غرب درباره مفهوم «آزادی بیان» گزینشی عمل می‌کند
کد خبر: 2728083
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
عالم برجسته لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:

غرب درباره مفهوم «آزادی بیان» گزینشی عمل می‌کند

گروه بین‌الملل: شیخ غازی حنینه با انتقاد از دوگانگی غرب در پذیرش مفهوم آزادی بیان گفت: وقتی در غرب به پیامبر(ص) و مقدسات توهین می‌شود آن را تحت عنوان آزادی بیان توجیه می‌کنند، اما اگر کسی علیه هولوکاست سخنی بر زبان آورد، با تمام قوا در برابر وی می‌ایستند.


شیخ غازی حنینه، از علمای برجسته اهل سنت لبنان و از رهبران جبهه عمل اسلامی این کشور و رئیس جریان وحدت‌گرای «النهضة» این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به این مطلب اشاره و از موضع غرب در برابر توهین نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» به ساحت مقدس نبی اکرم(ص) انتقاد کرد.

وی گفت: توهین نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص) نخستین اقدام علیه ختمی مرتبت نیست؛ بلکه پیش از این و از صدر اسلام تاکنون این تلاش‌های موهن ضد اسلام ادامه دارد.

شیخ غازی حنینه افزود: خداوند تبارک و تعالی این تلاش دشمنان را در قرآن برای ما روایت کرده است تا برای ما درسی باشد و به ما گوشزد کند که این شخصیت عظیم تاریخ بشریت با وجود تمام تلاش دشمنان در طول تاریخ مقدس، مطهر و بزرگ خواهد ماند.

عضو شورای مرکزی تجمع علمای مسلمان لبنان تصریح کرد: کاریکاتورهای موهن به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام تنها بخشی از جنگی است که دشمنان علیه دین اسلام آغاز کرده‌اند و آن‌ها در تلاش مستمر هستند تا چهره اسلام را با توهین به پیامبر(ص) تخریب کنند، اما اقدامات موهن آنان در سال‌های گذشته نشان داد که این تلاش آنها تنها در کوتاه‌مدت می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

خطیب مسجد «سیدالشهداء حمزه» در شهر «صیدا» لبنان به راهپیمایی اخیر سران چند کشور جهان در اعتراض به حادثه تروریستی علیه دفتر «شارلی ابدو» اشاره کرد و در ادامه اظهار داشت: این راهپیمایی در حمایت از آزادی بیان و دموکراسی صورت گرفت و متأسفانه تعدادی از سران کشورهای اسلامی نیز در آنها حضور داشتند.

این عالم برجسته اهل سنت لبنان تأکید کرد: در این حادثه چند جوانی که خود را مسئول دفاع از رسول‌الله(ص) می‌دانستند در پاسخ به توهین نشریه شارلی ابدو به آن هجوم بردند و چند نفر را کشتند، که ما ضمن اعلام مخالفت با شیوه‌ای که این جوانان به کار بردند؛ دفاع از این نشریه از سوی برخی سران را نیز نمی‌پذیریم و این برنامه‌ریزی‌های غرب برای تخریب چهره اسلام اگر در کوتاه‌مدت توانست سران کشورها را با خود همرا کند، قطعاً در درازمدت با شکست مواجه می‌شود.

شیخ غازی حنینه درباره توجیه توهین به مقدسات به بهانه آزادی بیان اظهار داشت: مفهوم آزادی بیان یک مفهوم طیفی است و غرب معمولاً در جایگاه‌های مختلف و گاهی متناقض از آن برای توجیه اقدامات خود استفاده می‌کند.

وی ضمن انتقاد از برخورد گزینشی غرب با مفهوم آزادی بیان گفت: اگر کسی در راستای خواست و رغبت غرب سخنی بگوید و یا توهینی بکند آن را آزادی بیان می‌دانند و از آن دفاع می‌کنند؛ همانگونه که از اهانت به ساحت قدسی حضرت محمد(ص) دفاع می‌کنند، ولی اگر کسی درباره موضع غیر دلخواه آنان مثلاً علیه هولوکاست سخنی بگوید، شاخص‌های آزادی بیان و دموکراسی را فراموش می‌کنند و با تمام توانایی خود در مقابل او می‌ایستند.

رئیس جریان وحدت‌گرای «النهضة» لبنان در ادامه افزود: دین مبین اسلام و سیره نبوی بیشتر از همه ادیان دیگر نسبت به عقاید و مقدسات دیگران با دید احترام می‌نگرد و با این دید وقتی که سازمان ملل قوانین را برای منع توهین به مقدسات سایر ادیان تصویب کرد، مسلمانان با دید مثبت به این اقدام نگریستند و هیچ مخالفتی با آن نداشتند و به آن پایبند بودند.

وی در پایان یادآور شد: زمانی که نشریه فرانسوی، ساحت مقدس نبی مکرم اسلام را هدف قرار داد و به پیامبر مسلمانان توهین کرد، سازمان ملل که خود برای منع این کار قانون تصوب کرده بود، همانند مجسمه‌ای سکوت اختیار کرد و به هیچ وجه به این اقدام اعتراضی نکرد.

مطالب مرتبط
captcha