کد خبر: 4296359
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۸

سند ملی اسباب‌بازی رونمایی می‌شود

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون گفت: سند ملی اسباب‌بازی در آخرین جلسه شورای اسباب بازی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد و قرار است در شورای معین، به رأی گذاشته شود و نظر نهایی به شورای اسباب‌بازی اعلام شود.

ضرورت همراهی تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان اسباب‌بازیبه گزارش ایکنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی در بخشی از این نشست گفت: صنعت اسباب‌بازی نوپاست و قابل مقایسه با صنعت‌های دیگر نیست. نمایشگاه اسباب‌بازی را در استان‌ها برگزار می‌کنیم که هم برای تولیدکننده‌ها و هم برای خانواده‌ها مناسب است؛ چراکه ما به عنوان حاکمیت باید کمک‌کننده و تسهیل‌گر باشیم و به بخش غیردولتی کمک کنیم تا صادرات اسباب‌بازی با افزایش کیفیت انجام شود.

وی با اشاره به وجود ۳۳هزار کودکستان و هزار مرکز فرهنگی کانون پرورش فکری در کشور ادامه داد: اینها یک بازار خوب برای تولیدکنندگان و فروشندگان اسباب‌بازی محسوب می‌شوند. اگر کانون و سازمان تعلیم و تربیت کودکان محصولی را تأیید کنند، به‌طور مسلم کودکستان‌ها و مراکز فرهنگی کانون آنها را تهیه خواهند کرد.

لیلا بابایی، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون با بیان اینکه نمایشگاه ایران تویکس به‌عنوان بخش تخصصی جشنواره اسباب‌بازی هر ساله در شهر آفتاب برگزار می‌شود، گفت: امسال نیز چهارمین دوره این نمایشگاه برگزار شد. سند ملی اسباب‌بازی در آخرین جلسه شورای اسباب بازی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد و قرار است در شورای معین، به رأی گذاشته شود و نظر نهایی به شورای اسباب‌بازی اعلام شود.

بابایی به برگزاری نشست تخصصی هم‌اندیشی فعالان صنعت اسباب‌بازی با حامد علامتی اشاره کرد و افزود: این نشست ناظر به مسائلی بود که در شرایط کنونی می‌تواند کمک‌کننده صنعت اسباب‌بازی باشد و روز‌های خوبی را برای این صنعت رقم بزند. در حوزه‌های حامل انرژی، صادرات، واردات و تولیدات مواردی در این جلسه مطرح شد.

در این نشست، احسان منشی، رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی با بیان اینکه صنعت اسباب‌بازی از نظر تعداد فعالان رشد داشته است، گفت: نیاز دیدیم که فضایی برای تجار، تولیدکنندگان و نمایش آخرین دستاورد‌های اسباب‌بازی در قالب نمایشگاه ایران تویکس فراهم شود. نخستین و دومین دور این نمایشگاه به ترتیب در فضای ۸۰۰ و ۳هزار مترمربع برگزار شد.

وی ادامه داد: امسال چهارمین نمایشگاه ایران تویکس را در فضای ۵هزار متر مربع برگزار کردیم و سال آینده این نمایشگاه در فضای ۸هزار مترمربع برگزار خواهد شد. عقد قرارداد فروش برای غرفه‌داران و تولیدکنندگان وجه متمایز این دوره با دوره‌های قبلی بود.

منشی از طرح‌ریزی با کمک اتحادیه خرازی‌فروشان برای برگزاری نمایشگاه ایران تویکس سال آینده خبر داد و افزود: امیدواریم فضا را برای واردکنندگان ریشه‌دار ارتقا دهیم تا اسباب‌بازی‌های خارجی که باعث ارتقای سلیقه مخاطب، افزایش دانش فنی و تنوع می‌شوند را شاهد باشیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی با اشاره به اینکه در نمایشگاه امسال اسباب‌بازی از رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ترکیه دعوت کردیم، بیان کرد: ایشان توان و ظرفیت تولیدکنندگان ایرانی را خوب ارزیابی کرد گرچه ما و ترکیه در این زمینه رقیب هستیم. رویکرد ما در سال آتی این است که واردکنندگان و شبکه‌های فروش در نمایشگاه اسباب‌بازی حاضر باشند و در بعد بین‌المللی نیز میهمانان خارجی را دعوت خواهیم کرد.

منشی با بیان اینکه جلسه‌ای با حضور ۴۰ نفر از فعالان اسباب‌بازی با هدف ارزیابی از شرایط بازار و وضعیت روانی جامعه برگزار کردیم، گفت: قرار است جلسه «مدیریت بحران» را در هفته آتی برگزار کنیم که نقشه راهی تعریف و راهکار‌هایی در شرایط کنونی ارائه شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی اظهار کرد: تولیدکننده در شرایط فعلی دو راه دارد؛ عدم تولید و یا گردش کار با سود کمتر. خانواده‌ها در این شرایط نیاز به همدلی و بازی دارند. اسباب‌بازی می‌تواند به عنوان یکی از نیاز‌های ضروری این روز‌ها مطرح شود. ناامیدی باید از جامعه بیرون رود، رویکرد در بازار عوض شود و گردش کار برای فروشگاه‌داران باید مهم‌تر از سود باشد.

مریم رضوانی، صادرکننده اسباب‌بازی با بیان اینکه در ترکیه شرکتی با هدف رفع موانع صادراتی و مالی ثبت کردم، گفت: قاره اروپا بزرگ‌ترین واردکننده اسباب‌بازی است. در منطقه ترکیه، امارات و ایران صادرکننده اسباب‌بازی هستند و در این زمینه رقابتی بین ترکیه و ایران وجود دارد.

رضوانی بیان کرد: در ترکیه با مشکلاتی مثل تأمین منابع اولیه و مالی رو‌به‌رو هستیم که باعث می‌شود اسباب‌بازی درآن کشور تجملی محسوب شود و سرانه مصرف در آنجا کاهش پیدا کند. ایران با منابع اولیه، هزینه‌های پایین انرژی و نیروی انسانی موفق در حوزه اسباب‌بازی در نقطه عطف قرار دارد و محصولات ایرانی با یک جهش می‌تواند به کشور‌های اروپایی صادر شود.

وی با بیان اینکه دریافت نشان CE (استاندارد اروپا) بزرگ‌ترین مشکل ماست، گفت: آمریکا، اروپا و کشور‌های عربی هر کدام استاندار‌های خود را دارند. سخت‌ترین مرحله، CE اروپایی است و ما باید در زمینه کیفیت بیشتر کار کنیم تا بتوانیم به بازار‌های اروپایی ورود پیدا کنیم.

محمدصادق باطنی، مدیر شبکه امید و سرپرست شبکه پویا سیما از آمادگی تمام‌قد صدا و سیما برای همکاری با کانون پرورش فکری برای حمایت از صنعت اسباب‌بازی و برداشتن گام‌هایی در این راستا خبر داد.

در این جلسه، تعدیل نیرو، به کف رسیدن سودها، کاهش نقدینگی و افزایش معوقات بانکی از جمله مشکلات موجود بازار در بعد از جنگ ۱۲ روزه مطرح و بر همراهی تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان در کنار یکدیگر و ارائه بسته‌های تشویقی به تولید کنندگان به منظور رشد و رونق صنعت اسباب بازی تأکید شد.

یادآور می‌شود، این نشست با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی، محمدرضا کریمی‌صارمی، معاون تولید کانون، احسان منشی، رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، لیلا بابایی، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون، سیدمحمدهادی میرطاهری، نماینده شورای فرهنگ عمومی، حسن مَداد، نماینده صدا و سیما، علی علیپور، معاون اداره‌کل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدصادق باطنی، مدیر شبکه امید و سرپرست شبکه پویا سیما، شهروز کیهان، نماینده وزارت صمت، مرضیه سلطان‌دوست، نماینده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، منصورعلافچیان، دبیر اتحادیه خرازی‌فروشان و امیرمسعود استادحسین، نماینده هنری از وزارت ارشاد در سالن نشست‌های دفتر مدیرعامل کانون پرورش فکری برگزار شد.

انتهای پیام
captcha