اقدام «شارلی ابدو»؛ زمینه‌ساز تنش در جهان و عامل شرمساری فرهنگ منحط غرب
کد خبر: 2734368
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
مرکز «تبیان» افغانستان تأکید کرد:

اقدام «شارلی ابدو»؛ زمینه‌ساز تنش در جهان و عامل شرمساری فرهنگ منحط غرب

شعب خارجی: دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی مرکز «تبیان» در کابل با صدور بیانیه‌ای ضمن مشکوک‌خواندن حمله به دفتر مجله طنز «شارلی ابدو» در فرانسه، اقدام موهنانه این نشریه فرانسوی را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آوا، در این بیانیه که با امضای حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری، مدیرکل مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل صادر شد، آمده است:
دامن‌زدن به این هتاکی‌ها زیر عنوان آزادی بیان پیش از آنکه به تحقق اهداف بانیان و پشتیبانان این جریان نفرت‌انگیز مددی برساند، زمینه را برای تنش، خشونت و تفرقه بیشتر در غرب و شرق عالم هموار کرده و جهان و امنیت جهانی در سایه صلح انسانی را بیش از پیش در معرض خدشه و آسیب قرار خواهد داد.
به همین دلیل، عقیده ما این است که این گونه اقدامات شاید بهانه لازم برای مانورهای ظاهرا ضد تروریستی و ماهیتاً ضد اسلامی را برای دولت‌های غربی فراهم کند؛ اما در عمل و سرانجام، زبانه این آتش، زبان هتاکان، توهین‌کنندگان و منادیان خون و خشونت در غرب را نیز خواهد سوزاند.
متن بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«انا ارسلناک رحمة للعالمین»
نشریه فکاهی شارلی ابدو در فرانسه، به دنبال انتشار کاریکاتورهای موهن از پیامبر گرامی اسلام(ص) و طرح شخصیت مقدس نبی کریم(ص) در کنار شخصیت منفور ابوبکر بغدادی؛ رهبر گروه تکفیری و تروریستی داعش، خشم و احساسات مسلمانان را جریحه‌دار کرد.
به دنبال این اقدام، حداقل دو تروریست‌، دفتر این نشریه هتاک و حرمت‌شکن را هدف تیراندازی قرار داده و ۱۲ نفر از اعضای آن شامل سردبیر، کاریکاتوریست‌ها و خبرنگاران آن را کشتند.
مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان، ضمن حمایت از مصونیت خبرنگاران و احترام به آزادی بیان در چارچوب قانون، اخلاق انسانی، احترام به عقاید و مقدسات دیگران، امنیت و‌ آرامش اجتماعی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز همه انسان‌ها، باور دارد که اقدام هتاکانه، توهین‌آمیز و تحریک‌کننده نشریه فرانسوی، به همان اندازه که واکنش تروریست‌ها در آماج قراردادن دفتر آن نشریه با اسلام و اخلاق و سیره پیامبر مهربانی و رحمت ارتباط ندارد، هیچ نسبت و سنخیتی با آزادی بیان ندارد.
نشریه شارلی ابدو با اقدام به هتاکی و توهین به یکی از بزرگ‌ترین ادیان جهان، نشان داده است که آزادی بیان، رسالت ژورنالیستی و فعالیت فرهنگی را ابزاری برای برانگیختن نفرت، برافروختن آتش کینه و نفرت و پراکندن تخم فتنه و نفاق قرار داده است؛ بنابراین، در دنیای ملتهب از تب ترور و تنفر، رویداد پاریس کاملا قابل انتظار بود.
مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان، ضمن محکومیت شدید هردو طرف این کنش و واکنش، تأکید می کند و باور دارد که پیامبر گرامی اسلام(ص) پیام‌‌آور مهر، سفیر صلح، مبشر آشتی و همدلی و اسوه اخلاق و گذشت و گشاده‌‌رویی و صفاست؛ نه نماینده تروریسم و آتش‌افروزی و خونریزی و خشونت‌پراکنی؛ بنابراین، به همان اندازه که اقدام مغرضانه نشریه بی ‌مایه فرانسوی را سبب وهن و شرمساری فرهنگ منحط غربی می‌دانیم، ایمان داریم که واکنش تروریست‌ها در برابر آن نیز هیچ نسبتی با سیره و سیمای اسلام محمدی ندارد.
به باور مرکز تبیان، ضمن این که حرکت تروریستی علیه دفتر مجله طنز فرانسوی کاملا مشکوک و هدفدار به نظر می‌رسد، دامن‌زدن به این هتاکی‌ها زیر عنوان آزادی بیان پیش از آنکه به تحقق اهداف بانیان و پشتیبانان این جریان نفرت انگیز مددی برساند، زمینه را برای تنش، خشونت و تفرقه بیشتر در غرب و شرق عالم هموار کرده و جهان و امنیت جهانی در سایه صلح انسانی را بیش از پیش در معرض خدشه و آسیب قرار خواهد داد.
به همین دلیل، عقیده ما این است که این گونه اقدامات شاید بهانه لازم برای مانورهای ظاهرا ضد تروریستی و ماهیتا ضد اسلامی را برای دولت‌های غربی فراهم کند؛ اما در عمل و سرانجام، زبانه این آتش، زبان هتاکان، توهین‌کنندگان و منادیان خون و خشونت در غرب را نیز خواهد سوزاند.

مطالب مرتبط
captcha