به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی سراسر کشور با محوریت برنامه ششم
توسعه این نهاد در حوزه فرهنگی، طی روزهای 6 و 7 بهمن ماه در سازمان فعالیتهای قرآنی برگزار شد. در این گردهمایی، فریبا مؤمنی، مدیر کل دفتر برنامهریزی و توسعه فرهنگی جهاد دانشگاهی به تشریح برنامههای ششم توسعه جهاد پرداخت و گفت: اسنادی که در تدوین برنامه ششم مطالعه شد، شامل سیاستهای ابلاغی رهبری به دولت، پیشنویس برنامه ششم توسعه کشور، سند چشمانداز توسعه بخش میراث فرهنگی، پیشنویس سند ملی نوآوری فناوریهای نرم، فناوریهای خلاق فرهنگی، نظامنامه پیوست فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه ارتقای سرمایه اجتماعی و نیز برنامه راهبردی پشگیری از آسیبهای اجتماعی بود. همچنین استخراج فرصتها و تهدیدها در سطح ملی که میتواند در حوزه فرهنگ موثر باشد، در کمیته تدوین مورد بررسی قرار گرفت و از داخل آنها فرصتها و تهدیدهای حوزه فرهنگی استخراج، سپس به تحلیل نقاط قوت و ضعف داخل سازمان پرداخته شد و مروری بر فرصتها و تهدیدهای برنامههای پیشین شد، در معنای دیگر آنچه که در مستندات از برنامه اول تا پنجم وجود داشت، مورد بررسی قرار گرفت و در مجموع نقاط قوت و ضعف موجود در این برنامهها تدوین برنامه ششم مورد توجه بود. پس از آن برنامه وارد مرحله ارزیابی کیفی شد و مجموعا 6 جلسه با این منظور تشکیل گردید و راهبردهای مربوط به هر هدف فکری استخراج شد که این نیز با بارش فکری اعضای کمیته صورت گرفت. بعد از این مرحله، کار سخت کمیته، تدوین اهداف کمی برنامه ششم توسعه در حوزه فرهنگ بود.
وی ادامه داد: 9 هدف کیفی به عنوان اهداف برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شد، از جمله ارتقای جایگاه فرهنگی جهاد دانشگاهی در میان جامعه دانشگاهی در سطح ملی و بینالمللی، توسعه فعالیتهای فرهنگی جهاد دانشگاهی برای دانشجویان که این فعالیتها بایستی در زمینه فضایل اخلاقی، آرمانهای انقلاب اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلامی، مفاخر فرهنگی، آگاهیها، آرمانها و مشارکتهای سیاسی- اجتماعی، اشتغال و کارآفرینی، محیط زیست و فرهنگ مطالعه باشد.
مومنی گفت: هدف سوم؛ توسعه کارآفرینی و بازاریابی فرهنگی و هدف چهارم؛ توسعه مطالعات مسائل و چالشهای فرهنگی- اجتماعی بهویژه در جامعه دانشگاهی و کمک به ارائه راهحل با تاکید بر مطالعات میانرشتهای است.
وی افزود: هدف پنجم؛ ارتقا سرمایه انسانی با تاکید بر فرهنگ جهادی و هدف ششم؛ ایجاد زمینه تالیف، ترجمه و نشر آثار علمی- فرهنگی، همچنین هدف هفتم؛ تقویت نظام اطلاعرسانی در حوزه فرهنگی است.
مومنی یادآور شد: هدف هشتم در این برنامه؛ ایجاد، توسعه و ارتقا ساختارهای فرهنگی و آخرین هدف نیز توسعه منابع حوزه فرهنگی است. برخی از این اهداف به طور خاص و مشابه در برنامه پنجم وجود نداشت.
مدیر کل دفتر برنامهریزی و توسعه فرهنگی جهاد، افزود: جهت ارتقای جایگاه فرهنگی در برنامه ششم توسعه، اهداف کمی در نظر گرفته شده که از این قرار است: کسب جایگاه اول در اعتماد دانشگاهیان به نهادهای فرهنگی دانشگاه که واحدها میتوانند از طریق نظرسنجیهای مرکز افکارسنجی این ارزیابی را انجام دهند. همچنین افزایش تعداد طرحهای ملی جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ، از جمله افزایش عناوین طرحهای بینالمللی که این از عهده واحدها خارج است، افزایش تعداد همکاران هیئت علمی، حفظ تعداد طرحهای سراسری که در این خصوص به جای طرحهای سراسری، بناست طرحهای منطقهای در برنامه ششم دنبال شود و در این راستا تعداد عناوین طرحهای هماهنگ افزایش مییابد. همچنین افزایش تعداد طرحهای داخلی، افزایش میزان رضایتمندی، افزایش نفر ساعت بهرهمندی دانشجویان، افزایش تعداد دانشجویان همکار و نیز افزایش تعداد دانشجویان عضو، از جمله اهدافی است که در برنامه ششم تعریف شده و یک هدف جدید نیز به این مجموعه برنامههای کمی افزوده شده و آن افزایش تعداد دانشجویان عضو است، چرا که سازمان دانشجویان برای ساماندهی دانشجویان عضو، کانونهای دانشجویی را اداره میکند که نیاز به اطلاعات و هدفگذاری در این بخش وجود دارد.
وی ادامه داد: هدف دیگر توسعه کارآفرینی و بازاریابی فرهنگی است که دو هدف افزایش تعداد محصولات فرهنگی و افزایش تعداد رویدادهای فرهنگی کارآفرینی در ذیل این هدف جای میگیرد. مومنی افزود: هدف دیگر؛ توسعه مطالعات مربوط به شناسایی مسائل که بیشتر مربوط به طرحهای نظرسنجی مرکز افکارسنجی است که در دو گستره استانی و ملی انجام میشود، استانی به عهده واحدها و ملی بر عهده مرکز افکارسنجی دانشجویان است.
مدیر کل دفتر برنامهریزی و توسعه فرهنگی جهاد در خصوص هدف کمی دیگر برنامه ششم، اظهار کرد: هدف دیگر برنامه ششم، ارتقای سرمایه انسانی با تاکید بر فرهنگ جهادی است که دو هدف مجزا افزایش ساعات آموزش ضمن خدمت جهادگران فرهنگی و بهرهمندی جهادگران و خانوادههای آنان از برنامههای فرهنگی برای آن در نظر گرفته شده است.
مومنی گفت: هدف دیگر ایجاد تالیف، ترجمه و نشر آثار علمی و فرهنگی در جهاد است که دارای دو هدف کمی؛ افزایش رتبه در میان ناشران فرهنگی که این در حوزه وظیفه سازمان انتشارات است و افزایش تعداد عناوین کتب تالیف و ترجمه و نیز تعداد عناوین کتب چاپ شده، از جمله این اهداف کمی است.
وی افزود: هدف دیگر که در برنامه ششم لحاظ شده؛ تقویت نظام اطلاعرسانی در حوزه فرهنگی و افزایش تعداد اخبار حوزه فرهنگی است. هدف دیگر توسعه و ساماندهی کیفی واحدهاست؛ و شامل افزایش تعداد مراکز نوع الف ارتقایافته است که اکنون سازمان فعالیتهای قرآنی به این ارتقا دست یافته و این برنامه در نظر دارد مراکز دیگر نیز به این ارتقا برسند.
مومنی گفت: افزایش تعداد مراکز نوع الف به عهده واحدها نیست، اما هدف کمی دیگر که افزایش تعداد شعب و افزایش تعداد مراکز نوع ب و نیز افزایش کانونها خواهد بود، به عهده واحدهاست که باید بر اینها هدفگذاری نمایند.
مدیر کل دفتر برنامهریزی و توسعه فرهنگی جهاد افزود: هدف نهایی، توسعه منابع حوزه فرهنگی است که شامل افزایش سهم اعتبارات فرهنگی از بودجه جهاد که به عهده ستاد است و افزایش درآمدهای اختصاصی، افزایش درآمدهای غیرنقدی، افزایش کمکهای خیرین فرهنگساز و افزایش فضای کالبدی که به عهده واحدهاست.
وی در پایان گفت: پس از این، آماری که واحدها بعد از ارائه اهداف به ما دادهاند، به معاونت پشتیبانی سپرده میشود و از آنجا به بعد ارزیابی این اهداف کمی به عهده معاونت پشتیبانی خواهد بود.