کد خبر: 3320151
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
آیت‌الله العظمی سبحانی:

جنگ‌های پیامبر برخلاف ادعای دشمنان، نشانه حقانیت اسلام است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با اشاره به برخی سخنان دشمنان درباره جنگ‌های اسلام تاکید کرد: در این جنگ‎ها پیامبر نشانه‎های حقانیت و درستی و راستی اسلام را به همه نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله‎العظمی جعفر سبحانی امروز، ششم تیرماه در درس تفسیر خود در مدرسه علمیه حجتیه با اشاره به آیه هفتم سوره احزاب گفت: پیامبر در 13 غزوه شرکت کردند که از مهمترین‎ آنها می‎توان به غزوه احد، بدر و احزاب اشاره کرد.

وی افزود: یکی از مهمترین این جنگ‎ها، غزوه احزاب بود که ویژگی‎های خاصی نسبت به غزوات دیگر داشت و به همین خاطر در یک سوره قرآن به شرح کامل آن پرداخته شده است؛ در واقع در این جنگ‎ها پیامبر نشانه‎های حقانیت و درستی و راستی اسلام را به همه نشان دادند.

آیت‎الله سبحانی بیان کرد: این جنگ‌ها در قرآن بسان شاهنامه، افسانه و خیال نیست بلکه واقعیت با ذکر فواید و آثار فراوان است و به همین خاطر است که خداوند این مسایل را ذکر می‎کند که مسلمانان بدانند که این اسلام با چه زحمتی به آنها رسیده است.

وی عنوان کرد: پیامبر اکرم برای حفظ و صیانت از مدینه عهد پیمانی با دو قبیله یهودی انجام دادند که هر دو نیز عهد پیامبر را شکستند و پیامبر نیز آنها را کوچ دادند سپس قبیله بنی قینقاع نیز چنین کرد.

استاد عهدشکنی

وی گفت: یهودیان که در عهدشکنی استاد هستند از این حربه طرفی نبستند و برای حمله به پیامبر به فکر یک راه حل افتادند که همانا هم پیمانی کثیف و شرم‌آور با مشرکان قریش بود زیرا یک عده اهل کتاب برای منافع دنیایی خود با کفار و مشرکان عهد بسته بودند.

این استاد حوزه بیان کرد: این دو برای تقویت خود باید یک شریک سوم هم پیدا می‎کردند که به شرقیان نیز پیشنهاد هم پیمانی دهند و چنین نمودند و از این رهگذار یک لشکر مثلثی شکل با حضور 10 هزار نفر تشکیل شد.

وی گفت: این مثلث شرک و نفاق با یک هدف مشترک که نابودی اسلام بود شکل گرفت و آنها مدینه را محاصره کردند؛ در آن زمان برای آسیب رساندن به مدینه تنها می‎شد از راه 6 کیلومتری بیابان اطراف مدینه به این شهر حمله کرد زیرا خانه‎ها و باغات قطعا جای مناسبی برای حمله نبود.

آیت الله سبحانی بیان کرد:  پیامبر اکرم(ص) پس از اطلاع از چنین پیمانی به دنبال راه چاره‎ افتادند و در این بین سلمان فارسی از موحدان بنام و از مردان ایرانی پاک و کارکشته مبارزه از تاکتیک ایرانی استفاده و کندن خندق را پیشنهاد کرد.

وی گفت: او این پیشنهاد را داد و پیامبر هم تایید کرد و سپس جوانان اهل مدینه به دنبال ساخت این خندق بودند؛ طول این خندق 6کیلومتر بود و عرض و عمق آن نیز3 متر بود؛ در کنار این خندق نیز یک قرارگاه مخفی بود که جوانان مدینه با تیر و سنگ آماده دفاع از شهر بودند یعنی هرکسی که سالم از این خندق بیرون می‌آمد با تیر و سنگ دیگر جایی برای فرار نداشت.

این مفسر قرآن اظهار کرد: نکته جالب اینکه از این سپاه 10هزار نفری تنها پنج نفر توانستند عبور کنند که یکی از آنها عمروبن عبدود بود که برای کاهش روحیه مسلمانان و با توجه قدرت و نام عظیمی که در آن زمان داشت سعی کرد با رجز خوانی روحیه مردم و مسلمانان را کاهش دهد و به همین خاطر می‌گفت که چرا کسی نمی‎تواند با من مبارزه کند که در این میان امام علی(ع) آمد و سر او را از تن جدا کرد.

این مرجع تقلید بیان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید که یکی از عنایات الهی برای شکستن این محاصره طوفانی بود که به امر خدا انجام شد و تمام بار و بنه و چادرهای کفار را با خود برد و به همین خاطر ابوسفیان هم از ترس شتر پا بسته را می‌زد که فرار کند و این طوفان اهمیت بسیاری در تضعیف قدرت یاران دشمن داشت.

مقام حضرت خدیجه(س)

وی در ادامه با اشاره به رحلت حضرت خدیجه(س) گفت: حضرت خدیجه اولین زن مسلمان و یکی از چهارزن بزرگ بهشتی است که پیامبر علاقه بسیاری به ایشان داشت و هر بار قربانی می‎کرد مقداری از آن را به دوستان حضرت می‎رساند.

سبحانی بیان کرد: از نگاه قرآن دو زن محور فساد هستند و دو زن بهشتی؛ دو زنی که محور فساد هستند یکی زن لوط است و دیگری زن نوح و حضرت مریم و آسیه همسر فرعون نیز از زنان بزرگ الهی هستند و حضرت خدیجه و حضرت زهرا(س) که در قرآن ذکر نشده است، به عنوان زنان برتر عالم هستند.

وی گفت: علاقه حضرت پیامبر به حضرت خدیجه به قدری بود که وقتی زینب دختر پیامبر خواست برای آزادی شوهرش در جنگ بدر گردنبند یادگاری حضرت خدیجه را بدهد حضرت پیامبر بسیار ناراحت شد.

captcha