آیتالله طبسی عنوان کرد:
مهمترین رسالت حوزه؛ رفع فقر اعتقادی
گروه حوزههای علمیه: نویسنده تفسیر امام رضا(ع) گفت: یکی از مهمترین رسالتهای حوزه شناسایی فقرای اعتقادی و کمک به آنان است.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله محمدجواد طبسی، نویسنده تفسیر امام رضا(ع) و استاد تفسیر حوزه دیشب 21 اردیبهشت ماه در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) به تفسیر آیه «مالک یوم الدین» پرداخت و گفت: علامه طبرسی در این باره آورده است که خداوند به وسیله آیه اول سوره حمد ملک دنیا و به واسطه این آیه ملک آخرت را برای خود اثبات کرد.
وی با بیان اینکه روز قیامت روز جزا نامیده شده است ادامه داد: چون در این روز هر کسی به سزا و پاداش اعمال خود می رسد البته اقوال مختلفی ذکر شده از جمله اینکه از امام صادق(ع) مروی است که روز جزا روزی است که به دین جزا می دهند یعنی انسان دیندار پاداشی نخواهد داشت.
وی اظهار کرد: مجمع البیان آورده است که این ایه بر معاد دلالت دارد و علامه طباطبابب نیز در تفسیر شریف خود نوشته این ایه مایه تشویق و ترغیب و ترهیب است و امکان ندارد کسی چنین معنایی را تصور کند و در خود ترسی از عقاب نداشته باشد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به دو قرائت مختلف کلمه مالک گفت: برخی گفته اند که این دو قرائت به معنای آن است که خدا هم مُلک دارد و هم مِلک.
تفسیر ایاک نعبد
وی به تفیسر «ایاک نعبد» پرداخت و تصریح کرد: این آیه به معنای طلب توفیق و معونت و کمک برای عبادت کردن خدا و در تمامی امور است؛ شیخ طوسی آورده است که بدون «ایاک» دوم در این آیه هم عبارت صحیح است اما تکرار آن برای تاکید است.
طبسی بیان کرد: برخی مفسران گفته اند هدف آیه تعلیم و آموزش ماست که در هر لحظه به یاد خدا باشیم و در روایتی درباره امام سجاد(ع) نقل شده که آنقدر این آیه را تکرار می کرد که مشرف بر موت می شدند.
استاد حوزه در تفسیر «اهدنا» به اقوال مختلف پرداخت و ادامه داد: با قرائت اهدنا از خدا می خواهیم که ما را بر دین حق ثابت بدار زیرا خلق هدایت شده اند و این ثبات قدم و ماندگاری در راه مهم است که هر روز در نماز آن را از خدا می خواهیم.
وی افزود: کار حوزه علمیه این است که فقرای اعتقادی را شناسایی کند و با کمک کردن بتواند آنان را در صراط وارد کرده و ثابت قدم کند.
وی تاکید کرد: مبلغان حوزه همچنین استان مقدس حضرت معصومه(س) باید با ایجاد گروهی در این مسیر قدم بردارد و با تبلیغ چهره به چهره به رفع مشکلات اعتقادی برخی افراد بپردازد که از دید ما همه ایتام آل محمد(ص) هستند.
طبسی گفت: برخی در تفسیر «اهدنا» آوردهاند که ما را بر دین حق دلالت و راهنمایی فرما و برخی طریق ثواب و جنت را بر آن اطلاق کردهاند.
این مفسر قرآن در تبیین واژه «صراط» اظهار کرد: کتاب الله،اسلام، دین الله و پیامبر و ائمه(ع) و جانشینان آنان مصادیق صراط برشمرده شدهاند و طبرسی نیز گفته که می توان میان همه موارد جمع کرد.
وی ادامه داد: آیتالله مکارم مقصود از صراط را طریق خداشناسی و دین و پایبندی به دستورات خدا عنوان کرده است و در روایتی از امام صادق(ع) مروی است که مراد از صراط«امام علی(ع) » هستند.
طبسی گفت: در روایت داریم که صراط از مو باریکتر و از شمشیر برنده تر است و مردم نیز در عبور از آن درجاتی دارند و برخی تند و برخی کند و برخی بسیار کند از آن عبور میکنند و برخی به جهنم میافتند و برخی به بهشت میروند و این حرفها را نباید سخنان عوامانه تلقی کرد.