کد خبر: 3571709
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
معاون آموزش حوزه خبر داد:

توسعه رشته‌های تخصصی حوزه با محوریت قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: معاون آموزش حوزه علمیه با بیان اینکه اسلامی‌سازی علوم انسانی فرایندی بلندمدت و دشوار است، گفت: ایجاد پژوهشگاه مطالعات راهبردی حوزه در دست مطالعه است، همچنین توسعه رشته‌های تخصصی با محوریت قرآن در دستور کار خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در پاسخ به این سؤال که برای ارتقای امور قرآنی در حوزه چه برنامه‌هایی دارید، گفت: مهمترین کار به نظر من در این بخش، مسئله متون درسی است زیرا باید کاری کنیم که از ابتدا طلاب با قرآن مانوس و آشنا شوند.
وی افزود: طلبه در بدو ورود باید در قالب متون درسی خود با آیات مختلف قرآن آشنا شود، لذا برای عجین کردن آنان با قرآن و تضمین آشنایی با کلام وحی باید قرآن به اندازه کافی در میان دروس اشراب شود.
رستم‌نژاد با بیان اینکه نباید این مسئله محدود به چند درس باشد، بلکه می‌تواند در میان تمامی دروس اعم از صرف و نحو و ... در قالب مثال‌های درسی و ... ارایه شود، تصریح کرد: البته در سال‌های اخیر برای این کار برنامه‌ریزی شده و کاری است که در حال انجام است.
معاون آموزش حوزه ادامه داد: البته روایات نیز به عنوان سخن اهل بیت(ع) منبع مهم دیگر در کنار قرآن کریم هستند که باید در متون آموزشی و پژوهشی مورد توجه همزمان باشد.
رستم‌نژاد تغییر در متون، ارایه تمرینات قرآنی و دادن سمت و سوی قرآنی به مطالعات طلاب و تحقیقات و پژوهش‌های آنان را از جمله اقدامات لازم برشمرد و گفت: در کنار این کار مسایل فرابرنامه‌ای است که باید مورد تقویت بیشتر قرار بگیرد.
وی افزود: سال‌های متمادی است که فعالیت‌های فرادرسی و فوق برنامه قرآنی و حدیثی در حال اجراست که هم مفید بوده است و هم باید مورد اهتمام بیشتر قرار بگیرد تا بتواند مکمل آموزش‌های درسی باشد.
رستم‌نژاد اظهار کرد: فعالیت‌های فوق برنامه‌ای حوزه علمیه در زمینه قرآن زیر نظر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب در حال انجام است و تا جایی که اطلاع دارم تنها در سال قبل هفت هزار طلبه از این برنامه‌ها استقبال کرده‌اند و در تمامی رشته‌ها اعم از حفظ و قرائت و تفسیر و مسایل فنی و ... هم برنامه‌ریزی شده است.
رستم‌نژاد ایجاد مدارس حفظ قرآن کریم و توسعه آن‌ها را از دیگر کارهای لازم و در عین حال در حال انجام در حوزه برای ارتقاء وضعیت قرآنی حوزه‌ها و مدارس علمیه برشمرد و تصریح کرد: الان تعدادی مدرسه حفظ در قم و برخی استان‌ها داریم و طبق آماری که دارم در برخی استان‌ها که زمینه فراهم‌تر است دو مدرسه علمیه مخصوص حفظ قرآن ایجاد شده و جالب توجه این است که میانگین نمرات طلاب این مدارس از رشد خوبی برخوردار است و حفظ هیچ تاثیر منفی در فرایند تحصیلی آنان نداشته است.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه با اشاره به نظام آموزشی جدید حوزه که از سال قبل در چند مدرسه آزمایش شد و هم اکنون در تعداد قابل توجهی در حال برگزاری است، بیان کرد: یکی از مواردی که در این تغییرات مدنظر بوده بحث قرآن کریم است که هم واحدها افزایش یافته و هم آیات و روایات در متون درسی نمود بیشتری پیدا کرده است و باور ما هم تقویت این گونه امور برای ارتقاء جایگاه قرآن کریم در حوزه علمیه است.  
رستم‌نژاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مطالبه رهبر معظم انقلاب در علوم انسانی عمدتا متوجه حوزه علمیه است و البته کارهایی صورت گرفته ولی کارشناسان معتقدند که روند فعلی کند است آیا برنامه‌ای در این زمینه دارید؟ عنوان کرد: علوم انسانی و اسلامی‌سازی آن کاری عمیق، مهم و در عین حال زمان‌بر است و نباید انتظار داشته باشیم که در مدت کوتاهی پرونده آن بسته شود.
وی با تاکید بر اراده و عزم جمعی محققان، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزشی حوزوی و ... برای این مسئله ادامه داد: پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها همچنین متخصصان رشته‌های مختلف علوم انسانی در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف کارهایی انجام داده‌اند ولی باید فعال‌تر شوند و حوزه نیز به عنوان ستاد حمایت‌کننده از ترغیب و تشویق و حمایت دریغ نخواهد کرد.
وی ادامه داد: هم اکنون ایجاد «پژوهشگاه مطالعات راهبردی» در حوزه در دست مطالعه و بررسی است و مهمترین هدف از پیگیری این طرح، پرداختن به مسایل بنیادین مورد نیاز نظام از جمله در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی به عنوان مهمترین نیاز روز کشور است.
رستم‌نژاد عنوان کرد: حوزه علمیه به تنهایی به عنوان نهاد آموزشی نمی‌تواند این مطالبه جدی رهبری و سایر مراجع معظم را عملیاتی کند و باید از ذیل تا صدر این مسئله با نگاه جمعی و  همکاری همه نهادهای مسئول دنبال شود.
وی تاکید کرد: نگاه کلان و راهبردی در حوزه رفتن به سمت اسلامی‌سازی علوم انسانی است ولی اسلامی‌سازی فرایندی بعد از آموزش است زیرا آموزش حوزه، متولی آموزش طلاب و آشناسازی آنان با علوم اسلامی است و در مرحله بعد باید با همکاری متخصصان اسلامی و علوم انسانی موضوع پیگیری و دنبال شود لذا موضوعی بسیار کلان است و باید برنامه‌ریزی آن نیز به صورت کلان صورت بگیرد.
رستم‌نژاد بیان کرد: البته نظام جامع علمی حوزه در حال چکش‌کاری است و رشته‌های تخصصی توسعه خواهد یافت و در تمامی این مسایل، قرآن محور کار خواهد بود.  
captcha