کد خبر: 3308511
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶

برگزیده شدن دانشجوی دانشگاه ادیان و مذاهب در کنگره بین‌المللی «علوم رفتاری»

گروه دانشگاه: دانشجوی دوره دکتری رشته مذاهب فقهی دانشگاه ادیان و مذاهب در دومین کنگره بین‌المللی «علوم رفتاری» به‌عنوان «پژوهشگر برگزیده در ارائه مقالات شفاهی در پانل‌ها» دست یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مقاله علمی حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم قاسمی دانشجوی دوره دکتری رشته مذاهب فقهی دانشگاه ادیان و مذاهب در دومین کنگره بین‌المللی «علوم رفتاری» به‌عنوان «پژوهشگر برگزیده در ارائه مقالات شفاهی در پانل‌ها» دست یافت.
هم‌چنین مقاله وی با عنوان «بررسی تطبیقی تئوری اخلاقی و رفتاری کنفوسیوس با تعالیم تربیتی و رفتاری امام سجاد(ع) در رساله حقوق با تأکید بر روابط پنج‌گانه» در این همایش توسط نویسنده مقاله قرائت شد.
دومین کنگره بین‌المللی علوم رفتاری 24 اردیبهشت 1394 در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
چکیده این مقاله به شرح زیر است:
تأکید اصلی کنفوسیوس بر اصلاح و تربیت جامعه متمرکز بوده است و از آن‌جایی که کنفوسیوس در سایر زمینه‌ها، مبانی و نظریات جدیدی ارائه نکرده، تعالیم تربیتی مهم‌ترین بخش از آیین کنفوسیوس به‌شمار می‌آید. تعالیم تربیتی «لی، شو و چون تزو» چارچوب اصلی تعالیم اخلاقی کنفوسیوس را تشکیل می‌دهند. تکیه ما در این مقاله بر روابط پنج‌گانه بیان شده در قانون تربیتی «لی» است.
قانون تربیتی «لی» شامل پنج رابطه اصلی است که پای‌بندی به این روابط موجب نظم امور و حسن روابط بشری می‌شود. این روابط عبارت‌اند از: 1. رابطه سلطان با رعیت 2. رابطه پدر با فرزند 3. رابطه شوهر با زن 4. رابطه برادر بزرگ‌تر با برادر کوچک‌تر 5. رابطه کارفرما با کارگر.
امامان هم از آن‌جایی که برای هدایت و راهنمایی انسان‌ها از طرف خداوند متعال فرستاده شده‌اند، وظیفه خود می‌دانند تا با بیان تعالیم تربیتی، انسان‌ها را به کمال الهی برسانند. امام سجاد(ع) نیز هم‌چون ائمه دیگر به این وظیفه مهم توجه کرده و در رساله حقوق خود به یک سری حقوق و تعایم تربیتی پرداخته است که ما در این مقاله به جهت تطبیق این حقوق با تعالیم تربیتی کنفوسیوس، به حقوقی از جمله حق فرمانروا و رعیت، حق مالک و برده، حق پدر و مادر و فرزند، حق همسر، حق برادر و بزرگسال و خردسال، اشاره کرده و آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

captcha