کد خبر: 2518127
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۳

سلامتی بايد به فرهنگی عمومی تبديل شود

سلامتی بايد به فرهنگی عمومی تبديل شود ومردم ومسئولان بايداولويت اول كاری خود رادر حوزه سلامت بدانند.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفريحی شهرداری مشهد، دكتر سعيدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد در مراسم اختتاميه جشنواره داوطلبان سلامت كه به همت فرهنگسرای سلامت در تالار صبا برگزار شد گفت: ابتكار عمل فرهنگسرای سلامت در حوزه توجه به سلامت شهروندان حركتی قابل ستايش است چرا كه سلامتی بايد به عنوان فرهنگ در بين مردم نهادينه شود.
وی افزود: باتوجه به احاديث و روايات هيچ نعمتی بالاتر از سلامتی نيست و دو نعمت مجهول برای مردم نعمت سلامت وامنيت است بنابراين ما بايد سلامت را به يك فرهنگ عمومی تبديل كنيم و اولويت اول در حوزه مديريت شهری سلامت مردم باشد.
دكتر سعيدی با تاكيد براينكه در بسياری از كشورها متولی امر سلامت شهر، شهرداری است واين نكته قابل تاملی است تصريح كرد: كسانی كه مسئوليت امور شهری را برعهده دارند تنها وظيفه ساخت وساز ومسائل عمرانی را ندارند بلكه سلامت شهروندان نيز بايد اولويت كاری قرار گيرد.
وی با بيان اينكه سلامت ابعاد مختلفی از جمله سلامت جسمی، روحی، روانی، معنوی دارد تصريح كرد: زيبا سازی شهری، ايجاد فضاهای ورزشی، و ندادن مجوز به مكانهايی كه برای سلامت شهروندان مضر است از جمله وظايف متوليان شهری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به اينكه از جمله مكانهايی كه برای سلامت شهروندان مضراست ،كلوپ بازيهای رايانه ای وگيم نت است زيرا اين بازيها بر روی روح وجسم و روان كودكان اثرات منفی دارد و اين كم تحركی مشكلات جدی را برای كودكان ايجاد ميكند.
دكتر سعيدی ادامه داد: اگر بخواهيم همه مردم سالم باشند بايد همه مسئول سلامتی باشند طرح داوطلبان سلامت با حضور 16هزار نفر برنامه سنجيده ای بود زيرا در اين طرح همه خود را مسئول سلامت می دانند و رابطين سلامت نيز يكی از گام هايی است كه در جهت فرهنگ سلامت برداشته شده است.
در ادامه دكتر شبستری رئيس دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به شعار سازمان بهداشت جهانی در كل دنيا با موضوع فشار خون گفت: حدود يك ونيم ميليارد نفر در دنيا مبتلا به بيماری فشار خون هستند يعنی حدود 25درصد جمعيت جهان مبتلا هستند بنابراين در حضور داوطلبان سلامت بايد اطلاعاتی
در خصوص فشار خون ارائه كنيم.
وی با تاكيد براينكه افراد با سن بالاتر در معرض اين بيماری هستند تصريح كرد: افراد مبتلا به ديابت، ناراحتی های كليوی، افراد مصرف كننده دخانيات بيشتر در معرض ابتلا به بيماری فشار خون هستند بنا براين افرد سالم حداقل دو بار بايد تست فشار خون دهند افراد در معرض خطر ابتلا بايد حداقل سالی
يك بار فشار خون خود را كنترل كنند.
دكتر شبستری با بيان اينكه با رعايت نكات تغذيه ای می توان سالم زيست يادآور شد: با مصرف حداقل 2ميوه در روز، مصرف سبزيجات، دوری از عادات غلط تغذيه و... ميتوان فشار خون را كنترل كرد زيرا فشار خون يكی از عوامل مرگ ومير است.
captcha