کد خبر: 3305623
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶

نشست «الحاد جدید، چیستی و دیدگاه‌ها» در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود

گروه دانشگاه:‌ نشست علمی «الحاد جدید، چیستی و دیدگاه‌ها» امروز، سی‌ام اردیبهشت با سخنرانی استاد علی شهبازی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آخرین نشست از دور دوم سلسله نشست‌های علمی پژوهشکده ادیان و مذاهب با عنوان «الحاد جدید، چیستی و دیدگاه‌ها» با سخنرانی علی شهبازی، امروز چهارشنبه، سی‌ام اردیبهشت‌ماه ساعت 11:30 در سالن کنفرانس شهید بهشتی برگزار می‌شود.
چکیده نشست:
مسئله الحاد، به لحاظ کارکرد و شیوه، در روزگار کنونی شاید بی‌مانند یا کم‌مانند است. امروزه الحاد و اندیشه‌های الحادی از سطح بحث‌های آکادمیک و فلسفی، به‌ویژه بعد از واقعه ١١ سپتامبر در آمریکا، به سطح افکار عامه آمده و باورهای عموم را (دست‌کم در مغرب زمین) به چالش کشیده است. می‌توان گفت که در گذشته باورهای عموم مردم چندان متأثر از مناقشات فلسفی‌ـ‌الاهیاتی میان ملحدان و خداباوران نبود. در عصر حاضر تحولاتی در عرصه علم و معرفت پدید آمده است که همین تحولات را ملحدان جدید تا اندازه زیادی در خدمت خود گرفته و از بهره فراوان برده‌اند:
الف) کاربردی شدن علوم (ظهور Applied Sciences) و ارتباط تنگاتنگ شاخه‌های معرفت انسانی با یکدیگر (Interdisciplinary Course)، و به عبارت دیگر پدید آمدن دانش‌های میان‌رشته‌ای؛
ب) همه‌فهم کردن یا به اصطلاح عامه‌پسند کردن علم.
امروزه دانشمندانی از حوزه علوم تجربی به‌خوبی از عهده چنین کاری برآمده‌اند که از آن جمله می‌توان از ملحدانی چون داکینز نام برد. امروزه دیگر نمی‌توان الحاد را صرفاً نوعی اندیشه یا رویکرد فلسفی‌ـ‌الاهیاتی دانست بلکه به تعبیر پاره‌ای منتقدان، الحاد برای ملحدان به نوعی «دین» و به عبارت بهتر نوعی ایدئولوژی مبارز و هماوردطلب تبدیل شده است. در این صورت الحاد چون از یک رویکرد فکری و آکادمیک به جریانی ایدئولوژیک تبدیل شده است، نوع رویارویی و نقد آن نیز باید تا اندازه‌ای با چنین وضعیت نوینی تناسب داشته باشد. ملحدان جدید که خود پیشگام همه‌فهم کردن علوم‌اند با بهره‌گیری فراوان از یافته‌های
علمی، به ویژه در دو حوزه ی زیست‌شناسی و عصب‌شناسی، در مرحله نخست فرض خدا و خداباوری را مورد نقد گزنده خود قرار می‌دهند و سپس تمام توان خود را بر حمله به دین و مؤمنان متمرکز می‌کنند. در این مورد مخاطب اصلی آن‌ها عامه مردم، یعنی کسانی که در حوزه دین و الاهیات تخصصی ندارند، هستند.
الحاد جدید هم به لحاظ مبانی و هم از جهت روش و رویکرد خود سخت قابل نقد است. در این نشست می‌کوشیم ضمن بیان چگونگی شکل‌گیری جریان موسوم به «الحاد جدید»، پاره‌ای از پیش‌فرض‌های فکری ملحدان جدید را همراه با رویکرد آن‌ها به دین و روش برخوردشان با دینداران به بحث بگذاریم.

captcha