کد خبر: 2709782
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
آیت الله العظمی غروی علیاری در جلسه تفسیر:

روح ایمانی در عالم نوم زنده است/ نخواندن کتابی که می خریم حرام است + صوت

گروه اندیشه: انقطاع به وسیله نوم لازمه جسم است نه جان، جان که با جان آفرین الصاق دارد را نمی شود با چیزی جدا کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، آیت الله العظمی غروی علیاری در جلسه تفسیر خود که چهارشنبه، 24 دی ماه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ابعاد توحید افعالی، مسئله ایجاد موجودات مختلف به انواع مختلف است و لازمه عالم خلقت برای انسان مسئله نوم و غیر نوم است.

وی افزود: موسی(ع) وقتی می خواست به طور سینا برود، دید زیر پایش مورچه ای است. تصور کرد که موجود زائدی را خدا خلق کرده است. گفت: خدایا این اشجار و موجودات را چه حکمتی اقتضا کرد خلق کنی، ندا آمد: ای موسی می دانی مورچه چه می گوید. موسی! این حشره می گوید خدایا این موسی را برای چه خلق کردی، خاصیت وجودی اش چی هست.

آیت الله غروی علیاری گفت: شما نمی توانید بگویید این موجود و حشره برای چی هست و چه فایده ای دارد و حیواناتی که قابل احصا نیستند برای چه خلق شده اند.
وی با بیان اینکه نوم برای انقطاع از این عالم ایجاد شده است، گفت: خواب یک امر مجازی برای جسم است. انقطاع از عالم حرکت است و وضع دیگری برای انسان است. بعضی ها نوم جسمانی دارند. یقظه در مقابل نوم نیست. در نوم روح علاقه اش را از جسم قطع نکرده است. عالم نوم، عالم روح نباتی و حیوانی را شامل است نه روح الهی و ایمانی، «وَجَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتًا»، (نبأ/9).

نوم وسیله ای برای شهود است

این مفسر قرآن با بیان اینکه بعضی ها نومشان هم بیداری هستند، اظهار کرد: بسیاری از بزرگان ما در عالم نوم یک سلسله اسرار به آن ها منتشر شده است تا رسیدند به عالم شهود. نوم وسیله ای برای شماست. روح ایمانی شما در عالم نوم زنده است.

وی افزود: استراحت لازمه جسم است نه جان. انقطاع به وسیله نوم نیز لازمه جسم است نه جان. جان که با جان آفرین الصاق دارد را نمی شود با چیزی جدا کرد. اولیای الهی حیات حقیقی دارند نه مجازی. از بزرگی نقل شده است که تمام اشیا در عالم حیات حقیقی دارند.

آیت الله غروی علیاری عنوان کرد: ثبات یعنی عدم مشاهده، محرومیت از مشاهده عالم شهود است و خواب بزرگترین حجاب برای انسان است. اما خداوند این را به مصلحتی برای انسان داده است. لازمه معاش و تأمین زندگی، خواب است و حیات حقیقی مربوط به آنهایی است که حجابهای کلی را از بین بردند. آیا شاکر این نعمت شدیم که خدایا ممنون که نوم را مایه ثبات ما قرار دادی. خدا می توانست این را استمرار دهد که میشود موت. خیلی ها در عالم نوم خدا را مقالات می کنند که میشود نوم و موت دائمی.

وی اظهار کرد: در عالم نوم، اقسام نوم ها وجود دارد. رؤیت عالم برزخ، رؤیت موت خودم و ... . یک نوع نوم ها تخیلات است. در عالم نوم، مدرکات مدرک نیستند و همه چیز از دست داده می شود. یک جسم افتاده در رختخواب است و از یک اموری محروم است.

کثرت کتاب علامت بی سوادی است

این مفسر قرآن در ادامه ضمن تأکید به این نکته که کثرت کتاب علامت بی سوادی است، گفت: حرام است آدم پول کتاب بدهد و از آن استفاده نکند. تا طالب نباشید به مطلوب نخواهید نرسید. نوم نیز وسیله وصول و اکتشاف است. کسی که اعتقاد درست به روز قیامت داشته باشد، نمی تواند راحت شب ها بخوابد. باید توبه کرد اما توبه غیر حقیقی بی حیایی است.

یادآور می شود، جلسه تفسیر خصوصی آیت الله العظمی غروی علیاری طبق روال معمول چهارشنبه ها، چهارشنبه این هفته 24 دی ماه نیز برگزار شد. صوت کامل این جلسه را در ادامه بشنوید:

captcha