زنان روا رفته است را بهتر درک میکنیم. تمدن مادی مدعی دفاع از حقوق زنان و بشر است، اما در طول تاریخ بشریت شاید نتوان وضعیتی بغرنجتر از شرایطی که این تمدن برای زن و خانواده ایجاد کرده است را بیابیم.
وی مسئله زن و خانواده را از عناصر کلیدی در آرمان تمدنی انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار داشت: به همین جهت در بیانات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی به این مسئله فراوان اشاره شده است. رهبر انقلاب در فرمایشات خود با استناد به قرآن کریم به ویژگی ها، خصوصیات، نقش انسانی و هویتی و اجتماعی زنان پرداخته است.
هیچ تمایزی میان زن و مرد در ارزشهای انسانی وجود ندارد
حجتالاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به آیه ۹۷ سوره مبارکه «نحل»، ابراز کرد: در این آیه شریفه ده خصوصیت برجسته انسان متعالی و کمال یافته بیان شده است که در آنها هیچ تمایزی میان مرد و زن وجود ندارد. عنصر اصلی برای کمال بشر و نجات او از گمگشتی، ایمان و باور به حقیقت عالم است. در کنار ایمان، عمل صالح قرار دارد و حیات پاک، تعالی و کمال انسانی، فارغ از جنسیت بیان شده است.
وی تسلیم و خشوع در برابر پروردگار و تمسک به او را از مهمترین ویژگیها و کمالات انسانی دانست و گفت: همه صفات بزرگ انسانی میان انسانها مشترک است و هیچ تمایزی میان زن و مرد وجود ندارد. ما بر اساس حکمت الهی و نقشهایی که در سنت پروردگار عالم داریم، ممکن است واجد تفاوتهایی باشیم، اما بر اساس اصل انسانیت و کمال هیچ تفاوتی میان انسانها وجود ندارد.
انتهای پیام