ای کاش همه جوارح‌مان روزه باشد
کد خبر: 3504430
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
شرح دعای روز اول رمضان الکریم/

ای کاش همه جوارح‌مان روزه باشد

گروه اندیشه: دعا برای قبولی طاعات و عبادات از تاکیدات دعای روز اول ماه رمضان است،‌ آیت‌الله مجتهدی در تفسیر دعای این روز می‌گوید، ای‌کاش چشم و گوش و اعضا و جوارح ما همه روزه باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در دعای روز اول ماه رمضان می‌خوانیم: «اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین، وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین، وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین، وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین: خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه داران حقیقی که مقبول توست قرار بده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما و مرا از خواب غافلان "از یاد تو" هوشیار و بیدار ساز و هم در این روز جرم و گناهم را ببخش، ای خدای عالمیان و از زشتی‌هایم عفو فرما، ای عفو‌کننده از گنهکاران».
مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی در تفسیر دعای این روز می‌گوید:
خدایا روزه مرا جزء روزه صائمین قرار بده که همانگونه که قبلا گفته شد، سه مدل روزه داریم. اول، روزه‌ای عام که تمام مردم عادی می‌گیرند که فقط مسلمان هستند، اما علم خاصی ندارند و خداوند فقط به همان اندازه از آنها توقع دارد که این روزه عام است و دیگر روزه خاص که تمام اعضاء و جوارح انسان پوشیده و روزه داشته باشد که بسیار خوب است و می‌شود روزه خاص و دیگری روزه خاص الخاص است که بسیار ارزشمند است و به حجاب دل و دین و چشم و گوش است که هر کسی به آن نمی‌رسد و برای افرادی است که دل به خدا می‌سپارند و دل به او می‌دهند و هر کار را برای رضایت او به جا می‌آورند.
ای کاش چشم و گوش و اعضا و جوارح ما همه روزه باشند که بهترین راه رسیدن به تقوا از راه ریاضت کشیدن است، ریاضت از راه درست و الهی آن‌گونه که شایسته و خداوند خواسته است و ای کاش به آنجا برسیم که دل‌مان یکی شود و تمام دیگران از دل ما کمرنگ شود و تمام حواس ما فقط به سمت خدا باشد و ای کاش به اینجا برسیم که غیر خدا را ازدلمان خالی کنیم و اتاق خالی به شیطان ندهیم که وقتی فرشته‌ها به دل ما سر می‌زنند جای خالی پیدا کنند که ملائکه در دل خالی فرود می‌آیند تا شب احیاء وقتی ملائکه می‌آیند جای خالی در دل ما باشد.
 این موعظه‌ها در دل جوان‌ها بیشتر اثر می‌کند تا در دل آنان که سنی از آنها گذشته است  و باید بگوییم خداوندا قیام مرا در ماه رمضان قیام قائمین قرار بده که این نماز به قصد کرامت و قرابت با خدا بسیار پسندیده است.
گاهی بعضی هستند که نماز شب می‌خوانند ولی هنگام خواندن نماز چرت می‌زنند و باید نماز شب را از پروانه بیاموزیم که عاشق عشق می‌شوند و در آن می‌سوزند بی‌آنکه ناله کنند و صدای‌شان در بیاید که این بسیار ثواب دارد و هستند افرادی که در حال خواندن نماز شب به گریه و زاری می‌افتند که این از اخلاص است.
captcha