به گزارش خبرگزاری بین المللی قرن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، نشست کارگروه کارگروه تدوین نقشه راه و اجرایی سازی مأموریتهای فرهنگی محول شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف «احصای ظرفیتهای جهاددانشگاهی در راستای تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی – ایرانی در دانشگاهها و نهادینهسازی گفتمان علم در راستای شکل گیری تمدن نوین اسلامی» با حضور تعدادی از رؤسای مراکز و سازمانهای فرهنگی و معاونان فرهنگی و صاحب نظران عرصه فرهنگ، شنبه سوم بهمن ماه در سالن شهید صبوری برگزار شد.
علی اصغر هدایتی مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی ضمن قرائت ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه ماموریتهای فرهنگی و ارایه چکیده گزارش دو نشست قبل کارگروه گفت: در اجرای نقشه جامعه علمی کشور دو مأموریت فرهنگی شامل: مشارکت در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی – ایرانی در دانشگاهها و نهادینه سازی گفتمان علم در راستای شکل گیری تمدن نوین اسلامی و مشارکت در ترویج، تعمیق و ارتقای کرسیهای نظریهپردازی و نقد و مناظره در حوزههای منتخب آمده است.
وی در ادامه گفت: در مورد مأموریت اول، مقام معظم رهبری در دیدار با دانشگاهیان دقیقاً یکی از مباحث مهم و حائز اهمیتی که بیان کردند این بود که دانشگاهها باید در مسیر شکل گیری تمدن نوین اسلامی حرکت کنند.
وی همچنین با اشاره به مأموریت هفتم گفت: در گردهمایی معاونان فرهنگی دانشگاههای وزارت علوم، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به سابقه خوب جهاددانشگاهی در اجرای چهار دوره مسابقه مناظره، معاونان فرهنگی وزارت علوم را دعوت به استفاده از تجربه موفق جهاد در برگزاری مناظره کرد که نشان دهنده موفقیت و نزدیک بودن فعالیتهای این نهاد در راستای این مأموریتها است.
مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی در ادامه گفت: در این نشست باید به ظرفیتهای جهاددانشگاهی در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی – ایرانی در دانشگاهها و نهادینه سازی گفتمان علم در راستای شکل گیری تمدن نوین اسلامی و تبیین وضعیت موجود برای رسیدن به وضعیت مطلوب که همان تهیه کردن نقشه راه است بپردازیم.
سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با ارایه جمع بندی نظرات اعضا در نشست قبل گفت: به نظر میرسد این ماموریت در قالب بیان مسأله، راهبرد و اقدامات قابل احصا، باید تبیین شود. وضعیت موجود مختصر گفته شود، وضعیت مطلوب تشریح گردد و راه رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب هم در قالب آن اقدامها بیان شود.
در ادامه عبدالکریم معلم مدیرکل اسبق برنامهریزی راهبردی جهاددانشگاهی با اشاره به اجرای دو برنامه چهارم و پنجم در جهاد دانشگاهی گفت: در اجرای این دو برنامه از روش مدیریت استراتژیک استفاده شد و این روش در جهاد تمرین شده است. به نظر میرسد آن روش را با انجام اصلاحاتی میتوان در این مأموریت اجرا کرد.
معلم در ادامه افزود: مناسب است که ابتدا مأموریت و پس از آن چشم انداز در نظر گرفته شود و در واقع چشم انداز همان هدف بلند مدت است و بهتر است از همین الگو در اجرای این مأموریت استفاده شود.
وی در ادامه با تأکید بر مأموریت ششم محوله به جهاددانشگاهی که شامل مشارکت در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی – ایرانی در دانشگاهها و شامل مأموریت و چشم انداز فعلی جهاددانشگاهی است گفت: این مأموریت به طور عملیاتی در سطح کشور انجام شده است و میتوان آن را اصلاح و بروز کرد.
ابراهیم حاجیانی مدیر گروه پژوهشهای اجتماعی مرکز بررسیهای استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در ادامه با واضح و روشن دانستن مأموریت جهاد در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد نمود که مسأله محور و با مسألهشناسی کار شروع شود. با این روش، اجرای کار تسهیل شده و میتوان مشکلات و مسائل را احصا کرد. به عنوان مثال در نهادینه سازی گفتمان علمی، موضوع تقلب علمی مهم است. جهاد میتواند مجموعه اقداماتی را انجام دهد که این مسأله را کنترل و کاهش دهد.
خسرو قبادی سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی ضمن تأیید سخنان حاجیانی گفت: در اجرای کار نباید درگیر قوانین و مقررات و اسناد شد و باید به سمت اقدامات رفت و همچنین باید از صاحبنظران هر حوزه به صورت تخصصی استفاده کرد. به عنوان مثال برای تثبیت گفتمان علم در دانشگاهها باید با صاحب نظرانی که در حوزه دانشگاه و علم فعالیت میکنند گفتوگو کرد و نظرات آنان را جویا شد.
شریفی از اعضای هیأت علمی جهاددانشگاهی واحد خراسان رضوی نیز از دیگر مدعوین این جلسه بود که در ادامه گفت: پیشنهاد من این است که ابتدا در مورد مفاهیم و تعاریف به جمعبندی برسیم.
وی همچنین در این رابطه به تجربیات سازمان جهاددانشگاهی واحد خراسان رضوی اشاره کرد.
در پایان دکتر سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با ذکر اینکه مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی را باید به عنوان یک الگو در نظر گرفت و در قالب یک پروژه اجرا کرد گفت: الگوی ۸ گامی پیشنهادی دکتر حاجیانی باید با الگوی ۱۳ گامی پیشنهاد شده توسط دکتر فیض ترکیب شود تا به یک مسیر کوتاه در اجرای این مأموریت برسیم.
در پایان الگوی پیشنهادی دکتر حاجیانی مصوب و مقرر شد مبنای بحث برای جلسات بعد باشد و همچنین در جلسات آتی از نظرات و ایدههای صاحبنظران دانشگاهی در هر حوزه استفاده کرد