به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) حجتالاسلام امین نصیریپور با بیان این که رویکرد این برنامه آموزشی، معارف کاربردی در مباحث اخلاقی، تربیتی و قرآنی است، اضافه کرد: در حوزههای علمیه خواهران تاکنون رشته مستقلی با این چشمانداز و محتوا طراحی نشده و در رشتههای تحصیلی موجود نیز به تفصیل و به صورت کاربردی به این مباحث پرداخته نشده است.
وی اظهار کرد: از این رو رشته دین و زندگی در جهت پاسخگویی به این نیاز و مطالبه به حق جامعه بانوان طراحی شده است. این دوره رویکرد کاربردی دارد و ناظر به موقعیتهای مختلف فردی و اجتماعی زندگی است.
وی از موضوعات تربیت فرزند، نحوه مواجهه با مشکلات، برنامهریزی فردی، رضایت از زندگی، اخلاق، نحوه مواجهه با رسانهها و سپری کردن اوقات فراغت با رویکرد دینی را به عنوان برخی از مباحثی که در دوره آموزشی معارف دین و زندگی مورد بحث قرار میگیرد، یاد کرد.
نصیریپور مدیر دفتر برنامهریزی آموزشی حوزههای علمیه خواهران با اشاره به آسیبشناسی صورتگرفته در مورد نظام آموزشی حوزههای علمیه خواهران و ارزیابی برنامه درسی دوره عمومی، ادامه داد: بر این اساس، بخشی از طلاب و فارغالتحصیلان انگیزه خود را از ورود به حوزه فراگیری معارف اعتقادی، تفسیر و علوم قرآنی و اخلاق بیان کردند، دوره آموزشی معارف دین و زندگی نیز برای همین هدف طراحی شد.
مدیر دفتر برنامهریزی آموزشی حوزههای علمیه خواهران اضافه کرد: طراحی این دوره بر اساس مطالعات و تحقیقات علمی، صورت گرفته است و در طراحی آن از نظرات متخصصین و کارشناسان امر با بهرهگیری از روش دلفی که روشی مرسوم در کارهای علمی است استفاده شده است.
وی افزود: در این راستا با استفاده از توان حدود 20 کارشناس مختلف در رشتههای اخلاق، تفسیر، جامعهشناسی، روانشناسی و علوم تربیتی برنامهای تدوین شد تا پاسخگوی نیاز علاقهمندان به معارف دین در موضوعات کاربردی باشد.
وی تصریح کرد: اجرای این دوره صرفا از سوی حوزه انجام نمیشود، بلکه نهاد آموزش و پرورش و سایر مراکز ذیصلاح که واجد استانداردهای اجرای این برنامه باشند، میتوانند آن را اجرا کنند.
نصیریپور یادآوری کرد: طرح این دوره آماده شده و آماده ارائه به شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران به منظور تصویب است.