حجتالاسلام والمسلمین محمد داوودی، استادیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم تربیتی اظهار کرد: این رشته در ایران نسبتا تازه تاسیس است و بعد از پیروی انقلاب اسلامی در دانشگاهها مورد پیگیری قرار گرفت.
وی ادامه داد: رشته علوم تربیت اسلامی در جهان عرب سابقه بیشتری دارد و چندین دهه است که کنفرانسهای مختلفی در این زمینه برگزار میکنند و ما نیز دستاوردها و حاصل مطالعات و پژوهشهای خود را در این کنفرانسها و کنفرانسهای غربی ارائه میدهیم.
این پژوهشگر ضمن مثبت تلقی کردن نشستهای آزاداندیشی در رشته تعلیم و تربیت اسلامی، تصریح کرد: وضعیت برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در این عرصه خوب است و تاکنون دو جلسه برگزار شده، ولی نسبت به سایر رشتههای علوم انسانی، رشته تعلیم و تربیت اسلامی از بقیه جلوتر است.
قائممقام سردبیر دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی تعلیم و تربیت اسلامی عنوان کرد: اگر در رشته اقتصاد یا رشته علوم سیاسی یا رشته جامعهشناسی یا روانشناسی بحث میکنند که این امکان وجود دارد که علوم را میتوان با رویکرد دینی و قرآنی بازسازی کرد؛ ولی در این رشته از این مباحث مقدماتی عبور کردیم.
وی توضیح داد: در برخی از مباحث رشته تعلیم و تربیت اسلامی مانند فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در ایران چندین کتاب با دستاوردهای جدید نوشته شده است. در خود دانش تعلیم وتربیت اسلامی تالیفات و مقالات متعددی نگاشته شده است . بنابراین نسبت به سایر رشتههای علوم انسانی که به دنبال مطالعات میانرشتهای قرآن هستند، جلوتر هستیم.
این استادیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: من معتقد هستم که تعلیم و تربیتی که برای کشورهای اسلامی میتواند کارآیی داشته باشد و گرهگشای مشکلات جامعه باشد، همین تعلیم و تربیت اسلامی است و باید به سمتی برویم که در آینده به جای علوم تربیتی کنونی که عمدتا غربی هستند، تعلیم و تربیت اسلامی را تولید کرده باشیم وهمین را در دانشگاههای خود تدریس کنیم.
وی در پایان بیان کرد: این رشته قابلیت زیادی دارد و برای فراگیر شدن آن در دانشگاهها، ابتدا باید مبانی و موضوعات مسائل آن در شاخههای مختلف این رشته استخراج و تدوین شود و سپس به جایی برسیم که نیازی به این علوم واردات غربی نداشته باشیم.