کد خبر: 3506452
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
آیت‌الله مصباح یزدی:

اختلاف‌افکنی، شگرد جدید غرب در برخورد با اسلام است

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه درگیری و اختلاف میان مسلمانان شگرد جدید غرب برای مقابله با اسلام است، گفت: دشمنان انقلاب اسلامی، اسلام را مهم‌ترین رقیب فرهنگ خودشان می دانند بنابراین برای شکست رقیب به هر کاری دست می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، یکشنبه شب، 23 خردادماه، در ادامه جلسات تحلیلی روان‌شناختی از تحولات صدر اسلام گفـت: هوای نفس با گمراهی و ملال ملازمه دارد. بخشی از آیات قرآن مؤید این مطلب است که هوای نفس موجب فساد و افساد می‌شود؛ فساد معنایش این است که چیزی به حالتی بیفتد که آثار مطلوبش را محقق نکند و ضد آن را ایجاد کند.
وی اظهار کرد: براساس آیات قرآن، آخرت برای کسانی است که اراده فساد ندارند، زیرا لازمه علو، تسلط بر دیگران و اینکه انسان خودش را با دیگران بسنجد و دیگران را هم فاسد کند است.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ماجرای خلقت آدم(ع) و سجده ملائکه گفت: ملائکه گفتند این موجود طبعش دارای فساد است ولی خداوند فرمود این سری دارد که شما نمی‌دانید. در آیات داریم که فرد نه تنها خودش فاسد بلکه دیگران را هم فاسد می‌کند.
وی افزود: در قرآن از بنی‌اسرائیل به عنوان قومی که از طرفی بر همه اقوام برتری داده شده و از طرفی مورد بیشترین نکوهش قرار گرفته، یاد شده است و بدترین تعبیرات هم درباره این قوم آمده است و مورد لعن خدا بودند البته نه همه آنان بلکه کسانی بودند که مورد لعن قرار گرفتند زیرا کارشان به جایی رسید که انبیاء را به قتل رساندند.
آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد: قرآن به طور کلی این قاعده را بیان کرده است که حق با هوای نفس قابل جمع نیست لذا فرموده اگر قرار بود حق تابع نظر مردم باشد جهان نابود و زمین و آسمان فاسد می‌شد که این تعبیر قرآن بسیار عجیب است.
وی افزود: شرب خمر و زنا و ... مصادیق بارز هوای نفس است که موجب فساد می‌شود ولی اینکه آسمان و زمین فاسد می‌شود یعنی چه؟ البته این حوادثی که امروز در دهه اخیر دنیا رخ می‌دهد نشان داده که دایره فساد انسان حد و نهایت ندارد و به آسمان و به همه دنیا کشیده می‌شود.
این استاد حوزه با اشاره به حوادث بعد از انقلاب در منطقه و دنیا عنوان کرد: عمده این حوادث به خاطر انقلاب اسلامی رخ داده است که امام و رهبری بارها به آن اشاره کرده‌اند ولی باورش برای ما سخت بود.
وی اظهار کرد: دشمنان انقلاب اسلامی، اسلام را مهم‌ترین رقیب فرهنگ خودشان می‌دانند بنابراین برای شکست رقیب به هر کاری دست زدند و چون نمی‌خواستند خودشان بد نام شوند و از جیبشان هزینه کنند، سراغ ایجاد داعش و اختلاف میان خود مسلمانان رفتند و آنان را به جان هم انداخته‌اند و در یمن و سوریه و عراق برادرکشی ایجاد کرده‌اند.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به یک ماجرای تاریخی مبنی بر درخواست عده‌ای از پیامبر(ص) برای ایمان آوردن به ایشان مشروط بر نماز نخواندن عنوان کرد: این نقشه‌ها آنقدر قوی است که حتی دشمنان از فریب پیامبر(ص) هم ناامید نیستند البته ایشان چون معصوم بود خداوند او را حفظ می‌کند. برای فهم بیشتر این مسئله می‌توان مثال وزیر خارجه‌ای را زد که در مذاکراتی وارد می‌شود که برد ـ برد است و آنها می‌گویند ما حاضریم ایمان بیاوریم و نماز هم بخوانیم ولی سجده در کار نباشد اگر به ما چنین پیشنهادی شود با جان و دل آن را می‌پذیریم و می‌گوییم برد ـ برد است با کمترین هزینه و خیلی راحت اینها را مسلمان کرده‌ایم و با روی باز استقبال می‌کردیم ولی قرآن فرمود ما تو را هدایت کردیم ولی اگر این هدایت ما نبود و تو در مقابل آنان کوتاه می‌آمدی هم در دنیا، هم در آخرت دو برابر استحقاق تو را عذاب می‌کردیم و در مقابل ما هیچ‌کس توان کمک کردن به تو را نداشت آیا تهدید از این بالاتر می‌شود آن هم تهدید علیه کسی که همه عالم به صدقه سر او به وجود آمده است.
قرآن، داستان نیست
آیت‌الله مصباح یزدی بیان کرد: قرآن کتاب داستان نیست ولی این مثال‌ها را برای بهره ما زده است زیرا روزی جامعه اسلامی به این مسائل مبتلا می‌شود و پیشنهاداتی می‌کنند و عده‌ای می‌گویند کوتاه بیایید و چیزی نگوییم.
وی با بیان اینکه نباید به دلیل خوش نیامدن مردم احکام شرعی تعطیل شود، عنوان کرد: قرآن صریحا 5 مرتبه تهدید کرده است که اگر ای پیامبر به خاطر هوای نفس مردم از ایشان تبعیت کنی در مقابل عذاب ما یاوری نخواهی داشت. این برای آن است که بدانیم پیروی از هوای نفس نه تنها برای شخص بلکه برای جامعه خطرناک است و حتی اگر پیامبر هم اگر در معرض عصمت الهی نباشد ممکن است در معرض فریب باشد.
رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: در اثر هوای نفس قدرت تشخیص حق از باطل از بین می‌رود و اگر فرد بخواهد هم راه درست را برود نمی‌تواند تشخیص دهد. قرآن فرموده کسی که به این وضع مبتلا شود چشم و گوش و قلبش مهر می‌خورد که اصلا حق را نشناسد و بعد از آن به وضعی می‌افتد که کار باطلی انجام می‌دهد ولی تصور می‌کند کار خوبی انجام می‌دهد و امر بر او مشتبه می‌شود. آیا این مجازات بالاتر از گردن زدن انسان نیست؟.
استاد برجسته حوزه تأکید کرد: بنابراین اگر از اول نخواهیم در این سراشیبی گمراهی بیفتیم باید از ابتدا مراقب باشیم تا این راه دلخواه را انتخاب نکنیم؛ یعنی همان راهی که امروز دنیا آن را راه صحیح می‌داند و به جای خدا، آزادی را می‌پرستد.
captcha