بیانیه ­اتحادیه ­اروپایی علما و تئولوگ­‌های شیعه در محکومیت توهین به پیامبر(ص)
کد خبر: 2757515
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷

بیانیه ­اتحادیه ­اروپایی علما و تئولوگ­‌های شیعه در محکومیت توهین به پیامبر(ص)

شعب خارجی: ­اتحادیه ­اروپایی علما و تئولوگ­‌های شیعه با صدور بیانیه‌ای، توهین رسانه‌های غربی به ساحت مقدس پیامبر(ص) را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا، متن بیانیه اتحادیه ­اروپایی علما و تئولوگ­‌های شیعه به شرح زیر است:

«وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ » سوره بقره آیه 143

ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم

آن گونه که قرآن کریم بیان می­‌فرماید، خداوند سبحان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را رحمت برای جهانیان قرارداده است. براین اساس پیروان راستین اسلام نیز در شعاع و پرتو همان رحمت با جهانیان تعامل می­‌کنند.

متأسفانه این روزها شاهد آن هستیم که انتشار کاریکاتور اهانت‌آمیز در تیراژ میلیونی توسط نشریه­‌ی فرانسوی «شارلی ابدو» جسارتی بزرگ به ساحت مقدس پاک­‌ترین انسان­‌ها یعنی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله روا داشته و باعث آزار و اذیت روحی و عاطفی یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان شده و قلب این همه انسان را جریحه دار کرده و آرامش جامعه را با اختلال مواجه ساخته است. بنابراین، از نظر ما این عمل بر خلاف اخلاق، حقوق انسان و برخی از قوانین کشورها و نیز بر خلاف عقلانیت بوده و محکوم است.

جا دارد از صحنه‌گردانان این جریان سؤال ­کنیم که چرا باید یک انسان الهی و پاک که الگوی عده­‌ی زیادی از بشریت بوده و مورد احترام آنهاست، مورد اهانت قرار گیرد؟ آیا توهین به چنین انسانی که پیامی جز «رحمت، صلح و دوستی برای جهانیان» ندارد، یک امر ضد اخلاقی و برخلاف ارزش­‌های انسانی متعارف نیست؟

از سوی دیگر، اهانت به بزرگان ادیان مصداق آزار و اذیت پیروان ادیان و تجاوز به حقوق آنان است؛ از حقوق‌دانان انتظار می­‌رود نسبت به این مسأله بررسی حقوقی کنند؛ زیرا بسیار روشن است که آزادی بیان و آزادی ادیان از حقوق ابتدایی بشراست و هر دو باید مورد احترام قرار گیرند. اما حریم انسان­ها و احساسات و عواطف مردم نیز باید حفظ شود و نباید به بهانه­‌ی آزادی بیان قلوب آنان جریحه دارشود؛ بنابراین، به حکم عقل باید حق آزادی بیان در مورد باورهای دینی مردم محدودیت­‌هایی داشته باشد تا به بهانه­‌ی آن به پیروان بزرگترین ادیان ابراهیمی توهین نشود. این در حالی است که آزادی مطلق حتی در مکتب لیبرالیسم هم وجود ندارد. آزادی فردی نیز تا زمانی مجاز دانسته می‌شود که به دیگری آسیبی وارد نکند. هر گاه آزادی فردی باعث شود دیگری مورد آزار قرار گیرد ممنوع می‌شود و جرم است. به نظر ما براساس تعریفی که در غرب از آزادی شده کسی مجاز به اهانت مقدسات پیروان ادیان نیست.

به علاوه، جامعه‌ی امروز بشر پیش از هر زمان نیازمند آرامش و امنیت است و نباید با هتک حرمت مقدسات و تحریک احساسات مذهبی و دینی، امنیت و آرامش جامعه به مخاطره بیفتد؛ چرا که این امر به سود جامعه و انسان­ها نیست؛ اگر به دنبال تحقق اخلاق وامنیت جهانی و زندگی مسالمت‌آمیز هستیم راهش نه تندروی و افراط است و نه توهین و اهانت. به طور یقین امنیت و آرامش با تحریک احساسات مذهبی و جریحه دار کردن قلوب یک میلیارد و پانصد میلیون نفر انسان به دست نمی‌­آید. با تهدید و توهین، هیچ‌گاه امنیت و آسایش نخواهد بود و عقلای بشر چنین چیزی را تجویز نمی­‌کنند.

حتی در حال حاضراز نظر قانونی در برخی از کشورها «اهانت به مقدسات» جرم است، گرچه نسبت به اجرای این قانون بی‌مهری شده است؛ همان طور که در فصل 11 بند 166 از بخش ویژه­‌ی قانون جزایی آلمان آمده است: «هر کسی که با انتشار و پخش هر نوع نوشته، محتویات اعتقادات مذهبی و جهان بینی دیگران را به شیوه­ایی مورد آزار قرار دهد و باعث شود صلح عمومی بر هم زده شود باید با حبس تا سه سال و یا جریمه مجازات شود.»

البته مدیریت پشت صحنه‌ی این مسائل نباید مورد غفلت قرار گیرد. به راستی کسانی که این نقشه­‌های شوم را به این شکل به بهانه‌های مختلف طراحی می‌کنند، چه اهدافی در سر دارند؟ آنها برای چه چیزی تلاش می‌کنند و چرا در صدد هستند که جامعه را نا امن و پر آشوب و پرالتهاب کنند؟ چرا به جای تقریب مذاهب و ادیان و آشتی میان بشریت آتش بیار جنگ تمد‌ن­‌ها می‌­شوند و می­‌خواهند در دنیا آشوب به پا کنند؟ این مسائل به نفع چه کسی است؟

به همین جهت است که رهبران ادیان و از جمله پاپ به درستی، غیر عقلانی بودن توهین به ادیان را اعلام کردند و رئیس جمهور و صدر اعظم آلمان هم در راهپیمایی برلین همبستگی خود با جامعه­‌ی مسلمانان را نشان دادند.

بنابراین ازعموم مسلمانان شریف اروپا درخواست می­‌شود تا هوشمندانه این صحنه را مدیریت کنند و از طریق قانونی، اعتراضات خود را به گوش همگان برسانند؛ امید است عقلای بشر و جوامع بین‌المللی و انسان­‌های آزاده این امور ضد اخلاقی و غیرمطابق با عقلانیت و امنیت را محکوم کنند تا زمینه­‌های تکرار چنین امور قبیحی در جامعه­‌ی بشری از میان رود.

و‌السلام علکیم و رحمةالله

رضا رمضانی
رئیس اتحادیه­‌ی اروپایی علما و تئولوگ­‌های شیعه

مطالب مرتبط
captcha