رونمایی از تابلوهای تعیین حد ترخص مشهد در محور مشهد ـ نیشابور
کد خبر: 3316977
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹

رونمایی از تابلوهای تعیین حد ترخص مشهد در محور مشهد ـ نیشابور

گروه اجتماعی: تابلوهای تعیین حد ترخص محور مشهد ـ نیشابور در مسیر جاده قدیم و مشهد ـ باغچه صبح امروز با حضور مسئولان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، تابلوهای تعیین حد ترخص محور مشهد ـ نیشابور در مسیر جاده قدیم و مشهد ـ باغچه صبح امروز، 31 خردادماه به منظور رفع نیاز زائران و مجاوران با حضور مسئولان رونمایی شد.

هادی قاسم‌پور، رئیس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد در مراسم افتتاح و رونمایی از تابلوهای تعیین حد ترخص مشهد ـ نیشابور گفت: با توجه به حضور شهرداری در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و بعد از نصب تابلوی حد ترخص مشهد- قوچان در یک سال و نیم گذشته، امسال نیز تلاش خود را به کار بستیم و با مبادرت به کار علمی و تخصصی این تابلو در جاده مشهد- نیشابور نیز نصب شد.

وی اظهار کرد: بعد از دو سال پیگیری و تشخیص نیاز مبرم مردم و زائران و مجاوران مشهد، در راستای همین هدف به همت گروه مشاوران جوان و با تحقیقات فراوان در مسیر مشهد ـ نیشابور سرانجام این پروژه به اتمام رسید.

رئیس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد با ابراز امیدواری از ادامه‌دار بودن این امکانات و فعالیت‌ها اظهار کرد: در حال حاضر همزمان  تابلو حد ترخص و مسافت شرعی در مسیر مشهد ـ نیشابور نصب و جانمایی شده است.

حجت‌الاسلام محمد ضیایی، کارشناس پاسخگویی به سؤالات شرعی حرم مطهر رضوی نیز با تأکید بر لزوم وجود حد ترخص و مسافت شرعی بیان کرد: طی سال‌های اخیر به دلیل عدم آگاهی کافی در زمینه این حکم شرعی، کسانی که به هر دلیلی قصد بازکردن روزه خود را داشتند، بعد از عبور از حد ترخص، اقدام به افطار روزه می‌کردند در حالی‌که برای قبول شدن این حکم، حتما باید از مسافت شرعی نیز عبور کنند تا مقبول واقع شود.

در ادامه این مراسم، احسان حسنی، مشاور تخصصی و فنی این طرح در توضیح نحوه اندازه‌گیری، تکمیل و ترکیب این پروژه به صورت علمی و فقهی گفت: پیشبرد این عملیات با سه رویکرد اصلی اعمال شد، استفاده از نقشه‌های اجرایی شهرداری و سایر سازمان‌های مربوطه، استفاده از ابزار سخت‌افزاری GPS و در نهایت اقدام به نظرسنجی از عامه مردم از جمله این رویکردها بود.

وی با بیان اینکه 80 درصد از نظرسنجی مردم مربوط به منطقه 8 شهرداری مشهد و 20 درصد به سایر مناطق مربوط می‌شود، ابراز کرد: طی این نظرسنجی اکثر مردم پادگان ارتش را که بعد از پلیس راه طرق قرار دارد، آخرین نقطه شهر تشخیص داده بودند.

حسنی با تأکید بر دقیق‌بودن تجهیزات کاربردی در این طرح اظهار کرد: بر این اساس 1300 متر بعد از آخرین نقطه شهر در مسیر رفت و 1350 متر در مسیر برگشت حد ترخص تعیین شده است که مسافت شرعی نیز 22.5 کیلومتر در دو محور آزادراه مشهد ـ باغچه و جاده قدیم است.

وی با اشاره به بهره‌گیری از مشورت مراجع تقلید بیان کرد: دفاتر رهبر معظم انقلاب و آیات عظام سیدعلی سیستانی، ناصر مکارم‌شیرازی، لطف‌الله صافی‌گلپایگانی و ...، دفتر پاسخگویی به سؤالات شرعی و دفتر موضوع‌شناسی احکام فقهی در این موضوع نهایت همکاری را با ما داشته‌اند.

حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز با تشکر از گروه مشاوران جوان شهردار و اداره پاسخگویی به سؤالات شرعی حرم مطهر رضوی، بیان کرد: شهرداری موظف است تا بسترسازی لازم برای چنین اقدامی را فراهم کند لذا امید است در تمامی هفت ورودی شهر این ابتکار و اقدام هر چه سریع‌تر صورت گیرد.

captcha